Резонансне рішення РНБО: на п’ять років соратнику Медведчука заборонять користуватись власністю, а його каналам — виробляти телепродукт

655

Президент ввів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 лютого 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Указ опублікований на сайті глави держави ввечері 2 лютого. Рішення передбачає запровадження санкцій проти народного депутата України Тараса Козака та компаній, які володіють ліцензіями телеканалів «групи Медведчука» — «112», NewsOne і ZIK. Про це повідомляє detector.media.

«Підтримати пропозиції щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), внесені Верховною Радою України (Постанова Верховної Ради України від 4 жовтня 2018 року № 2589–VIII) та Службою безпеки України», — йдеться у рішенні РНБОУ.

Санкції, запроваджені на п’ять років, передбачають:

«1) блокування активів — тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном;

2) обмеження торговельних операцій;

3) обмеження, часткове чи повне припинення транзиту ресурсів, польотів та перевезень територією України;

4) запобігання виведенню капіталів за межі України;

5) зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань;

6) анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності;

7) повна або часткова заборона вчинення правочинів щодо цінних паперів, емітентами яких є особи, до яких застосовано санкції згідно з цим Законом;

8) припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну

з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави;

9) заборона передання технологій, прав на об’єкти права інтелектуальної власності»

Також запроваджені санкції проти юридичних осіб телеканалів «112» (ТОВ «ТРК-112-ТВ» має супутникову ліцензію), NewsOne (ТОВ «Новини 24 години» має супутникову ліцензію), ZIK (ТОВ «ТРК Нові комунікації» має цифрову та супутникову ліцензії), а також регіональних телекомпаній, які до 2019 року мовили під логотипом «112 Україна», але Нацрада не продовжила їм у 2019 році ліцензії: «Новий формат», «Аріадна ТВ», «ТВ Вибір», «Партнер ТВ» та «Лідер ТВ».  Ці санкції передбачають:

«1) блокування активів;

2) запобігання виведенню капіталів за межі України;

3) зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань;

4) анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності;

5) заборона користування радіочастотним ресурсом України;

6) припинення надання послуг з ретрансляції/розповсюдження телепрограм/надання телекомунікаційних послуг і використання телекомунікаційних мереж загального користування» тощо.

За законом санкції можна застосовувати до «іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність». Петро Порошенко пояснював, що за часів, коли він був президентом, санкції проти Віктора Медведчука, його оточення та підконтрольних йому медіа не були запроваджені саме тому, що закон забороняє санкції проти українських громадян та компаній.

«Українська правда» в телеграм-каналі повідомила, що опитала членів Ради національної безпеки і оборони: «переконують, що Закон дозволяє запроваджувати санкції проти громадян України. Їх можливо буде оскаржити, але це буде досить проблематична процедура».

Секретар РНБО Олексій Данілов розповів виданню, що з 19 членів ради 17 проголосували «за» санкції, один був відсутній, ще один утримався. Неназвані члени Ради повідомили, що утримався від голосування спікер парламенту Дмитро Разумков.

О 23 годині на телеканалах «групи Медведчука» анонсували спецефір, присвячений «закриттю каналів», під час цього ефіру ведуча Діана Панченко заявила, що павільйон, де відбувається зйомка, заблокували начебто на вимогу міністра Ткаченка.

Онлайн-ефір телеканалів не припиняється, однак читачі ДМ повідомляють, що в деяких кабельних мережах зникає сигнал цих мовників. Зокрема канали зникли з мережі Volia. Вночі провайдери один за одним почали відключати канали.

Керівник телеканалу «112 Україна» та лідер молодіжної організації ОПЗЖ Артем Марчевський написав у фейсбуку«Господин Зеленский! Вы там совсем с ума сошли? Я прекрасно помню, как вы, падло, обещали не трогать никакие каналы. Как всегда, обманули». Народний депутат Нестор Шуфрич, який очолює Комітет Верховної Ради з питань свободи слова, каже, що санкції «вызывают возмущение и демонстрируют страх власти перед украинцами! Вот вам и свобода слова, вот вам и равенство всех перед Законом».

Власник медіахолдингу «Новини» Тарас Козак назвав дії РНБО незаконними, а рішення про санкції актом цензури.

У заяві каналів групи «Медведчука», що з’явилась на сайті «112 Україна», рішення РНБО називають «решением об уничтожении трех оппозиционных телеканалов» та «политической расправой над неугодными СМИ». Канали, йдеться в заяві, «намерены бороться за свое право вещать для украинцев, доносить правду до граждан и быть в эфире». Однак автори заяви не уточнили, про які методи боротьби йдеться.

«Зрозуміло, що санкції по телеканалам пана Медведчука — це зовсім не про медіа і не про свободу слова. Це тільки про ефективну протидію фейкам і чужорідній пропаганді. Це про те, що не робилося протягом усіх минулих років, коли даний медійний міхур тільки розростався. Коли при мовчазному потуранні, а іноді і за активного сприяння минулої влади цей пропагандистський пул сформувався, зміцнів і став активно вбиває наші цінності», — цитує «Бабель» радника глави Офісу президента Михайла Подоляка.

Голова Національної спілки журналістів України Сергій Томіленко на своїй фейсбук-сторінці назвав санкції «наступом на свободу слова» і додав, що спілка інформуватиме про «надзвичайну ситуацію» Міжнародну федерацію журналістів, Європейську федерацію журналістів й Офіс ОБСЄ з питань свободи медіа.

***

Нагадаємо, 4 жовтня 2018 року Верховна Рада прийняла постанову, якою схвалила пропозиції санкцій щодо семи компаній, яким належать ліцензії телеканалів «112 Україна» та NewsOne. Свої пропозиції парламент скерував до Ради національної безпеки та оборони України. Появі постанови передувала петиція про припинення діяльності телеканалів «112 Україна» та NewsOne, зареєстрована на сайті Верховної Ради 20 вересня. А за тиждень до того голова Нацради з питань телебачення і радіомовлення Юрій Артеменко, пояснюючи зволікання Нацради з розглядом продовження цифрових ліцензій «112 України», сказав, що до парламенту вноситься якийсь законопроект, який дозволить застосовувати певні важелі до тих медіа, на які є вплив іноземного резидента. В РНБО оголосили, що рішення буде ухвалене після перевірки СБУ за дорученням президента.

У Верховній Раді створили тимчасову слідчу комісію для проведення розслідування відомостей щодо дотримання вимог законодавства під час зміни власників інформаційних телеканалів та забезпечення протидії інформаційному впливу Російської Федерації. Вона завершила роботу та відзвітувалась 17 квітня 2020 року. Верховна Рада не підтримала звіт комісії.

У липні 2019 року новопризначений в.о. голови СБУ Іван Баканов на засіданні РНБО запропонував прийняти рішення про застосування санкцій до юридичних осіб телеканалів «112 Україна» і NewsOne та ввести їх у дію відповідним указом Президента України. Однак такого рішення РНБО досі не прийняла.

Народний депутат від «Слуги народу» і радник команди президента Микита Потураєв розповідав, що у команди президента є напрацювання рішень щодо каналів, підконтрольних Віктору Медведчуку.

У серпні видання «theБабель» повідомило, що СБУ порушила кримінальне провадження щодо телеканалу «112 Україна» за статтею 206 Кримінального кодексу (протидія законній господарській діяльності). «Детектору медіа» у відповідь на запит в СБУ не надали ніяких коментарів та інформації, посилаючись на таємницю слідства.

Наприкінці серпня Володимир Зеленський в інтерв’ю на каналі «1+1» анонсував «гучну історію з поганим закінченням» для партії та каналів, контрольованих Віктором Медведчуком.

За результатами моніторингу проросійських дезінформаційних наративів, який проводила громадська організація «Детектор медіа» восени 2020 року, телеканали «групи Медведчука» відповідальні за більш ніж половину зафіксованих випадків проросійської пропаганди.

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.

 

Прокоментуєте?

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!