Ярослав Чорногуз. «Народився, щоб умерти… але воскреснути»

(РОЗДУМИ НАД КНИГОЮ ІГОРЯ ПАВЛЮКА “ТАНЕЦЬ МАМАЯ)

Я лежу, я камінь спотикання…

 

І болить мені оця епоха,

Що спіткнулась об судьбу мою.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

с. 22.

Як глобально неординарно сказано. Ця мерзенна епоха швондерів і мізерних душею чи взагалі бездушних грошолюбів спотикнулася об долю Ігоря Павлюка, яка – доля, як і долі більшості нормальних поетів  – нагадують цим “казлам і казлихам”, що є ще Бог, є духовність в людині і рано чи пізно вона переможе. Дивіться, люди, в небо, а не тільки в калюжу, яку зробив безхатько, і в якій ви зір не бачите, а тільки наживу, бо є жуки – скарабеї, які і з посліду  здатні гроші робити.

Не претендую,

народе,

 на поводиря

 

Та обіцяю нащадкам

лірично снитись.

с.113

Якщо країна остаточно обидліє, то краще хай поводирем буде Поет, а не плюгавий блазень.

Все летить по колу.

 

Ось і я вертаюся назад

В перший клас…

Та вже у іншу школу…

с.115.

Поет мовби каже: о земле, народе, тобі варто почати жити спочатку, що підтверджує цитата з наступної поезії:

Можеться нове життя почати,

Що уже ніколи не мине.

с. 116

Це – вічність, яка світить із рядків книги, це світло, дороговказ, які будуть жити і після того, як поета не стане.

Хтось скаже:  у Павлюка думки про смерть, це своєрідне кокетування зі світом, читачем чи прагнення  заглиблення у вічність. Нам всім цікаво, а що там, за виднокругом, у ніби-то кращих світах.

Але хто там побував, уже не повернеться, щоб розповісти.

Кажуть ті, що мали клінічну смерть, і їх відкачали, врятували, повернули  лікарі до життя, можуть щось розповісти.

Хтось шукає золото, і гине,

Хтось шукає Бога і живе

У Небесній вічній Батьківщині,

Де немає ні стежин, ні вен.

с.120

Чи не це дороговказ народові, як жити? Це – життєвий і творчий вибір поета, вічного гуманіста і борця за правду.

Ігор Павлюк: поет абсолютно оригінальний, не сходий на інших, самобутній.:

Міняється голосом вовк з журавлем восени,

І злюча, як совість, блукає між душами правда…

Коли мені важко,

ховаюсь в молитву, у сни.

Але воскресаю,

Хоч прагну сховатись назавжди.

Іще не пора мені.

Вірю у вирій із вирв.

(с. 121)

Ну от звідки можуть прийти такі рядки? Він,здається, розуміє мову звірів і птахів, як хтось у реаліях – іноземну мову. Перегуки, асоціації з війною сучасною яка ніби поза кадром, оці вирви, в яких має бути язичницький вирій – рай. Нелегкий рай поета.

А може йому дано відчути сакральний зміст природніх і життєвих явищ? Кожен, певне, поет, займається цим, але іноді здається, що Ігор Павлюк підійшов до їхньої розгадки наближче..

Сльоза журавлина і вовча сльоза нероздільні – що за цими Образами – сам поет — поєднання журавля і вовка… Позитиву й негативу? Більше запитань, ніж відповідей.

А чому його Мамай танцює, а не традиційно грає і співає?

Так, кобзарі також підтанцьовували. Так робив Остап Вересай. Але Мамай – це міфічна постать.

А далі, а далі

Мовчатиме космос, як вовк.

Лиш два журавлі за усіх проячать над рікою.

 

Дивлюся на листя.

Я також сьогодні замовк.

 

І що це зі мною?

Мовчить поет чи його літературний герой, як вовк. І що це з ним? Стає вовком, щоб з вовками жити, по вовчому вити? Чи навпаки, помінятися голосами із журавлем і закурликати у світ?

Вчуся не подобатися людям

Чому? Бо поет має казати правду, може тому. Бо спілкується з вічністю…

І далі – до вовчої теми –  плаче вовк із серцем журавлиним, журавлі крізь нашу кров летять.

Колись про Бетховена писали, що в його музиці звучать голуби і крокодили, а в Павлюка свої звірі-птахи-герої – вовки і журавлі в його душі промовлять до нас.

Але люди вже сльозам не вірять,

Вже не вірять крові і зіркам.

 

Ліпимо зі снігу диво-звіра,

А реально я виходжу сам.

с. 130 “Сніг”

То, виходить, диво-звір — зоряний вовк із журавлиним серцем і голосом.

Маю досвід душі,

Все во благо на Божій дорозі,

Світ пішов не по ній.

Світ пішов не туди.

Заблудив…

І кінець вірша як висновок —

Буду сам я до Неба йти.

Отак поети йдуть до неба, вчаться не подобатися людям.

   Живу як умію у цьому скловатному світі, де шістки козирні влетіли в прості королі.

 

Пиши.

Допоки в тебе місія – писати…

І душам

Світлом власної душі

До Господа

Красивий шлях вказати.

Врешті-решт у поетів одне й те саме завдання — світити душею і красивий шлях до Господа вказати.

 

Між церквою й корчмою – такий білий і чорний шлях поета життєвий.

с. 177.

Я ще Мауглі серцем,

і світ ще до мене сміється —

Вовка людської зграї

під іменем

“Ігор Павлюк”.

Цікаве трактування. То все ж таки вовк, чи на певному етапі вовк, поки не поміняв голосу на журавлиний?

Поет, немов шаман племені тумбо юмбо, який віршами молиться до Бога, з якого його ж плем’я – духовні канібали, які лиш хочуть хліба і видовищ — зробили ідола з вождя, а не шамана, а вождь тільки про золото дбає, а шамана пророка – оббрехали, обплювали а потім розп’яли, бо нема пророка у своїй вітчизні.

Як дивовижно правдолюбний шаман переікається в творчості Павлюка із Ісусом Христом, розп’ятим за правду.

с.188.

Знаменитим поетом сам Будда був

І Христос…

І усі пророки,

Всі, хто слово про Бога

Кров’ю своєю писав,

До висот звав душі глибокі.

 

Не від світу оцього поети всі,

Тому йдуть і зовуть у вічність.

А для світу оцього поети – сіль.

Свічі.

с.192.

Душа грустит о небесах,

Она нездешних нив жилица.

Люблю когда на деревах

Огонь зеленый шевелится –

Щоось подібне зустрічаємо і в Єсеніна, якого вбили за те, що він написав правду – “Країна негідників” (“Страна негодяев”) – коротко і ємко охарактеризував свою паразитичну Батьківщину, яка нині з Україною духовною воює — два протилежні світи.

А наразі в собі Божий храм я плекаю,

Як вмію.

Хочу сам стати храмом —

Всевишній щоб в мене вселивсь, –

На собор Петропавлівський схожий,

А чи на Софію,

На якій ще монголи щаблями писали без слів.

с. 191.

Оце плекання в собі пророка притаманне Ігорю Павлюку, хоч ще нещодавно у цій же книзі він називав себе вовком людської зграї… У ньому живе і те, і те, почергово вселяючись в душу, як голос вовчий міняється на голос журнавлиний. А ти, читачу, вибирай сам, що тобі більше підходить – бути вовком чи шаманом, якого оббрехали і розп’яли.

  Глупе серце без голови.

В голові безсердечно темно.

Може, нас прокляли волхви?

Може гнали ми їх даремно?

 

Їх усіх пожалів Христос,

Як жалів і прощав душевних,

Коли бачив іконів стос

Чи базарні хрести дешеві.

 

Адже він і Петра простив,

І напевне простив би Юду…

Якби прощення той просив,

Як бандит на хресті прилюднім.

 

…Але ж ми розп’яли волхвів,

Це найперші наші поети.

Тому тінь наших кровних слів –

Мов космічне життя у Леті.

“Прокляття волхвів”

с. 198

Ця наївна казочка про Ісуса. Не простив він волхвів, а його рукою “Святий” “рівноапостольний” князь Володимир винищив 9 мільйонів язичників. Навіть якщо правда, що вони приносили людські жертви, то не приносили так багато, як християни. А чи простила “свята” християнка княгиня Ольга древлян за справедливе вбивство свого подонка князя Ігоря — зажерливу гниду, яка ніяк нажертися не могла?

Вона спалила місто древлян хитрістю, а делегацію їхню близько 100 чоловік, які прийшли до неї, живцем закопала. То хто милосердніший і справедливіший скажіть, християни – безсердечні убивці чи таки язичники, чесні справедливі люди в діяннях воїх, згадаймо Франкового Захара Беркута, який свого сина віддав замордувати татарам, аби врятувати всю свою язичницьку громаду. Ось хто мученик за правду, а не Ісус, якого зробили мучеником,  і який насправді на хресті не умирав, а був у склепі похований, як свідчать джерела.

Ось тому Ігор Павлюк і шкодує волхвів – перших наших поетів і пророків, а християнство, після тисячолітнього прокляття волхвів, починає поступово відмирати, а язичництво – відроджуватись, бо люди хочуть бути природніми і правдивими, і жити в справедливості, а епоха Христа і сатанинського панування Радянської влади з головними Сатанаїлами Леніним і Сталіним – минає.

Спішить пташа сльозиною зорі

Із того дня печального у січні…

Не тільки день,

Вже я повечорів.

 

Лягаю спати.

Завтра буде вічність.

с. 207

Я.Ч. І скільки таких оригінальних художніх відкриттів: Не тільки день, вже я повечорів” – згадує мимоволі Лінине “Поезія – це завжи неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі” – це повною мірою можна віднести до творчості Ігоря Павлюка. Важко зустріти більш оригінального поета, причому ці Образи в нього зрозумілі, прості, і часто контрастні – це, здається, його коронний художній прийом. І цих оригінальних образів – цілі розсипи у його книзі,  і не тільки в цій, в усіх.

Недарма ж він лауреат Народної Шевченківської премії…

Молюся за внука,

За всіх із ким

Звела мене доля тут…

 

А ті, хто читатимуть ці рядки,

Хай щастя у них знайдуть.

с. 211 Перед моїм 55-літтям.

 

Модерна квітка у трипільській вазі – оце вся творчість Павлюка така, його влучна самохарактеристика.

с. 215 “55. Період піврозпаду”.

 

За карантин хтось тілом помужнів,

Хтось нагуляв жирок душі драглистий.

А хтось себе, відчувши, зрозумів –

І став поетом – словотанцюристом.

с. 258 Фейсбучики як рубаї хайямівські.

Поема “Степ”

“Я не Голота, Золото й парчу

Візьму не в турка –

В осені з рікою.

с.278

Це ще раз говорить про те, що козак Мамай, якого уособлює і сам автор, різниться від козака-здобичника, яким є Голота,

він бере духовне золото – красу Природи в осені.

І це прекрасно. І так повинно бути.

Бо поет, при всіх його вовчих перевтіленнях, таки журавель – співець краси домінантно.

Книга Ігоря Павлюка “Танець Мамая” була висунута на Державну премію імені Тараса Шевченка. І він її успішно, вже вдруге, не отримав.

Це — справжнє визнання видатного поета нашого часу Ігоря Павлюка – волхва української поезії. Він таки — Божа людина, якою був і козак Мамай, і всі кобзарі наші, і наш великий, найбільший поет – Тарас Шевченко, Великий Кобзар. Він не отримав жодної премії за свої творіння, зате отримав найбільшу любов, визнання і шану свого народу.

18 травня 7532 р. (Від Трипілля) (2024)