Наталка Фурса. «Страсті по голосу»

“Українська літературна газета”, ч. 6 (374), червень 2025

 

 

ПОЕТИЧНА ДРАМА НА ТРИ ДІЇ БЕЗ ЕПІЛОГУ

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

ПЕРЕДМОВА АВТОРКИ

У кожного автора є твори, які супроводжують його все творче життя. Так буває з Початком – першою істиною, яка банальна, але й визначальна, яку, начебто просту, відкриваєш і відкриваєш, раз у раз повертаючись до неї та дивуючись її невичерпності й непроминальності.

Ця поетична драма з’явилася на світ узимку 1990–1991 року, задовго до першої книжки «Окрик» – і стала, по суті, великою передмовою до всього мого творчого шляху, претензійним викликом, маніфестом і взятим зобов’язанням. У чомусь пафосна й надривна, як крик самотньої постаті над кручею за мить до злету чи падіння, але до щонайвищої міри щира – як жест немовляти у бік матері, батька та світу. Власне, у ній немає жодних творчих відкриттів – тільки вічне старе, яке кожен митець відкриває для себе заново. Може, тому, укладаючи нині своє «Вибране», я зважилася почати його з… цього мого початку. Бо все написане мною й віддане в світ потім, упродовж тридцяти п’яти років, – було, є (і буде) продовженням, тобто підтвердженням або спростуванням. Попри ту апріорну істину, що у Бога ще ніхто не виграв жодного змагання. Однак ми, люди, творимо, руйнуємо і творимо знову…

 

 

Дійові особи:

БОГ-ТВОРЕЦЬ

НАЩАДОК АДАМА,

який прагне бути творцем

ОПОВІДАЧ

 

ДІЯ ПЕРША

ОПОВІДАЧ

Спочатку було не Слово –

тиша була. Як нарив.

А Голос був лише в Бога.

І Бог ним світ сотворив.

Він не робив дива.

Лиш імена давав.

Називав:

ніччю і світлом,

сонцем і вітром,

небом, водою,

твердю земною,

рибою, птахою,

звіром, комахою…

 

Та чогось ще кортіло Йому –

і місив між пальцями глину…

 

Так з найперших тих творчих мук

народив Він першу Людину.

І, можливо, то був шедевр

і окраса Його престолу,

та в мить, коли Бог відлучився десь,

дарував їй спокусник

Голос…

 

А, може, Змій тут і ні до чого

й наклеп на нього звели вже потім? –

Схотілося просто почути Богу

подяку й хвалу за свою роботу.

А той чоловік – ще й не ствердла глина –

не став говорити приємні речі,

а щойно відчув, що Голос отримав,

почав запитувати –

й  перечити!

І глина ставала живою плоттю.

І він підростав, і ширшали плечі…

І глянув Бог на свою роботу:

їй-богу, добре.

Але… небезпечно!

Це ж він стоїть поруч – і рівня майже!

Хоч Голос наївний, та вже упертий.

Що хоче – робить, що хоче – каже.

А вільний же стане колись

безсмертним!

 

І Бог учинив, може, надто строго,

та, мабуть, настрашився Вічний Бог:

забрав в нього Голос.

Залишив – Слово.

І Слово те справді було – Любов…

 

Любов тоді вже звабною була –

вона собою Єву нарекла.

Адам не знав…

То ж був із нею ніжним –

щоб сила жінки перейшла до нього.

Однак не став удвічі він сильнішим –

удвічі слабшим став він проти Бога!

І вже не міг на гнів свого Творця

ні захистить її, ні відповісти.

Він щось пізнав… та тільки правда ця

була з життям блаженним не сумісна.

Чому? Він не посмів і запитати –

покірно вийшов за ворота раю.

А з ним і Єва йшла на ту розплату –

родити людство,

щоб воно вмирало.

 

(Отак воно – за яблучко одне

довіку всі каратися повинні,

та ще й чекати Суду – по кончині:

що ще Отець дитяткам спом’яне?)

 

На землю ту, яку вділив їм Бог –

аби зробили плідною і грішною,

зійшла іще й спокусниця-Любов –

щоб їм нічого не хотілось більшого.

Щоб від тяжкої праці і від болю,

утіх минущих і образ старих

забув Адам, що мав колись він Голос –

і ним

як рівня

з Богом говорив!

 

Пауза.

 

Утім, Адам був мужем – не дитям.

А тому прямо говорив з ним Бог:

– Не дам тобі Безсмертя – дам Життя.

Не дам тобі Свободи – дам Любов.

Бо це тобі по чину, мій Адаме.

До вищих благ тобі не вознестись.

Там з тебе досить і того, що дане,

а жаданого не осилиш ти.

Бо ти ж – із глини, щό б там не казав!

На тій землі, у царствії твоїм,

її розмочить Євина сльоза,

поточить вітер і розколе грім…

А щоб до Мене ближче був, Адаме,

тобі Терпіння і Надію дам Я.

А Віру ти од страху створиш сам –

іще ж ніхто нікого не убив…

 

І досить! Хоч оце не розгуби –

бо зась тоді назад, на небеса.

 

ДІЯ ДРУГА

ОПОВІДАЧ

Твій перший крик пробудить вічну пам’ять,

що кожного рожденного  вкрива.

То – відголосок Голосу Адама,

Дух праотця, що хоче бути з нами,

та потім розпадеться – на слова.

І много літ, од дати і до дати,

за іншими ти будеш повторяти

й заучувати назви-імена…

Їх так багато… О, їх так багато…

Та безголосся живить лиш луна.

Й одного дня, намучившись до краю,

ти скрикне.

 

НАЩАДОК АДАМА

То такий я вибір маю?

Всі звуки – на полову перетерті…

всі сенси вітром на хвости роздерті…

До слуху долина то «аз», то «ять» –

і губи щось безтямно шепотять…

Але якщо мовчання – рівне смерті,

то ці слова – дрібне й пусте сміття –

оце і є усе моє життя?!

 

Такі нікчемні, а міцні – як ґрати,

і м’язам жодним їх не розхитати…

Та ж все одно: повторюй чи мовчи,

людське недоголосся кленучи!

Ні, Боже! Поверни мені той Голос,

яким з Тобою говорив Адам!

Це спадок мій! У ньому – сила й воля,

і гідність, що тримає в цій юдолі,

і творення наснага молода.

 

ОПОВІДАЧ

То не прохання – вимога і виклик!

І, до молитви і поклонів звиклий,

Бог вражено бровою поведе:

о, з глини Спрага Голосу гряде!

 

Йому це не сподобається, певно.

Невже ще дух у глині не прочах?

 

БОГ

О чоловіче! Чом кричиш так ревно?

Невже ще замала твоя печаль?

Чи хрест легкий – і порожньо плечам?

Та в кожнім разі – ти кричиш даремно.

Бо, чим ти вище голову піднімеш

і чим рівнішим стане твій хребет,

тим менше шансів, що торкнешся німбу

святого ти… А криками пустими

нічого не доб’єшся від небес!

І Спрага ця, що нині горло сушить,

що вибрала тебе в оцій добі,

новим стражданням випече і душу –

бо ж не дадуть напитися тобі

і на землі, де люд такий байдужий

до тих, що зиск шукають в боротьбі.

 

О, не взискуй… бо зрадить навіть мужність.

 

НАЩАДОК АДАМА

Адам хоч знав, щό мав і щό утратив,

а я – лиш маю те, що Ти взамін

подав тоді, коли спіткнувся він.

 

БОГ

І ти, вважаєш, кинутий за ґрати

безвинно –

й хочеш встати із колін?

 

НАЩАДОК АДАМА

Я розсудити хочу справедливо:

чи вартувало йти на стільки мук?

 

БОГ

Адам безсмертним був.

А став – щасливим!

 

НАЩАДОК АДАМА

Він вільним був!

Ти дав йому тюрму!

 

БОГ

Навіщо ж так? Тюрма його звільнила –

від вибору, нести який  – несила.

 

НАЩАДОК АДАМА

А Голос?

 

БОГ

Він той Голос вже забув –

його Любов і Праця замінила.

А ти – лише луну його почув,

чи угадав… і став надміру смілим.

 

НАЩАДОК АДАМА

Любов, де щастя – грам, та лантух – болю,

і Праця, що хребта не розгина…

І на оце – та проміняти Голос!

Невже ж йому така низька ціна?!

 

БОГ

Він не міняв. Судить його – нечесно.

Я ж – дав, що міг. І так зробив би знов.

Не знаю й Сам, на терезах небесних

щό переважить – Голос чи Любов.

А Праці не зрікається і Бог.

 

НАЩАДОК АДАМА

Ти знаєш, Ти усе чудово знаєш!

Ти в пастку цю Адама заманив –

аби потому вигнати із раю

і приректи страждати без вини

його, і Єву, і усіх нащадків…

За що ж ми маєм дякувать Тобі?!

Чому прокляття, дане на початку,

все людство й досі носить на собі?

Виходить, наперед Ти покарав,

позбавивши і нерожденних прав.

О справедливець, скорий до розправ…

 

БОГ

Не розпинайся за усіх – не треба.

Поговорімо краще вже про тебе.

 

Ти хочеш мати вибір? Себто волю?

Я згоден, раз під ложечкою ссе…

Та перед тим, як вибереш ти Голос,

затям, що віддаси за нього – все!

Не раз, а віддаватимеш й потому –

щоб Голос той утримати в собі.

Та не передаси його нікому,

бо ти – за себе, й ні за кого більш!

 

Та й… нíкому його передавати:

одвернуться усі немов один!

Тебе не зрозуміє рідна мати

і ліктя не підставить рідний син.

Позбудешся і друзів, і оселі,

тепла і ласки, до якої звик…

Іще живим ти зійдеш в підземелля –

і стане тобі небом сіра стеля.

 

А Голос твій зведеться лиш на крик,

відчайний ґвалт покинутості й страху –

вони вінчають всі земні печалі.

Ти сам той Голос понесеш на плаху –

щоб обміняти хоч на жменю жалю.

Чи за ласкавий погляд віддаси,

за тепле слово… чи за змиг краси…

 

За щό би не віддав – за безцінь буде!

Ну як його давати смертним людям,

які не годні вдержати й Любові?

А він же вартий більшого, ніж крові!

 

Але бери – і вибирай востаннє

(бо потім не докличешся Мене):

перед тобою – вічне і земне.

Та не кажи, що Бог у тебе – крайній,

коли цей дар у ріг тебе зігне.

 

Пауза. НАЩАДОК АДАМА мовчить.

 

БОГ

Ти знітився? Ти думав, Я не буду

про це з тобою навіть говорить?..

 

Яку ж відвагу виявляють люди,

коли у них нутро вогнем горить!

Їх не спиняють навіть ешафоти –

і там не вичахає їхня лють…

Такі частенько в криниці плюють

і в образИ,

чи з воску крила ллють,

на герць і торг гукають Бога й чорта.

Бо їхній крові мулько й тісно в жилах!

Мов граються: щоб довго не боліло,

навчились навіть гарно помирати…

 

І це – найкращі з вас,

що втамувати

нестерпну Спрагу Голосу хотіли!

 

І ти такий. Відмови і покари

ти ждав – як жде актор на комплімент…

А Я – погодивсь на експеримент.

Чому ж ти відсахнувсь – як від удару?!

Аж говорив, що мати Голос хочеш,

що словотворцем він поможе стать

тобі… Ну що ж…

Але – не марнотрать,

не розміняй на сотню голосочків!

 

А втім, із ним не станеться лихого.

Себе знеславиш – тільки не його.

Та зайвий раз упевнишся, чого

тобі повік не стати поруч з Богом –

ні одесную, й навіть ні ошую:

з людиною Я не товаришую.

 

Але не думай, що здурити можу, –

взамін не стану душу я просить.

Пограєшся – і радо віддаси

його назад – бо ж непосильна ноша…

Однак затям, наївний син Любові:

у ваших генах, як в пластах землі,

Адамів Голос в Спрагу перетлів,

і хоч не зник ні з пам’яті, ні з крові,

та довго гибів у золі і злі.

І Голос той, луну якого вчув ти,

який до себе міряєш – як німб,

ту Спрагу не втамує й стане лютим

для тебе катом – Іменем Моїм.

 

Й за те, що маєш знову волю й вибір,

ніколи не почую Я «спасибі».

 

О, бачу, ти його боїшся й сам

і радий би… мовляв, sapienti sat.

Але ж однак під ложечкою ссе?

 

…Надходить час (і це буває часто),

коли і sapiens стає нещасним –

лише тому, що хоче знати все!

 

НАЩАДОК АДАМА

І Ти це звеш експериментом, грою?

Не граюсь, не торгуюсь я з Тобою!

 

Ти підмінити хочеш боротьбу –

щоб вибір став дешевим компромісом:

коли на порваній струні повисну,

м’яким підстелиш падшому рабу?

 

Залякуєш і просиш. Так дитя

вмовляють не ламати огорожу…

Чи Ти боїшся, що я Голос Божий

«пошлюблю» зі своїм земним життям?

Та тут не може бути компромісу.

Я знаю й так: ці речі – несумісні

(хоч іноді їм добре разом –

в пісні).

 

Ніііі… в Тебе інший, в Тебе інший план:

в подяку за дозволене свавілля

Ти хочеш, щоб потому добровільно

я зрікся всіх одвічних домагань;

щоб визнав, що небесне – не для нас,

що ми усі – істоти безголосі,

що нам без нього теж незле жилося,

що добре тим, хто зайвого не зна…

 

Це – щоб мої обділені нащадки

мене, за компроміс оцей, кляли!

Вони б іще надією жили –

що можуть повернутись до Початку…

Авжеж, мене б звели на постамент

чи, навпаки, спалили б у момент –

якби Ти покарав мене за смуту…

Я ж отрую їм пам’ять і майбутнє –

якщо прийму це як «експеримент», –

бо шансів, що створю я путнє щось,

не так багато… Та усе ж їх більше,

ніж у німої змученої тиші

чи у щасливих їхніх безголось!

 

Це вибір той, де вибору немає.

За нього славлять рідко: кажуть, гріх –

бо святотатство, чи беруть на сміх.

Та часом божевільних отаких

поспішно й показово розпинають –

і теж, до речі, на очах Твоїх.

Утім, Ти знаєш, як воно бува…

Пощо перетирати й тут слова?

Тобі ж боліло, Боже, сподіваюсь,

коли опала Синова глава…

 

Тепер, коли Ти відхилив заслін,

і бачу небо – чисте, як ніколи,

і Голос, що, мов промінь, од землі

веде угору, до Твого престолу,

я не гадатиму на терезах.

Без сумнівів я вибираю Голос! –

і відрізаю всі шляхи назад…

 

БОГ, помовчавши:

Ну що ж…

Але тобі не стане легше.

Ти сам себе прирік на біль і відчай.

Кричи, зривай свій Голос, чоловіче…

Та щό б ти не прорік – все буде всує:

німий нарід одним лиш вухом чує –

він впевнений, що голосистий – бреше.

 

Адам в раю піддався звабі плоті –

і прочинив заслін Добра і Зла.

Його тоді Любов Моя спасла,

посіявши Надію в тім народі.

Ти ж – Голос хочеш пронести, як стяг,

над сірим і споганеним життям

і вивершити вежу – на болоті…

Чи зможеш? Чи не пошкодуєш потім?

Таких уже було й перебуло…

Їм тісно на землі – і пнуться в небо.

Так пташка, щойно ставши на крило,

вважає, що гнізда вже їй не треба.

Такі не хочуть у тіні долин

ліпити житло і своїх дитяток

любовно власним тілом зігрівати,

утверджуючи вічний життєплин…

Бо їм би все літати і літати!

Й не просто так – їм багнеться вершин!

Так, наче мають ще життів багато.

 

Вже стільки їх розбилося на скелях…

О чоловіче, там нема оселі!

 

НАЩАДОК АДАМА

Ти кажеш це із тої висоти,

до кόтрої нам не даєш злетіти…

 

О, як недосконало Ти творив!

Не можеш Ти відчуть людський порив –

бо ж дав нам крила куці й перебиті.

Зате одміряв од душі страждань

на всіх шляхах, земних і піднебесних…

І заповів: хто стерпить, той воскресне…

Але, згадай, гармонії не дав!

 

От ми її й шукаємо усюди.

Побачити б ту кралю – хоч здаля…

І Ти ще кажеш, що оця земля –

єдине місце, де щасливі люди?!

 

БОГ

А ти її гадаєш стріти тут,

де вже ні мрій, ні пристрастей немає? –

Байдужі тіні сновигають раєм.

Не плачуть. Не радіють. І не ждуть.

Та ти, такий, його зречешся сам!

Бо рай – не щастя, рай – лише спочинок…

Гармонія – з холодними очима.

Вона доречна тільки в небесах…

 

Адам, моє творіння, був із глини.

Але його нащадків я любив.

А тому і Христа, на їх спасіння,

я від земної жінки народив.

Він Голос мав, та був земної крові,

бо ж вам земного треба пастуха…

Це Він сказав, що щастя – у Любові,

і той, хто любить, буде без гріха.

 

Яких ще формул і гармоній треба?

І компромісів треба ще яких?..

Взамін цієї істини на Себе

Мій Син забрав усі людські гріхи.

Не вигадати ліпшого нічого

для вас, слабих… Бо ліпшого – нема!

 

Як мало його слухали…

Дарма! –

Немає шляху іншого до Бога

людині, як любити у покорі.

А ви такі пожадливі і злі…

Мій Син вознісся й став зі Мною поруч

лише після розп’яття на землі.

 

НАЩАДОК АДАМА

Але ж Він знав! А Ти пішов на це,

щоб – показово! – нас усіх навчити,

щоб – показово! – потім воскресити,

і вознести Його над темним світом,

осяявши чоло святим вінцем.

Щоб світ повірив у Любов і Силу

Твою – бо ж і кістлява відступила!

 

Тобі вдалося, Боже… Та мале

все ж зауважу я своє «але»:

Ти грав нечесно – Він же був безсмертним!

Він знав: розп’яття – тимчасова жертва;

загине – Цар, але зміцниться – Бог.

Він Голос мав. Та нам давав Любов –

сласну цукерку для слухняних діток –

щоб мали ми чим сплачувати мито

Твоїм служакам, скорим до погроз,

усе життя – аби опісля скону

за віру чесну, за Твоїм Законом,

о, не воскреснути, як Твій Христос,

і не отримать Голос в нагороду,

а лише (може!) бути у раю –

де спокій є, але нема свободи,

де є набір манкуртівських розрад,

аби отару втішити Твою,

що врешті забрела в небесний сад…

 

Та навіть ця обіцянка – пуста.

Бо хто там був? І хто це все підтвердить? –

Ти ж воскресив лише Свого Христа –

і більш нікого не не вернув зі смерті…

Натомість дав життя – важке й страшне,

в якому жодна чаша не мине,

і кожна втіха вмочена в покуту.

Іще й усіх лякаєш Судним днем

і пеклом, де каратимеш нас люто…

 

БОГ

Оті, хто люблять, – будуть у раю.

Оті, хто вірять, – будуть непідсудні.

 

НАЩАДОК АДАМА

Вони «транзитом» підуть в Твій Едем,

як тільки їм земля впаде на груди? –

Так розуміти задумку Твою?

 

Але! Аби утішити в раю,

Ти мусиш їх позбавити Любові –

до тих, хто ще лишився на землі:

до рідних і близьких, що сіють хліб,

та давляться слізьми і плачуть кров’ю…

 

А втім, згадав: Ти вже повідав нині,

що там не люди, а байдужі тіні.

Виходить, що Любов вони повинні

Тобі віддати – як квиток у рай,

аби настала «золота пора»

для них – Тебе, Єдиного, любити?!

 

Цинічний, лицемірний егоїсте!

Навіщо ж кажеш, що вона – Твій Дар? –

Кому не дав, тих будеш Ти судити,

а тим, хто любить, – вибору не дав…

 

А що робити тим, хто прагне Істини –

тієї, кόтра вища над усе?

Хто не приймає, зціпивши вуста,

Завіт Любові з уст Твого Христа, –

кому Адамів Голос душу ссе?

 

БОГ

Це суд? Чи герць?

Це вимога? Чи докір?

Я Голосу Адаму не давав!

Та гріх Адамів мав би стать уроком –

для всіх, у кого мислить голова.

 

Спокушувати – справа не Моя.

Ліпив людину Я не з того тіста,

щоби вона посміла поруч сісти, –

бо владою не поступаюсь Я!

Хай буду Я «цинічним егоїстом»

(прощаю нерозумні ці слова):

без «его» влади справді не бува…

 

НАЩАДОК АДАМА

А що, Ти можеш втратити її –

утративши свій Світотворчий Голос?

Адже у ньому – вся Твоя могуть…

Та хто ж привласнить годен Божу суть?

 

БОГ

О, ти не перший! Сотні горлаїв

хапали меч і кров лили довкола –

щоб світ увесь під себе підіпхнуть.

Вони Мій Голос ставили на службу

своїй гордині – й руйнували світ…

Святу ж Любов, неначе волоцюжку,

«любили», не знімаючи чобіт…

 

Хотіли бути на землі богами,

забувши, що Любов – найбільша з влад.

І – крали в мене Голос. Та в нестямі

кували з нього злато і булат.

 

Вони від нього брали тільки силу –

і небо їхнім душам не відкрилось!..

Бо влада ненадовго на землі.

Але за неї тяжко як платили! –

Ну хай би ті, хто Голосом вбивав:

вожді, наполеони, королі…

Вони хоч встигли «скуштувати» крила,

а з пліч скількох злетіла голова –

по їхній волі, не Моїй, о ні!

Не треба зла приписувать Мені.

 

Якби ж оті, що напинали жили

і тужились творить земні дива,

крім себе хоч когось іще любили…

 

НАЩАДОК АДАМА

Твоя вина – Ти попускав…

А втім

я не суддя всім рішенням Твоїм.

Скажу за себе:

Я не прагну влади

ні тут, ні там – я хочу лиш пізнати

і зрозуміти Твій закон найвищий:

не бойовищ,

не торжищ

і не знищень –

а Сотворіння…

 

БОГ

Цей закон – у Тиші!

В ній є усе, що зможеш ти назвати

уперше. В ній – зачаті всі світи…

 

Я дав усе, що міг тобі віддати.

Ти взяв лиш те, до чого вдатний ти.

 

Моїй ти волі непідвладний більше.

Бо маєш Голос. Свій. І маєш Тишу.

Твори! – І тішся тим, що створиш сам.

 

Але затям навіки: без Любові

ти не зведеш нічого в небеса!

Вона тобі – земля, а не окови,

бо силою наситить кожне слово –

такою, що уляжуть чудеса.

А ще вона – осердя і опора

тому, хто в творчості не зна покори…

Вона й тоді – єдина! – порятує,

якщо ти зрадженим себе відчуєш.

Бо для творця є ще один закон:

у вірі в ідеал, у спразі лютій

він створює і страчує…

облуди!

 

Адже молільник визнає і судить

лише ім’я та зовнішність ікон.

Та коли світ коліна розіб’є

у кров, творіння славлячи твоє,

і ти на лаврах відпочити схочеш –

воно саме тобі погляне в очі

й повстане.

І погубить, врешті-решт!

Воно од пихи зажадає теж

побути Богом – так, як ти сьогодні,

«йдучи на ви» на привілей Господній.

 

Та Я не вмру.

А ти таки помреш…

І смирно прийдеш до Мого порогу

просити – сам! – тобі вчинити суд!

 

І Я скажу, чи у Моєму храмі

твої ікони істинні і справжні

й чого він вартий,

твій стражденний труд.

 

Бо Я був Першим. Голос Мій – Верховний!

Ти – лише князь, що розширяє межі…

Та Голос твій,

якщо він – Глас Любові,

я вИзнаю, бо ним утвердиш ти,

від вибору свойого незалежно,

Мій світ,

в якому – всі твої світи!

 

Але спитаю: чи на повну силу

твоя душа страждала і творила?

чи все ти тому Голосу віддав?

чи не розтринькав на легкі спокуси,

на блага проминущі і на гріх?

чи ним не клявся марно й не брехав?..

 

О, я тебе покаятися змушу,

й спитаю  – більше, ніж питаю всіх!

 

Твій Голос увійдé в твої творіння

на тій землі, де й перли топчуть в гній, –

і у первісній слабкості своїй,

уже без честолюбства і гордині,

передо мною стане на коліна

беззахисна і втомлена

Людина.

Й стече слізьми з сирітського лиця

вже зжита маска бунтаря й творця!

 

Я все сказав, а що ти вчув – побачу.

Я все створив, і навіть поготів,

і попускаю час тобі, юначе.

Ану ж, створи бодай бліденьку тінь

того, чому ні імені, ні значень

іще немає на землі отій.

Та інших Я не дам тобі життів.

До зустрічі…

 

НАЩАДОК АДАМА (сам)

Туди завжди я встигну.

Та спершу залікую давні стигми.

Спасибі, що Ти час мені даєш.

Нехай потому вийде – на Твоє:

мене діждуться смоли і вериги –

бо ж обуха батіг не переб’є…

Це буде потім.

Ми зведем рахунки.

Але на цій землі, як не крути,

нічим мені вже не поможеш Ти…

Отож, сховайся поки… за лаштунки!

Ти ж вічний! Щό для Тебе – дочекатись?

Ти ж Сам мені призначиш смертну дату.

До того ж, Ти все видиш –

з висоти…

 

Я ж маю встигнути – і накричатись,

і тут, в юдолі, власний храм звести.

Щоб Голос той, що маю в цій в’язниці

тепер, мені звільнитися поміг,

й не був розп’ятий у глухій юрмі,

не стерся в прах порожній край божниці,

а весь –

до хрипоти,

до німоти,

до зречення,

до зради

і до Страти! –

пішов на те, щоб не Твоє святить

творіння, у якому в центрі – Ти,

а Власне Слово пристрасно сказати.

Аби і Ти уздрів зі Свόго раю

той світ,

в якому

я

живу й страждаю.

Ти ж певен, що створив найкращий світ?

Та шлеш йому то звід, то заповіт,

лякаєш, умовляєш, вимагаєш –

аби ми всі життя своє поклали

на те, що ні святе, ні досконале.

 

Та знаєш, Боже, я такий – не сам,

і, звісно, передати я запрагну

цю творчу силу іншим душам спраглим –

як Ти хрести передаєш рабам!

 

Мені мій Голос розгинає спину –

а саме це й не можеш Ти простить.

Не зводь мою свободу до гордині –

аж має бути гідність у людині,

бодай вона, раз вища влада – Ти!

 

Але ж… Любов карати має винних –

отих, хто ближніх покидає в горі,

на них перекладаючи хрести

з лукавими словами про покору.

Так, Ти створив цей світ. Але ж покинув!

А вимагаєш, щоби гнув він спину

перед Тобою. Ще й назвавсь – Любов!

Прекрасна маска. Тільки ж роль – забута:

Ти й найвірнішим не поможеш в скруті,

а найчеснішим навіть пустиш кров –

о так, руками служок, бо ж відомо:

Бог у заплічних справах – ні при чому.

 

А Ти ж для них – Найближчий і Єдиний!

І, німо опустившись на коліна,

вони покірно підставляють шкури

під батоги і дивляться понуро

єдино в землю, й сіють піт і кров…

А, ще шепочуть хмари молитов,

що мокрим шмаття облягають мури

Твоїх церков.

 

І що, скажи, такі створити можуть? –

Вони спікають руки і в золі.

Для них усе на грішній цій землі

регламентується Законом Божим…

 

Я ж – непідвладний волі вже Твоїй:

дозволив Ти мені,

великодушно,

у творення вогні

спікати душу.

На це й віддам я Голос свій людський!

 

Але, якщо ти справді сильний, Боже,

великодушним і в могуті будь:

благослови лягти на смертне ложе

лише тоді (тоді й судити можна!),

коли я подолаю творчу путь.

Якщо Ти справді мудрий і великий,

благослови Любов’ю,

а не криком…

Я ж теж творець, і не взискую плати.

(Хіба з Тобою можу я змагатись?!)

Та дай звести – бодай маленький! – храм,

що вивищиться над земним життям.

І хай його освятить Голос сам –

на знак того, що я згорів увесь

у творенні, відстоюючи честь

Людини, що долала в пориванні

кордони тіла й вище, до небес,

росла душею із земної хлані.

І цим засвідчить, що звершилась дата –

і що уже… нема чому вмирати.

Тоді – суди. Це легше, ніж любить.

Тоді – карай. Це  легше, ніж прощати…

Мені не треба душу очищати –

хай її чистять зрадники й раби!

 

Такі «вінці творіння» й «Божі пастирі»

насправді чують Голос Твій нечасто –

не хочуть наражатись на вогонь.

Таким наш спір повік не зрозуміти.

Таким достатньо клопоту свого:

поїсти, впитися і розімліле

сховати од негоди кволе тіло –

і перебути з осені до літа…

А, ще розмножитись, авжеж, авжеж,

«плодитися» – це Божа справа теж.

Раб радий тим, що може просто – жити,

утиснутий в Твого творіння кліть…

 

А я – створити хочу власний світ!

І тόму Голос мій ламає ґрати –

і тим, хто чує, розгина хребти.

І ті, хто зможе, ланці і хрести

покинуть – і розійдуться в світи,

де Власний Голос визначає Страту…

 

Тут, на землі, він – мій найвищий суд,

найтяжча мука й найсолодші чари…

Тобі ж я тільки тіло принесу –

вуглину, що лишиться од пожару.

 

Ти вимагаєш від творця – Любові.

Мій Голос на землі – і є Любов.

Та звуглиться у ньому навіть кров:

її мій Голос випече – по Слову.

 

Від Голосу Верховного, небесного,

у владі над тілами –  безтілесного,

він  тим і відрізняється, мій Боже.

А образ мій – на Твою маску схожий.

Та є відміна, кόтрої не стерти:

беззахисне лице моє і смертне,

а ще – без машкари, отож чесніше

(утім, Ти прочитає це – у віршах).

 

Пауза. НАЩАДОК АДАМА щось пише пером на довжелезному сувої паперу.

Потім здіймає голову

Мовчиш…

Ти світ – для Себе! – вже створив.

О, як багато Ти наговорив…

А зараз тільки дивишся – згори –

на те, як в ньому я над Словом б’юся…

І ждеш Своєї – Судної – пори,

коли я знов до Тебе повернуся.

 

Та сподіваюсь я, що з свого раю

Ти заздриш мені трохи –

й співчуваєш…

 

Позаду вже лишився Твій Синай.

Пісок зглитнув скрижалі і завіти.

І знову поруч тільки – тишина,

чи німота, що застує пів світу.

Вона росте й росте, оця гора,

гора людської муки і терпіння.

В ній – всі слова, що не збулись на звук.

Вони чекають Голосу і рук,

які б сточили все її каміння,

а з монолітів збудували храм –

Людині.

 

Годинник стукає. Мені пора!..

(тягнеться поглядом у небо)

Як тихо, Боже…

Господи, як смертно…

Дозволь на Перше Слово обіпертись.

Чи Ти хоч чуєш у Своєму схові,

як Голос мій нове шукає Слово?

(Опускає голову до сувою)

 

Чекай моєї Страти й вороття –

тоді й учиниш Божий Епілог.

Бо Дія Третя – все моє життя,

в якому нині я творю за двох,

і ґвалт людський, що судить… нас обох.

Наталка Фурса

 

1990 – 1999 роки, нова редакція – січень–квітень 2025 року.

Основна частина драми написана взимку 1990–1991 року;  уперше опублікована у третій книжці авторки «Страсті по Страті» (Полтава, 2000).

Тут представлена нова редакція твору