Ігор Бондар-Терещенко. «Серце проти долі»

Ганна Городецька. Інклюзія. – К.: Темпора, 2022

…Що могла б розповісти про українську освіту на якому-небудь світовому токшоу героїня цього роману, пропрацювавши у вечірній школі тридцять років?  Про те, що в програмі випускних класів з української мови, якої вона навчає, немає вивчення алфавіту? Але ж саме його в «Інклюзії» Ганни Городецької товче вчителька Олена Трохимівна з двадцятилітніми неписьменними парубками, які приходять до неї або напідпитку, або обдовбані. І всіх вона виховує, захищає перед начальством і батьками, влаштовує на роботу.

Чи так було завжди? Розпочинала Олена одразу після університету, на початку «незалежних» років. Тоді вважалося, що у «вечірці» навчаються молоді проле­тарі, які удень кладуть цеглу, а після роботи поспішають опановувати розділові знаки у складнопідряд­них реченнях та обчислювати котангенси. Мовляв, це найпотрібніші вміння, що знадобляться у щоденному житті. Натомість з часом виявилося, що це не так. «Зло­дії, наркомани й малолєтні прастітутки», – характеризувала нову генерацію колега Дора Дмитрівна, яка називала учнів тваря­ми й конченими уродами не лише позаочі, але й на уроках.

Додамо, що у двохтисячних у вечірній школі Яблуневого, де викладає Олена Трохимівна, з’явилися ще й біженці – найбільш здібні, уважливі й уважні, з Сірії, Сомалі, Афганістану. І нашій героїні доводилося «знову слухати крики Дори Дмитрівни про те, що вона не наймалася про­водити уроки мавпам». Але хіба тільки слухати? «Це нечесно, що для біженців не хочуть проводити уроки. За хлопців ніхто не прийде заступитися – ні батько, ні мати, навіть п’яний вітчим. – Тепер ми тим більше повинні розуміти, як через війну люди втрачають дім і мусять кидати все, – сказала Олена, намагаючись залишатися спокійною. – У нас двоє учнів-переселенців зі Сходу. Більшість учиться в звичай­них денних школах. До чого тут справи біженців? Це діти. Їм потрібно вчитися»

Тож у двотисячних багато чого змінилося. Але мова у романі навіть не про умови викладання і загалом існування вечірньої школи як такої, а про світоглядні зміни у самих учнів. Невже зростає благополуччя народу? Аж ніяк, просто збільшується кількість спокус, а також розмір шматка безкоштовного сиру у мишоловці. Тому, скажімо, бажання однієї з учениць з купою побутових проблем, займатися у житті вищою математикою, а не йти прибиральницею до супермаркету, зовсім не дивує. «Олена Трохимівна давно звикла, що значна частина її учнів хоче стати як не перекладачами-синхроністами, то дизайнерами, як не дизайнерами, то архітекторами, ди­пломатами, лікарями. Тому прагнення Тетяни зайнятися вищою математикою її не дивувало. З року в рік у меншості залишалися ті, які мріяли про кар’єру старшої зміни, пла­нували вивчитися на перукаря або робити манікюр, ішли ремонтувати дороги чи зварювати труби».

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Таким чином, кожен розділ цього роману – окрема історія з життя учня чи учениці, або й самої героїні-вчительки, яка, беручи відпустку, сім років пропрацювала прибиральницею в Німеччині, щоб накопичити для родини на квартиру. Чесна, щира, хазяйновита – саме завдяки Олені її вечірній школі вперше за всю історію області дали грант. І хто ж у цих історіях? Тридцятилітній Ромка, який досі не вміє писати. Школярка Ліля, яка випадково завагітніла. Здібна до математики Тетяна, матір трьох дітей. Мусульманські парубки Фардін і Массі, які втікали з Афганістану в США, але випадково опинилися в Україні. Усі вони – учні вечірньої школи. У кожного в минулому – білі плями, у шафах – скелети, а на думці – щасливе життя. Хто переможе – турботлива вчителька Олена Трохимівна чи невблаганна інерція долі? І насправді виходить, що всі вони – і учні, і вчителька, і їхні спільні проблеми пов’язані між собою. Олена навіть не мислить себе у денній школі, хоч вчителі потрібні всюди, а її «вечірку» можуть закрити, коли держава передасть всі права місцевим громадам. У денній – тиск, змагання за бали і вступ. «А у вечірній школі Олена намагалася, наскільки це було в її силах, створити безпечний простір». Наскільки це їй вдалося за тридцять років роботи – дізнаємося з самого роману, в якому серце, обов’язок, покликання змагаються з долею, яку жодна школа, кажуть, не змінить.