Олександр Клименко. «У часі миру, у часі війни»

“Українська літературна газета”, ч. 23 (341), 25 листопада 2022

 

(З КНИЖКИ «МЕТАПРОЗОРІСТЬ»)

 

***

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

У світлі трави. З дірявими кишенями, а ще краще – голим.

«Все, що колись нагадувало кримплен і парчу, тепер стало мною,

моїм новітнім безпам’ятством і новітньою вірою – вбранням,

яке залишу на березі перед входженням у воду,

в її чесний лід».

Горизонт наспівує тілу пісню про кораблі.

Щогли ввижаються нагій душі – у її вертикальному леті.

Навскіс – листя, навскіс – дерева і листя.

Я йду, ти йдеш: ми можемо йти. Він, вона –

їх немає з нами давно:

вони теж можуть йти – так пронизує землю гострий пирій, гострий пирій.

– Ти любила Ґодара.

– Я взагалі – любила.

У траві, як у французькім кіно. Орган звучить, наче потойбічна іоніка, –

і спляча красуня у броньованому скафандрі занурюється в зафіксовані

Кусто і Малем океанські глибини.

Уражений амнезією макабричний вершник все ж пам’ятає

наземний паслін, зелені скрині пасльону

і двадцяти­гривневу емаль

з луцької крамниці, біля якої –

апостол із дерев’яними ключами,

з олов’яними ключами, зі скляними.

– Прикметників зайві слова…

– Униз головою…

Вивернутий плуг між космічних тополь –

гігантська літера виораного мовчання.

 

***

З’ява равликів, їхня смерть:

над нами схилився Великий. Він уникає. Обсервує.

Прощає і таврує. Смалить немедичний канабіс.

Уникає, обсервує і прощає майже так само, як і ми уникаємо,

обсервуємо, прощаємо. А таврує без зайвих конотацій:

так тече вода, так бджоли збирають пилок і так горять

у геєні

тельбухи скажених рашистських псів –

скажених не в смислі

якоїсь зашкальної бездуховності, а в сенсі зараження

індиферентним нейротропним вірусом.

Коноплі – рослини українські й високі, їх можна знайти

у поліській Іванівці, біля польського кладовища

у Житомирі

та єврейського – у Коростишеві. Тобто: можна було знайти. Колись.

Але тепер це ремарка для нас, смертних. Йому ж, Великому,

у чиїй владі – життєві цикли равликів і наші реінкарнації,

не випадає вірити у викошені конопляні хащі:

для нього це –

чергова байка на кшталт людських історій про вимирання

тиранозаврів і загибель цивілізацій.Він ходить у гостролистій траві, рахуючи людей та равликів, –

ходить із самокруткою в щілині невидимих вуст.

***

Написане не-словами. Між натюрмортом і пейзажем.

Де немає людей. Де кріт прокладає вертикальні шурфи під акрополем,

де масло – масляне, а смола – смоляниста.

Коли звук недиференційований, а колір надлишковий.

Коли кипариси – тополі української ночі Архипа Куїнджі.

Квіти, фрукти, посуд. Галявини, діброви, узлісся, річкові береги.

Щось, що нанизує мовчазні символи на вербовий прутик.

Чужа присутність – раптовий переляк.

Власна відсутність – предтеча заніміння.

Опромінені світлом воїни виходять у поле.

Зашиті у тінь, як у черево хлібної риби, – з них хмари та м’ята на згадку.

 

***

Лютневий липень:

прикметниковий злет там, де ті, невидимі, залягли в горизонти.

– Стерти слова – слова, записати слова – їх записати.

– Як жертвопринесення чи як свідчення зла?

– Як завтрашню перемогу блакитних кульбаб.

Смерть у знеструмленому місті, але липи серед уламків квітнуть.

«Біла риба в живій воді, сонце буде завжди, зачекай і зажди-но…»

– Ти співаєш – униз?

– Ти йдеш – за собою?

– Ця ріка, наче сон: пливеш промерзати – серед мармуру лілій

апокаліптичним човником веслувати.

– Будь як бесаме мучо, будь як light my fire і – не забудь про калину:

збережи ці ознаки смислів і меч любові у своїй руці.

Пісні, яких співали. Пісні, що ввійшли у пам’ять, як метал – у тіло.

– Господь запитає: як?

– Співаємо «мамо, мамо…»

– Діти горять у вогні, а дияволу – мало.

– Примаченко стоїть у житах. Піросмані стояв би поруч.

– Горів Житомир, бомбардували Овруч.

– Кріт любив би глибини та тишу, чорноморський дельфін – так само.

– «Стефаніє, мамо…»

 

***

Знайомий приніс платівки – гігантські ахроматичні черешні.

Ще недавно мій знайомий був як рок-н-рол,

як довоєнний Елвіс –

із нашитим на сумці жовто-блакитним пацифіком.

– Сьогодні не читаємо елегійних віршів:

в епічні часи не потрібні елегії.

Не молимося на крицю мистецтва: найсуворіше море – Азов.

Не маримо завтрашнім днем, перебуваючи всередині реального міфу.

Пітьма прийшла з півночі, і невмирущі герої явились –

ти чув,

ти знаєш цю пісню, пам’ятаєш слова?..

 

Мій знайомий – колишній володар тисячі та одного вінілового диска:

у мирному житті у мирному Харкові мав платівкову колекцію.

Кілька місяців тому він був як Елвіс, як довоєнний Преслі.

У безжурні часи його дівчина нашила йому пацифіка

на сумку.

Казав, поплескуючи по полотняному сховку,

де завжди лежали платівки: «Стара школа» – мав на увазі те,

що лише невибагливі до саунду тинейджери слухають Моррісона на CD.

Повторював: all you need is love. І правильною та чистою,

як лотос чи як жасмин, була віддзеркалювана ним бітлівська думка.

 

А потім прийшли рашистські вбивці.

Їм не вдалося забруднити білі пелюстки, але горе в  Україну вони принесли.чКоли знайомий поклав платівку під голку програвача, я сказав:

– Чув, знаю цю пісню, пам’ятаю слова про українських героїв, – а потім додав –

так, наче перепрошував, наче промовляв уже вдруге слова співчуття:

– Диск схожий на гігантську ахроматичну черешню. Гарна музика.

Знайомий знизав плечима: – Але тепер вона не наповнює мене смислом.

Ці платівки – все, що у мене залишилося.

 

Я його розумів, як і він розумів мене, а тому не зреагував

на недоладний прикметник – ахроматичний.

Я вжив це слово,

бо й сам живий і ніхто з рідних, на щастя, не загинув від фосфору і свинцю.

Знайомий переставив голку, аби ще раз послухати

«Let It Be» –  пісню, в якій згадується ім’я Діви Марії.

– Моя дівчина вийшла до магазину по хліб та сіль,

але ракети

вже летіли туди, де вона мала загинути.

Вона вийшла по хліб, але я кажу –

по хліб та сіль, бо те, що з нею в той день сталося,

волає з безодні:

ми – сіль святої землі…

 

***

У тебе. У нас. У тих, які випадково знаходять те,

що загубили ті, котрі не мали нічого губити.

Спіткнись: камінець для твого черевика, як для когось – твоя душа:

не римуй ні пів слова всує.

Купуй книжки, аби їх читати. Читай книжки, аби їх писати.

Пиши, щоб весняний пагін вростав між ребер пасхальними мальвами.

Грійся на чистій віддалі й мерзни біля вогню, обплутаний спрутами лілій –

спрутами миготливих ілюзій.

Ти промовиш сьогодні: «Ми».

Ті, котрі вчора не здогадувалися

про існування нас, інших, завтра скажуть: «Вони».

Ввійшовши до словесного лабіринту,

будь послідовний у стоїцизмі.

Упавши в обійми життя, не зрікайся смерті,

бо й вона, зі святкових обіймів вислизнувши, тебе не зрікається.

Живий, промовляй мінімалістичні слова, в яких мало сенсу.

Гучним словам, які не рятують, даруй забуття.

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/