Дмитро Дроздовський. “Бо іншого у нас немає неба”…

“Українська літературна газета”, ч. 10 (366), жовтень 2024

 

 

Кремінь Д. Сива райдуга: книга віршів, есе і роздумів. Упорядники Ольга Кремінь, Тарас Кремінь. К.: Ярославів Вал, 2024. 512 с.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

7 вересня під час KyivBookFest-2024 було презентовано видання “Сива райдуга: книга віршів, есе і роздумів” Дмитра Кременя (упорядкували Ольга Кремінь, Тарас Кремінь, “Ярославів Вал”, 2024).

У поезіях суб’єкт лірики, поринаючи в минуле й осмислюючи колоніальні періоди в історії України, проєктує майбутнє, наголошуючи на тих проблемах, що потребують розв’язання в теперішньому.  Передусім мова йде про концепт вкоріненого рабства, що існує чи не в генотипі багатьох українців.  І тут Дмитро Кремінь діалогізує з українськими письменниками, які не раз зверталися до цієї проблеми, показуючи, що в нашій історії часто змінювався тип “панів”, але дух рабства залишався незмінним.

 

Чому ж ми плачемо на попелі

Своєї рідної землі?

Так раб жалкує за хазяїном,

А за поміщиком кріпак?

І побивається за Каїном

Убитий Авель, чи не так?

(с. 44; тут і далі цитуємо за рецензованою книжкою).

 

Згадана проблема розкрита в п’єсі “Перед волею” Марка Кропивницького,  що сьогодні знайшла своє метамодерне потрактування в кропивницькому Театрі корифеїв в постановці Євгена Лавренчука про що вже писав на шпальтах УЛГ (див. «Класика театру корифеїв у метамодерній інтерпретації»). Класик українського театру наголошував на цій міазмі, що, мов шашель, сточує український дух.

Д.Кремінь акцентує в поезіях на потребі духовного звільнення,  його суб’єкт лірики відчуває тугу, жаль і біль від того, що митцям обтинають крила,  що в умовах політичного терору вони перебувають у лещатах ідеології, поруч із ними сексоти й шпигуни, котрі доносять і отримують задоволення від того, що служать ідеології,  системі,  партії…

Подеколи суб’єкт лірики занадто категоричний, різкий, він не добирає слів, щоб глузливо, сатирично й водночас екзистенційно правдиво зобразити тих, хто плазує, хто прагне обтяти крила й обмежити дух творчості. Хвороба колоніального рабства задавнена, й не одному поколінню митців довелося мати справу з цим уярмленням духовних потуг.

Сьогодні окремі рядки в поезіях Д Кременя читаєш як пересторогу й передбачення,  як візіонерське відкриття сутності “братського народу”,  тобто “великого брата”,  який жив і живе знищенням українського духовного й фізичного простору.

 

Пощезнуть козацькі реєстри.

І — царське дання:

в кріпацтві брати твої й сестри.

Ще море тобі перейти…

Кого ж твої сльози зворушать,

як є у нас старші брати,

які нас в обіймах задушать?

(с. 36)

 

Нині в період війни з рашизмом зовсім інакше прочитуєш такі рядки Д.Кременя. Зрештою, загальноукраїнське перевідкриття творчості поета відбулося саме в період після повномасштабного вторгнення рашистів до українського світу.  Д. Кремінь розумів усю гниль системи, яка намагається вибудувати себе в “діалозі” з “великим братом”, який найсправді по-імперськи висмоктує енергії й живиться розбратом всередині України.

Поет бачив такі ситуації й мав справу з манкуртами, котрі намагалися показати, що хвороблива колоніальність зовсім не хвороба, а “подарунок” для України. Поезія Д. Кременя вибудовує етос у сучасній політичній і соціокультурній ситуації в Україні, утверджуючи ті ціннісні категорії, які утверджувалися в українській літературі. Його творчість актуальна, бо містить етичні координати й допомагає знайти в собі сили, щоб протистояти злу,  відкриваючи правду про минуле.  Це поезія правдивості,  водночас у ній відчутний  біль,  який, напевно, в реальному житті відчував поет.  Маємо жаль і прикрість від того, що змарновано десятиліття,  що Україна знову перебуває в силовому полі, яке є ворожим її духові, екзистенції, бо в ньому – вірус рашизму.

Ліричний суб’єкт у поезіях Д. Кременя вільно почувається в різних історичних періодах. У його неоромантичній парадигмі існує золота доба: час Еллади, як і в українського історіософа-поета Евгена Маланюка.  Козацька доба –  також символ українського звитяжництва в боротьбі за державність, а от далі, після Руїни, починається поступове уярмлення духу, перетворення українців на додаток в імперському монструозному тілі “великого брата”.

Поезія Д. Кременя інтертекстуальна, що засвідчує її інтелектуалізм. Водночас суб’єкт лірики в такий спосіб грає з минулим, пропонуючи невимушені екскурси в ті часи, які для багатьох читачів примарні. Поет оживлює старовину й переносить ту славетну еллінську минувшину в теперішній український простір. Така поетична стратегія випливає з реального місця, де живе поет: Миколаївщина утривалює в своєму ландшафті пам’ять про поселення стародавніх греків. А отже,  можемо говорити про геопоетичну специфіку творчості Д. Кременя:  вона випливає з місця, де живе поет і спрямована на уславлення тієї частини української минувшини, яка для багатьох невідома й вкрита габою таємничості.

Поруч із історичною поезією поезія в “Сивій райдузі” наснажена різними виявами інтертекстуальності: натрапляємо на вірші, які є прикладом чистої естетики.

Давайте думати про вічне.

Давайте думати про те,

які зірки на небі витче

нам сниво волі золоте.

 

Давайте думати про долю.

І не забудьмо про жнива,

коли за мертвою водою

іще не висохла жива.

 

Давайте думати про небо.

воно із нами не мине,

аби немудро і ганебно

ми не розтратили земне.

 

Нам інша доля випадає…

Не дай нам, господи, кінця,

де тільки маска, що спадає, —

й нема за маскою лиця.

(с. 38)

 

У такій поезії розкриваються естетичні образи,  що спонукають читачів через асоціативні ланцюжки мотивні комплекси думати в етичній площині.  Етика й естетика пов’язані в поетичному космосі Д. Кременя. Маємо приклад поетичних творів, у яких увиразнено мотив відповідальності й потребу цінувати кожну хвилину, за Овідієм.

“Сива райдуга” оприявнює, наскільки важливою для суб’єкта лірики Д. Кременя є історія. Вона постає чинником консолідації національного духу,  інструментом формування національної пам’яті й звитяжництва.

 

Потом і смерч убили нас. А треба

Й по смерті встати на однім крилі.

Бо іншого у нас немає неба.

Бо іншої немає для нас землі

(с. 52)

 

Але історія сьогодення – це об’єкт глузування, зокрема історія мізерного повсякдення постколоніальної дійсності, коли час від часу доводиться натрапляти на манкуртів (“А наша вічність — лиш масштабний мізер…”, с. 79).

І тут поет викриває вади, спричинені колоніальним минулим,  яке породжувало дрібних людей, не здатних мислити глобально й не здатних боротися за цінності українського світу. Для суб’єкта лірики ціннісне сприйняття життя є вкрай важливим:  мова йде не лише про фіксацію подій у минулому,  тобто календарний час,  а про утвердження тих компонентів ціннісно маркованого часу,  що допомагають вижити сьогодні,  які зменшують біль від несправедливості і змізернення душ. Часто суб’єкт зупиняється поглядом на назвах, які відсилають до античної доби в Україні:  тих слідів мало,  вони розсіяні на півдні країни,  вони спорадичні,  але в поетичній уяві саме з них створюється  золота доби минулого,  яка існувала в єдності енергій Стародавньої

Еллади.

Д.Кремінь – поет інтелектуального гатунку, він поєднує неоромантично буремний і пристрасний погляд на світ із сентиментально щемким і тужливим баченням того, що відбувається навколо.

 

Перші особи живуть на портреті

В різних народів, народностей, рас…

Тільки у нас уже першими треті,

Гамлета вбито — гряде Фортінбрас.

Із Гільденстерном іде й Розенкранцем.

Тихо у Каневі плаче Тарас…

(с. 93)

 

У поетичних творах відчуваються жаль і розпач від того, що в якийсь історичний момент державотворчий рух зазнав неправильного розвитку. Ліричний суб’єкт, мудрий історіософ, вдається до сентиментальної щемливості, бо йому болить те, що відбувається з Україною сьогодні,  коли поруч із митцями –  чорні сутники, коли в політиці незалежної України люди  негідні,  які далі намагаються протягнути наративи колоніального минулого.  Й тоді поет нещадний до манкуртів,  але водночас він відчуває біль і втому від того, що Україна знову й знову йде по колу. Велич минулої античної доби розчинилася,  і ті краплини золота сьогодні залишилися хіба на півдні країни,  в маленьких оазах,  які у своїй  ментальній мапі прагне зібрати поет.

 

А де ж те скіфське золото?

В землі

справдешня золота ріка розлита,

чи відвезли у безвість кораблі,

грузькі трієри ольвіополіта,

просяяні пластини золоті

та пекторалі сонячну осяяність?

Чи їх забрали шторми на путі,

що мореплавцям дарував Гіпаніс?

А де ж ті скіфи-вої?

Де вони?

Чи їхнє сім’я звіяно до крихти?

Переловили їхні табуни

жахних століть залізнодзьобі грифи…

А де золотоносні ковалі?

В ярмі століть мої душа і вия.

Непам’ять і розор моїй землі

від Дарія до туменів Батия.

Розорений, розораний курган…

По пектораль прийшов сюди ізнов я,

чи захопив столітній ураган

безпам’ятства, безіменства, безмов’я?

Подарували нам залізну кліть,

Не золоту – під вічним зодіаком. («Скіфське золото», с. 34)

 

Книжка “Сива райдуга” ще раз доводить, наскільки потужною є наша поезія й наскільки вагомим є місце Дмитра Кременя в історії української літератури другої половини XX – початку XXI ст.  Символізм окремих рядків поета-візіонера поєднано з ностальгією за золотим часом минулого, а також із внутрішньою нескореністю перед теперішнім. Поезія Д. Кременя визначає простір для екзистенційних рефлексій і формує в сучасних читачів параметри етичного й естетичного сприйняття дійсності в системі українських цінностей і універсальних категорій світового буття,  яке одвічно змагається зі злом.

 

Дмитро Дроздовський,

к.філол.н., Інститут літератури  ім. Т.Г. Шевченка НАН України,

секретар НСПУ

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматіhttps://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

УЛГ у Фейсбуці: https://www.facebook.com/litgazeta.com.ua

Підпишіться на УЛГ в Телеграмі: https://t.me/+_DOVrDSYR8s4MGMy

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.