НА РИНКУ
Серпневі ринки пахнуть базиліком,
І схожі на відбиток на стіні,
Вони живуть не галасом і криком,
А тихою знемогою в тіні.
Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал
Торговці рано закривають виторг,
Мов у ріку, пірнають у метро,
Аби на ранок знову оживити
Торгових площ пульсуюче ядро.
Воно живе, здіймається і диха,
Довколишні провулки і рови
Притягує, засмоктує у вихор
Контейнери, палатки і церкви.
І я блукаю, змучена і млява,
Не в силі побороти цей потік.
Пахуча зелень, прянощі і трави…
«Беріть, недорого» –
«Будь ласка, базилік».
МОЛОЧНИК
Продавець молока із оперним голосом
Щонеділі о восьмій ранку
Виконує під вікнами
Одну і ту ж оперну арію:
«Мо-ло-ко! Мо-ло-ко!»
О Боже, яка тут акустика, –
Думає він щоразу:
Три хрущовки літерою «П»,
І четверта – цегляна стіна.
Його високий голос
Піднімається по партеру, досягає балконів,
Ударяє в балконні рами,
Тремтінням скла проникає до квартир,
А там – до грудей напівсонних громадян.
Громадяни неохоче виповзають із ліжок,
Виходять на свої театральні балкони,
І, замість оплесків, позирають униз:
Там оперний співак
У фартуху молочника
Розливає по бідонах
Свій густий білосніжний нектар.
Громадяни дивляться і думають:
О Боже, іще один ранок.
На щастя, – недільний…
У ПАРКУ
Трикутник парку носом корабля
Врізається у місто, де нависла
Раптова осінь, що незвична для
Міського серпня у двадцятих числах.
У цьому парку із ліхтарних куль
Птахи пірнають прямо до фонтана,
І погляда розморений патруль
Поблажливо на постать наркомана.
Самотня бабця в німбі голубів
Жбурляє хліб своїй пернатій сотні –
Маленький парк в оточенні домів
Притягує голодних і самотніх.
Останній день останнього тепла,
І всім до болю хочеться обману –
Немов до парку осінь не дійшла,
Зіщулена, як постать наркомана.
***
Всі ми мали своїх пророків,
Лікарів, вчителів і учнів,
Всі зміряли камеру кроками
У проваллі своїм гримучім.
І тікали у бік вокзалу,
І жили у вагонах потягів,
Адже мали там все, що мали, –
На полиці горішній протяги.
Прокидались на ранок скуйовджені
І одразу дивились у дзеркало –
Подорожні між подорожніми,
Із малим у руці люстерком.
О шостій рівно, або ж о сьомій,
Між брудного вокзального краму,
Ми стояли уже на пероні
Під скляною до міста брамою.
Подорожні… Так, подорожні,
На шляху без мети – до мети.
…За вокзалом – місто порожнє,
Темна річка і три мости.
НА ЗУПИНЦІ
Це, певно, день сліпих дощів –
Коли з суціль ясного неба
Ті раптом падають на тебе
І перехожих без плащів.
І всі тікають під дашок
Якоїсь ближньої зупинки,
І все накуплене на ринку
Складають біля підошов,
І дощ під сонцем, що зійшов
На переповнену зупинку,
На них нагонить на хвилинку
Веселе збудження і шок.
І смішно їм, кумедно їм,
Як дощ занурює свої
Долоні ливневі у ринви
І тягне, тягне звідти линви
Своїх бездонних ручаїв.
ЗАЛА ОЧІКУВАННЯ
Шкурки з бананів на підлозі й на сидінні,
Порожні пляшки з-під тоніку,
Касирка зі своєю шаленою енергією
Не вміщається у власній буді,
Вистрибує з неї, вимагає квиток,
Відчиняє скляні двері і лається
З висоти третього поверху –
Одразу видно: людина на своєму місці;
Маленька циганка несе від буфету
Повний пластиковий стакан гарячої «Мівіни» –
Переступає так повільно, так обережно,
Мов боїться зронити навіть краплю;
Жінка на сидінні поруч тре перенісся,
Аби не заплакати –
Вона щойно повернулася з Італії,
Проблеми з посольством, таке інше.
Сьогодні субота,
Перший вихідний після свят,
Завтра вибори…
Маленька циганка виокремлює мене
З натовпу інших пасажирів,
І, дивлячись у підлогу,
Жалібно-протяжним голосом просить:
«Д-а-й-т-є
н-є-м-н-о-г-о м-є-л-о-ч-і!»
Дістаю з гаманця паперову гривню,
І дівчинка, з блакитно-жовтим папірцем у руці,
Простує між сидіннями далі;
Нахабно просить прибрати з дороги клунки,
Пасажири грошей не дають,
Але сумки приймають.
У мене в пакеті – два кіло мандаринів,
У сумці – дві нові, щойно куплені книжки,
Сяду вдома, і буду читати, і їсти доти,
Поки не наб’ю оскому, чому ні?
Чудові вихідні,
Чудова країна,
Яка так часто робить вибір,
І щоразу обирає одне і те ж.
***
Загальний вагон –
найкраща схованка
від людей,
Калюжа пивна,
недопитий у
склянці чай,
Чужа голова
на рівні
моїх грудей,
Чужа голова
на рівні
мого плеча.
Я бачу себе
у дзеркалі
цих зіниць,
Я чую себе
у шепоті
цих розмов,
І руки мої
звисають з
бічних полиць,
І тіло моє –
не тіло
моє, немов
Увесь цей вагон –
рельєфи
мого лиця,
І тільки на мить
почую крізь
стогін рам,
Як тихо дзвенять
у грудях
чужі серця,
Немов у сумках –
дешевий
базарний крам.
КАРМА
Коли батько Олега повертався додому,
Він вибивав двері натиском плеча,
І Олег, ідучи до школи зранку,
Мусив відхиляти простирадло,
Що ним було завішено дверний проріз.
Коли жінка Олега повертається додому,
Вона довго грюкає у вхідні двері,
Потім обходить дім довкола
І довго грюкає у вікно,
Аби розбудити п’яного чоловіка.
Коли син Олега повертається додому,
Він плутає квартири і торсає ручку моїх дверей –
Вище він поки дістати не може,
І я, виходячи до під’їзду,
Бачу на порозі маленького хлопчика,
Який дивиться на мене знизу вгору.
……………………………………………….
О, ця їхня ненависть – дзвінка, наче ляпас!
Вона бринить у повітрі дому,
Як високовольтні лінії у вітряний день.
О, ця співуча силабо-тоніка їхніх прокльонів,
Ці безкінечні верлібри їхнього мату,
Протяжні, немов рефрени обрядових пісень, –
Як вони дзвенять у вечірній тиші,
Як вони пробуджують на світанку!
І ти, лежачи під ковдрою,
Розрізняєш у крику ледь чутний шепіт:
Не залишай мене, не залишай…
Усе, що я вмію – це ненавидіти тебе.
Поглянь на моє серце – як воно палає,
Яка пристрасть кипить у ньому.
Ніхто і ніколи не зненавидить тебе так, як я.
О, ця ненависть, яка стоїть поміж нами!
Вона тримає нас краще за всяку любов.
Не залишай мене, не залишай…
У ПОТЯЗІ
Вагонний гамір, збуджений від ранку,
Вплітає сміх у протяги від скла,
І лагідно торкається фіранка,
Мов кінчиками пальців, до чола.
Вечірнє сонце, втомлене і зріле,
За день звершило повний поворот,
І поглядає старцем, як недільний
У потязі втішається народ.
Це просто вечір – зернями лягає
На ці поля, де скошена стерня
Останній раз вагітна урожаєм
По вінця переповненого дня.
У СОБОРІ
Купол Благовіщенського собору –
Правильне коло,
Де чергуються вітражі:
Жовтий, зелений, синій,
Жовтий зелений, синій,
А вже над ними –
Постать Бога із розкинутими руками.
Його обличчя стерто роками,
Або режимами, яка різниця.
Видно лиш те, що розмито лиця
І янголів, і самого Бога,
І тому невідомо, яке лице у нього –
Жорстоке і мстиве
Чи добродушне і милостиве.
Обличчя Бога стерто режимами,
Воно незриме,
Тому все, що лишається людям
Зі мною поруч, –
Домалювати його власноруч.
***
Хотілось казати просто і весело, а натомість
Кільцем залізним оперезана голова.
Скажіть: якщо хвора моя свідомість –
Виходить, хворі мої слова?
Скажіть: якщо у прямокутній кімнаті
Неможливо визначити, де підлога,
Бо стіна, підлога і стеля – однієї статі,
А зіпертись хотілось на Нього,
Чи означає це, що Його немає
У цій кімнаті прямокутного кольору?
Що Його немає, бо Він літає
Поза межами дому?
Чи працює столяром,
Так, звичайним, буденним теслею,
У сусідньому ЖЕКу,
на 800 гривень зарплати?
…Так хотілось казати легко і весело,
А натомість – хочеться плакати.
ПОМИНАЛЬНИЙ ДЕНЬ
Пливли, мов ріки, поміж гробками,
На машинах, чи просто пішки,
Прокладали дорогу з пляшками й чарками,
Наповняли пішохідні доріжки.
Пили за Царство небесне, за упокій,
Намагались говорити про вічне і денне,
Але язики, неслухняні й легкі,
Перескакували на життя буденне.
І, чуючи себе неймовірно живими,
Ніби здійснили для цього якийсь учинок,
П’яні зі всього, повільно брели ми
До своїх автобусних зупинок.
У маршрутки в снопи набивалися,
Відпливали, як на кораблях,
І твердою до сказу здавалася
Божевільно справжня земля.
Борсались у людях, як в ополонці,
Шаленіли від поту й торкання,
І чути було, як муляє в оці,
Наче смітинка, одне питання:
Як серед цього людського потоку,
Прірви жителів землі і неба
Відшукати маленьке, на півкроку,
Місце для себе?…
СВІДКИ
Ось вони стоять обабіч дороги –
Твої свідки, Господи.
Вони знають кожну літеру Твого наймення.
Поглянь, як воно пурхає довкола їхнього язика,
Наче метелик.
Вони прийдуть сьогодні до мене додому,
Вони постукають – і я відчиню їм,
Вони прокажуть своє пророцтво – і я почую.
Той, хто знає Твоє ім’я, не може
Свідчити марно.
Пробач, Господи,
Що не називаю тебе на ймення –
Я його не знаю.
Хочеш, я одягну найчистішу сорочку й краватку
І подамся із проповіддю по квартирах?
Або стану побіля вокзалу з Твоїми журналами
І почну закликати:
«Прокиньтесь! Прокиньтесь!»
Даруй мені тільки
Найменшу літерку з власного імені,
Закинь мені її до рота, наче льодяника,
Дай мені нею прочистити голос!
…А сьогодні мені знову наснилося,
Що я стою на краю провалля.
Господи, Господи – де ж твої Свідки,
Де Твої ловці,
Чому вони не ловлять мене у цій безодні?
Ось вони стоять – обабіч дороги.
І кожна їхня сторінка волає:
«Прокиньтесь! Прокиньтесь!»
І я прокидаюсь.
***
Харківська бродяча собака.
Ми зіштовхнулися із нею
На подвір’ї невідомої мені школи
У незнайомому районі.
Я нахилилася, аби її погладити.
Собака завмерла і примружила очі,
Прислухаючись, як я проводжу пальцями
По її спині, по голові, по вухах,
Із завмиранням собачого серця
Від кожного мого дотику.
«Ну що, досить?» – засміялась я і спробувала відійти.
Собака ткнулася мені у ноги
І тихо попросила: «Ще» –
Так несміло і винувато, як просять ласки
Самотні, не звиклі до неї люди;
Так, ніби за все довге собаче життя
Ніхто ніколи її не погладив;
Так, ніби у собачому просторі рідного мікрорайону
Вона усе життя шукала того невідомого,
Який би з’явився раптово, нахилився
І просто її погладив…
***
Ю. К.
І
Ця осінь не пробачить нам жодної помилки,
Жодної гри, у якій ми програли.
Осіннє прозріння з упертістю голки
Пронизує парки, алеї, квартали…
І правда проступає – шита жовтою ниткою,
Проступає на осінньому листі, як на папірусі,
Проступає на асфальті калюжною сіткою,
Проступає у тілі хворобами й вірусами.
І я викашлюю правду – з кров’ю, непросто –
Що таки напевно, у тій боротьбі
Моя любов була схожа на вдалу помсту
Самій собі, самій собі…
ІІ
Минуле смішне –
наче висохла квітка латаття
У дальній шухляді,
під стосами вицвілих фото,
Як ми на тих фото,
і усмішки наші, і плаття,
Що вийшли із моди,
і знов повернулись до моди.
Минуле смішне –
наче дотик на вигині литки
У вигляді квітки –
і що нам лишилось від нього?
Ну, може, відбитки.
На тілі незримі відбитки.
І більше нічого…
Так смішно…
І більше нічого.
***
Я тільки дзвін, розхитаний тобою,
Без рук твоїх я тиха і пуста.
Облиш мене – і ринуть до пробоїн,
Немов потоки, люди і міста.
І з їхнім ревом – як у Вавилоні –
Нахлине правда: я з тобою лиш
Самотній дзвін у тебе на долоні.
Облиш мене, облиш мене, облиш…
***
На межі доріг
Я роздам майно,
Лиш зоставлю гріш
На Твоє вино.
На Твоє вино –
Темну істину,
І Твій чорний хліб,
Кинеш – їстиму.
І чи ж бідна я,
Все це маючи?
За Тобою вслід –
Я світ за очі.
Стопи зранені
Втру гординею,
Стану служкою
І рабинею.
І до ніг Тобі
Покладу ключі.
…Чи ж не вільна я,
Все це маючи?
***
Дві руки у Тебе, Господи, дві руки:
Однією жалієш, іншою караєш,
Однією даєш, іншою забираєш.
Два лиця у Тебе, Господи, два лиця:
Одне хмари затягли Твоєї мстивості,
На іншому сонце сяє Твоєї милості.
Одне серце в Тебе, Господи, тільки одне –
Знаю, що почує і врятує мене.
м. Полтава