Фрески королівського лісу

„Видиме невидиме” – найновіша книжка Володимира Карачинцева (видавництво „Левада”, 2018). Звісно ж, це й філософія (любомудріє), й теософія (Богомисліє), але також малювання Словом або ж поезія. Дивним, ба й давнім чином, годжусь із Віктором Палинським, що означив стилістику-поетику нашого доброго друга мистецьки точним означенням – духовні фрески. Додам своє: під відкритим небом! Всі троє – ми причетні певним чином до цісарського лісу, який я волів би називати Данило-Галицьким або ж королівським, що одне і теж. Так, це Кайзервальд, що його вибагливі львів’яни уподобали як об’єднавчо соборницьку Чернечу Гору – й не тільки по горизонталі (паралель: Тарасів Канів), а й по вертикалі як СЛУЖІННЯ. Книжка Карачинцева абсолютисько-вивірена аскеза: це шлях від себе й до себе, до своєї позачасової сутності, своєрідний пульс земної Ставропігії, бо ж наше видимо невидиме наповнює й виповнює зримо незримі світи й летить із засвітів оправдати віковічне й очевидне – життєствердну мудрість простого, коли інакомовлення проявляється в часі. Як на мене, поетове діалогічне „брате” – це, звісно, звертання й до Бога, й до себе, але ж і до читача чи й ще ширше: до побратимів у контексті вкраїнських братств, братерства загалом, а не просто фамільярно дружнє, „колего”, „товаришу” etc., й ось тут я тамую дихання й завмираю Духом Святим: якби ми, братове, знали, що таке поезія,чи була б аж така потреба писати, мовити, жити?!
мовчу до тебе
може почуєш
кущ крику розростається в мені
розриває гортань
мовчу
світлом руки торкаюсь тебе світла в тобі
намагаюсь розплутати онтологічний клубок
хто ми навіщо
й гадки б не мав що хитка нитка овиду
враз може порватись і
нас накриють потоки незримого
уривки снів що досі мовчали й росли у тобі
усі ці химерні фігури часу й цукати садів
уся неможлива геометрія скреслого простору
раптом стає неймовірним довкіллям і
ти приголомшена безсловесна стишуєш крок
стишуєш стишуєш кров
аж до повільності вод що відходять
аж до плаценти
часів
Цей уривок я не випадково урвав із розділу „Єство єства” – завершального у книжці як суть сутності й есенція есенцій. Характерно, що вимовність поетичної мови наростає й усталюється свідомо: відповідальний автор дотримується замислу, й цілісно мотивована доцільність вберігає розбурхану імпровізаційність стихійно-рефлективного від поточних ризиків й викликів поезомалярства. Так, фрески Карачинцева – зримо й зріло духовні. Знаково викличні й діалогічно закличні.
Якщо я вогонь а ти вода
То як мені тобою дихати
Якщо я вода а ти вогонь
То як мені торкатись тебе пучками води
Тож я твоє небо тож ти моє сонце
Тож ти моє небо а я твоє сонце
Певно ж, це маґія – тотожна поезії, якої ніколи не забагато.
Вірою пізнаємо незриме
Творимо світ
І недаремно ж я назвав Поета теософом, бо ж цими сентенціями він керується, їх практикує, в них живе!
Голос твій срібна ниточка
Якою долучаюсь до тебе
Сухожилля слів змащені молоком птахів
Які щойно повернулися з ирію
І так мені любо
Як на розмові з Богом
Безумовно, поезія Карачинцева – це пошуки смислів і сенсів, в їх закодовано-розкодованих, впізнавано непізнаних (мовно й позамовно) тайних реальностях.
Промайнуло щойно шість з половиною років з часу написання моєї, вдвоє чи й втричі більшої рецензії (за кількістю, але не за якістю!) на тоді ледве першу книжку Карачинцева „Хромосоми”, але ж, страх подумати, таке враження, що між цими проміжками – прірва. Й не знати стеменно чого: прожито-пережитого, думно й, бач, умно чи й заумно, переосмисленого, або й геть іншого, душевного. Досвіду? Практики?
Автор чи ліричний герой, рецензент чи співпереживальник – все обезтілеснилось, витончилось, й ледь чутно тонкий звук досконалих волань людини розумної. Таки нема й нема меж вдосконаленню, й пізно вертатись у вчорашнє,
не кажу до початків: у юність, чи й у дитинство. Книжка
„Видименевидиме” майже позбавлена вад, й печаль обнімає мою душу: життя йде на вічне: вивершується, завершується etc. Допитливосте моя безпосередньо дитинна, не бийся об невідоме, не бідкайся за минулим – „все промине, і часи проминуть!”
Зціли мене, Творче, від ймовірно неймовірних загроз оскаженіння сказаного й несказанного, безодень промовчаного й невимовного. Надто важлива фігура умовчуваного, власне й не фігура, а серединна суть духовного єства: чи не вона й творить нову мову невимовленого, радше невимовного, й стає очевидним, що не про формально окреслену чи зовні схоплену фігуральність йдеться, а про мовленнєву тайну тайн, отже, поезію. Тоді й відкривається справжня безконечність буття. В земнім і небеснім, видимім і не видимім. Вглядаюсь в глибини й висоти Замислу, й на душевнім плесі проявляються ледь зримі, щойно явлені відбитки мого резонансного, серединно внутрішнього відчування Тайни: „І я дививсь все далі й далі, як ти Вкраїною була”.
Кохана сокровенна земле моя
Ти твердь моя
Милуюсь тобою навіть у сні
Потоком благословенним
Нас виносить ріка на берег стрімкий
Твердо рука твоя тримає мене
Боже спини цю мить
Боже не зупиняй цей час

м. Львів

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал