Раїса Харитонова. «Запізніле розуміння щастя»

“Українська літературна газета”, ч. 9 (353), вересень 2023

 

 

***

У ботанічному столичному саду –

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

гортензії, троянди і концерти,

туристи, і бабусі, і студенти,

і музика.

А музика – безсмертна!

І скрипка Страдиварі – voi la! –

не грає – серце крає!

І паличка чарівна диригента,

як блискавка, над скрипками літає.

І чорний смокінг скрипаля,

що ластівка йому подарувала,

і Паганіні музика зухвала,

і захват публіки, і компліменти,

і вибухи аплодисментів –

як вибухи в Криму,

як кримський міст в диму,

як «Ода радості» безсмертна!

 

***

Ну от і розпогодилося. Київ –

як джміль невтомний гургуде у квітах.

Дощі побризкали й пішли на Трахтемирів,

де їх заждалось заповідне літо.

 

А нам так щемко захотілось щастя

(нехай без імені, без голосу, без… без…) –

отак, як із «тарзанки» в річку впасти!

І – жодного бемоля, лиш – дієз:

 

щоб ні сирен, ні вибухів, ні схлипів,

щоб діти – в літо, наче бджоли – в липи.

Сховати у долоні курячого бога

і, як з роботи – маму, чекати перемогу.

 

ПОЕТ

Він, як весна,

що закохується у все, що бачить,

і як літо,

що плекає оте, що запліднено нею.

Він, як осінь,

оплакує швидкоплинність,

і лютує, наче зима на свою фригідність.

Він, як вітер,

пасе лісосмугу, що видно йому з вікна,

й виряджається в сіре і біле,

в зелене і золоте.

Та душа його, як і вітер, завжди гола.

 

СКЛЕРОЗ

Уже не можу пригадати раю,

сорт яблука і яблучної драми.

Ким я була в самотності Адама?

Ребром, любов’ю, сяйвом

чи вибухом гормонів і уяви?

І як він називав мене –

Джульєтта, Есмеральда, Беатріче,

Єлена, Єва, Хлоя чи Марічка? –

не пам’ятаю.

Забувся рай,

забувся гріх,

забулись імена.

Коханого давно уже нема –

він обживає инший світ, суміжний –

а все здається, що мене він кличе

і в голосі його таке нестерпне щось,

таке… таке –

як перед смертю жаль і ніжність.

 

***

Усе як завжди, все – по замкненому колу:

день – ніч, біле – чорне…

Нова доба, але все ті ж герої,

які колись жили в епоху Босха:

і ніби знають же усі закони Бога,

але продовжують злягатися із чортом.

 

КАХОВСЬКЕ МОРЕ

З дна моря (мов блешня) – ні-ні –

та й зблисне церква.

Згадавши про Великий Луг

і величезні жертви,

ударить у німі, важкі і чорні дзвони.

На докір цей, на цей болючий спомин,

можливо, біла чаєчка озветься

і, може, заболить не тільки в мене серце.

Зелена хвиля мимоволі схлипне,

температура стрибоне у липня,

й криницям, досі чистим й гордим,

зсудомить, перехопить з жалю горло.

Важку молитву натще прошепочеш,

взиваючи до Бога: «Отче! Отче!»

Її підхопить гай і вітерець.

Та в Дніпр широкий, ніби гребінець,

замаскувавши пекло у прогрес,

встромив свої зубища ДніпроГЕС.

2021 р.

 

***

Вікно скресає. І розмружується ранок.

Вмикаєш телевізор –

війна і ковід. Сіль на рани.

Рай перетворено на пустку.

П’єш валер’янку. Перечитуючи Пруста,

із пам’яті витягуєш напівпорожні снасті,

й приходить запізніле розуміння щастя.

Рятуєшся від правди троєперстям,

а день невиспаний пасе тебе

спідлоба й проти шерсті.

Без страху мальви увіходять в зиму,

щоб подивитись в очі їй,

і лиш тоді загинуть.

Заціпенілий сад. Заплакане вікно.

Прозора муха, що від цопалки вціліла.

І чи то кров, чорнило, віск, вино(?)

на аркуш скрапує, на білий.

В четвертій стадії цього важкого року

душа вже знає все

і бачить те, чого не бачить око.

 

***

Стікс розлився і затопив Херсон.

Уже не човен –

флагман «Москва» орендує Харон.

Російське люфтваффе –

шляк би трафив! –

бомбить супермаркети й МАФи.

О четвертій ранку – «Кинджал»!

Істерика сирен, набату 9-й вал –

де шукати отой рятівний підвал?

Падай, дитино, ниц і лежи!

Діва Марія шепоче твоє ім’я?

Значить – живий…

 

***

На снігу блакитні тіні.

Іній, наче алюміній.

Ліс з ламких колючих ліній

всіх запрошує гостинно.

Тут стерильність по коліна,

тут казкове безгоміння.

Та…

мороз біжить по спині:

чий це мертвий погляд синій?

Чий це син (уже покійник)

послизнувсь на підлій міні?

 

***

Вже пролісок воскрес, неначе фенікс, вкотре.

Між кучерявих круч блищить Дніпра аорта.

На сонці у траві – дитяча рукавичка.

Ні мишки в ній нема, ні жабки, ні лисички.

На яворі шпаки співають собі жваво.

Але кричать й кричать тривожно сірі ґави.

Напевно, це вони шпаків попереджають,

що тут ведмідь гуляє, що тут нема вже раю

Що тут пролито кров. Немає вже сестрички.

У небі – гул ракет.

Порожня рукавичка.

 

***

Смерть милосердніша, ніж ворог,

ніж двоголовий птах…

По ґрунтових черствих дорогах –

чотирилапий жах,

чорногортанний плач і стогін,

і дядько – голіруч на танк.

Серед руїн живий лиш погріб

після нічних атак.

 

Безсоння довгі монологи,

у душах каламуть.

Лампадка світить в очі Богу

і не дає заснуть.

 

БОГОРІВНА?

Убиті «русскім міром» дітлахи,

і юні наречені, й женихи –

смерть обізналась!

Ну то й що?

Хоча й ридає світ на повні груди, –

Бог з вами, люди, – Лазаря не буде!

Ніхто не покарає смерть і не засудить,

Во славу їй – вінки і не один букет,

і букви золоті, і чорна стрічка.

Ісус від смерті Матір не вберіг,

й Почайну, нашу богохресну річку…

За «русскім міром» – усесвітнє Зло.

Бій за життя упертий – не наївний.

Ламайсь, ламайсь, Харонове весло!

Та смерть, напевно, з Богом таки рівна.

 

Вестмінстерська казка

Світ радіє сьогодні Вестмінстерській казці,

де старенький король у країні своїй

у короні важкій – не в кевларовій касці.

Але, що не кажіть, він – горішок міцний.

 

Брила ночі вляглася на Київ, на груди

за законом війни: в дві стіни.

Пси, коти ну і ми, страхопуди:

білі ванни нам – сховок, колиски й човни.

 

Букінгемський палац у душі.

Не зникає.

Ніч запалює зорі й святкові свічки.

І на мить забуваються сльози і рани.

Та онуки мої засинають під ранок,

й уві сні не розтиснувши кулачки.

 

ВЕСНА

Це дівчисько таке наївне,

таке радісне й щедре,

таке довірливе!

Граблі нічому не вчать.

Нащо виставляти усім напоказ голе серце?!

Його ж тогоріч –

забула? –

на продаж зрізали!

Для ненатлих воно, мовляв, ніяке не серце –

тюльпан.

Ось і дочка моя повернулася із побачення –

замість серця свого коханця

з оберемком її сердець…

 

ГРОЗА НА ДЕСНІ

Дівчатка, гідні пензля Ботічеллі,

ромашкам обривають пелюстки.

Пасуть їх жадним оком парубки.,

забувши про конспекти у портфелі.

 

Десна їм рада. Справді дуже рада:

он шоколадні ескімо у камишах!

І різнобарвний голосистий птах,

мов Солов’яненко, виспівує рулади.

 

Але підкралася нечутно чорна хмара

лягла на річку, як масний мазут,

бабахнув грім, мов вигукнув: «Бахмут!»

й зірвалась чорна злива, й заридала.

 

МОРТИДО

Якщо прищепити мортидо

миршавій миші,

вона збільшиться до щура

й жертиме інших.

І ростиме, ростиме…

(хто не мріяв про славу Наполеона,

хоч вона й не на мишу шита?)

Переросте Сталіна,

доросте до Самого…

Мортидо – як вірус: заразне і ненаситне.

Жере разом із сіялками й тракторами

нашу пшеницю і наше жито,

ячку, гречку, міста і містечка,

автобуси і автівки,

ноутбуки, швейні

і пральні машинки,

мости, ТЕС, ГЕС, АЕС,

велосипеди, санчата, лижі,

моря, річки, степ, ліси і гори…

спідню білизну,

виделки, ложки…

Одним словом – усе, що влізе.

Пандора ховається десь в окопах,

бо миша зі східного Рос-Мордора

мріє вкласти в прокрустове ложе

не тільки Вкраїну – Європу.

 

***

Він добрий. Він синичок любить.

Ще молодий та сивочубий.

Він – ветеран війни.

 

Висять у ванній на прищепках

усі його старі шкарпетки,

неначе кажани,

 

і мріють рушити в дорогу,

щоб з усіма – нога у ногу.

Замучила нудьга.

 

Та поруч ліжка – табуретка,

холодна кава, сигарети

й пластмасова нога.

 

***

Було село. Було.

Тепер – руїни.

Втішає вишня гілкою стіну єдину.

І сонце цілий день в цебро на ґанку

все сипле мідне листя, як в карнавку.

Ховається у ліжечку дитячім

голодний кіт й нявчить так, наче плаче.

Побіжно, мимохідь, між іншим

голубка співчуває і йому, і вишні.

Чогось вона отут літає все й літає.

Кого серед руїн села шукає?

Вхопилась лапками за гілку вишні цупко.

Чи, може, це душа, а не голубка?

 

ДЕПРЕСІЯ

Скільки можна дірявити стелю

осклілим безживним поглядом?

Замружся.

Замружуюсь – везувій пам’яті

вивергає лавину крові,

спалені танки, мости, автівки,

вирвані, наче зуби, дев’ятиповерхівки,

руїни і попіл від міста… –

безліміт звірства.

Наймана помічниця приходить щотижня.

Миє вікна,

щоб сонце пробилося в душу

(та не лікує воно знеособлене горе).

Напуває мене водою живою з криниці.

Ховає у шафу чашу терпіння і чашку,

яка не схотіла гадати на кавовій гущі.

Порцелянові наполохані гори

дзвенять під її руками у мийці.

Вигрібає недопалки із вазонів і кухлів

(не перебити ними запаху крові,

людського горілого тіла, ворожих трупів).

Щоночі війна сідає мені на груди

(крізь хребет – тисячовольтний холод)

й питається : «Кто ты?».

Жінка міняє постіль, вологу від горя,

від їдкого холодного поту

(а толку? –

від крові не відіпрати її ніколи).

Уламки – як сніг, як дощ –

і по війні сипатимуться вперто,

протезами будуть скрипіти,

вночі викликатимуть мертвих.

Серцю боляче з ними жити.

А Бог не дозволяє ні висмикнути,

ані померти.

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматіhttps://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

УЛГ у Фейсбуці: https://www.facebook.com/litgazeta.com.ua

Підпишіться на УЛГ в Телеграмі: https://t.me/+_DOVrDSYR8s4MGMy

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.