«Підтримувати одне одного та сприймати карантин як можливість вийти на новий рівень», — як інформує osvitoria.media, таким був загальний зміст звернень, які підготували для українських вчителів міжнародні експерти та лідери думок на EdCamp 2020:
лауреат Нобелівської премії миру, Його Святість Далай-лама,
історик, викладач, письменник, автор бестселера «Людина розумна» Ювал Ной Харарі,
віцепрезидент Microsoft з питань освіти Ентоні Сальсіто,
розробник міжнародного тестування PISA Андреас Шляйхер,
Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал
вчитель, освітній менеджер та піонер демократичного навчання Яков Хехт,
представник Фонду народонаселення ООН в Україні Хайме Надаль.
Ці звернення з’явилися в прямому ефірі пятиденної онлайн-(не)конференції для батьківства та вчительства «Антикризовий національний онлайн-EdCamp 2020», яка з 13 до 17 квітня зібрала понад 10 000 учасників, ставши найбільшою освітньою онлайн-подією в історії країни.
Лауреат Нобелівської премії миру, Його Святість Далай-лама:
«Якою б складною не була ситуація, ми повинні застосовувати технології і притаманну людині винахідливість, щоб з рішучістю і мужністю долати труднощі, які випадають на нашу долю. Перед лицем загрози нашому здоров’ю і благополуччю природно відчувати занепокоєння і страх. Я, однак, знаходжу велике заспокоєння в мудрій пораді досліджувати проблеми, що виникають: «Якщо ми якось можемо їх вирішити — потрібно вирішувати і не відчувати занепокоєння. Якщо ж їх вирішити неможливо, то занепокоєння з цього приводу нам не допоможе».
Історик, викладач, письменник, автор бестселера «Людина розумна» Ювал Ной Харарі
«У середні віки люди взагалі не володіли інформацією про поширення «чорної смерті». Ніхто не знав, що спричиняє цю болячку, як вона поширюється і як її зупинити. Натомість інформації про коронавірус — дуже багато. Частина цієї інформації — це якісні, надійні дані. Але велика частина — це сміховинні теорії змов. Людям складно розібратися, кому вірити. І це відповідальність учительства — дати учнівству інструменти для того, щоб вони уміли розбиратися в інформації в нових умовах. Варто навчити дітей, звідки беруться наукові знання і як їх оцінювати.
І це дасть учнівству ще один інструмент: вони знатимуть, кому і чому вірити, а кому і чому — ні… Якби ви жили в Києві у 1020, тисячу років тому, ви б не знали, хто стане князем київським за 20 років. Але знали би, що більшість займатиметься фермерством, і тому варто вчити дітей орати землю, їздити верхи чи пекти хліб. А зараз ми цього не знаємо. А коли ми не знаємо, які навички будуть потрібні молоді, то найкраще, що можна зробити, це навчити їх вчитися, навчити їх змінюватися і вчитися все життя. І саме тому і критичне мислення, і співпраця, і спілкування є дуже важливими».
Віцепрезидент Microsoft з питань освіти Ентоні Сальсіто
«З плином часу ми адаптуємось до нових реалій, робота освітян для розширення можливостей та натхнення студентів продовжує залишатися важливим пріоритетом для урядів та освітніх систем у всьому світі. Критичніше, ніж будь-коли, орієнтувати учнів в навчальному процесі, використовуючи силу технологій для натхнення, об’єднання та співпраці поза межами стін аудиторії.
Я так неймовірно пишаюся партнерством по всій Україні та лідерством освітян у цей час. Microsoft прагне підтримувати освітян, забезпечуючи позитивний та безпечний доступ до інструментів, які допомагають студентам та викладачам перейти до віддаленого навчального середовища».
Розробник міжнародного тестування PISA Андреас Шляйхер
«Ця криза оголить чимало нерівних умов у наших системах освіти. А також дає нам можливість не повертатися до статус-кво, коли все знову стане на свої місця. Ми маємо свободу дій… Зараз — ваш час, учительство України… Цифрові технології відкривають нам абсолютно новий формат доступу до того, що люди вивчають, і до того, як, де і коли вони навчаються.
Технології дають учнівству і вчительству змогу вийти за рамки звичайних підручників у різні формати, які долають час і простір. У руках талановитого учительства сучасні цифрові технології здатні не просто навчати, а й відстежувати, як ви навчаєтеся. Які завдання і формати вам цікаві. А які видаються нудними або складними. Відтак системи здатні адаптуватися під ваш особистий навчальний досвід із потреби. І зробити це на порядок точніше, ніж це можливо в традиційному класі.
Я часто зустрічаю людей, які говорять, що не можуть надати учителям ширшу автономію, бо їм бракує спроможності та експертності для того, аби нею скористатися. Але продовжувати жити за давно прописаними освітніми інструкціями в часи теперішньої кризи — неможливо».
Вчитель, освітній менеджер та піонер демократичного навчання Яков Хехт
«Школа повинна бути гібридною. Частина навчання має відбуватися у школах, в особистих зустрічах, частина — онлайн. Це зробить школу дуже гнучкою і відкриє багато нових можливостей. Можливості перейти від школи, яка навчає, до школи, у якій навчаються.
Нам потрібно відійти від розкладів уроків, де вказано, що на якому уроці викладають дітям, до нового розкладу, де буде написано, чого учнівство навчиться під час того чи того уроку. І за цим новим розкладом частину часу учнівство зможе навчатися зі своїми звичними вчителями й учительками, за старим форматом навчання, а решту годин — через комп’ютер, із другом/подругою, у розмові з рідними чи учителем/учителькою з іншої країни світу. І таких способів навчання — безмежна кількість. І більшість із них — безкоштовні.
На мою думку, ті зміни, які приходять із коронавірусом — підривання ним традиційної, старої школи — створюють величезні можливості. І це можливості саме для вас — тих, хто працює в освіті. Скористайтеся ними! Візьміть з них усе, чого вам хочеться! Я переконаний, що школа, якою вона стане після коронавірусу, буде значно цікавішою і ефективнішою, ніж вона була до пандемії».
Представник Фонду народонаселення ООН в Україні Хайме Надаль
«Найбільшого визнання і вдячності достойні сьогодні наші учительки й учителі, невизнані герої сьогодення. Вони живуть і працюють перед найсуворішою аудиторією у світі і стоять перед постійним викликом — шукати інноваційні методи роботи та проводити цікаві уроки в ці неспокійні часи.
Ми мусимо створити всі умови, щоб наші діти повністю та вільно володіли технологіями, оскільки ІТ-грамотність сприятиме швидшому впровадженню навчальних інновацій, відкриє альтернативні способи навчання (наприклад, хакатони) та дасть змогу експериментувати з новими методами…
Ми мусимо створити також умови для виховання покоління, яке має розвинений емоційний інтелект, володіє сильними м’якими навичками 21 століття і поділяє фундаментальні цінності рівності, гідності, толерантності, поваги до різноманіття та прав людини».