Мінкульт витратив понад 60 млн грн лише за чотири місяці на нове англомовне медіа The Gaze

Міністерство культури та інформаційної політики лише за чотири місяці витратило понад 60 млн гривень на нове англомовне медіа The Gaze, створене державним підприємством «Мультимедійна платформа іномовлення України». Водночас за цей час сайт відвідали близько 65 тис. людей, а більшість відео на однойменному ютуб-каналі збирають від кількох десятків до кількох сотень переглядів. Це з’ясували журналісти видання NGL.media. 

За даними медіа, з державного бюджету на розробку і технічний супровід The Gaze витратили 11,6 млн грн. Решта бюджету пішла на контент.

Так, технічною складовою The Gaze займається ТОВ «Комп’ютерні інформаційні технології», яке належить киянам Олександру Єфремову та Сергію Маломену. Вони володіють також ТОВ «КІТ Груп», ТОВ «КІТСофт» і ТОВ «КІТСофт Плюс», які раніше на замовлення Мінцифри розробляли портал електронних послуг «Дія».

Перше замовлення на 10 млн грн компанія «Комп’ютерні інформаційні технології» отримала ще у 2022 році на відкритих торгах, де була єдиним учасником. Цьогоріч додатковий підряд за прямою угодою сягнув 1,6 млн грн.

Весь контент, як-от новини, статті та відео, для The Gaze виготовляють підрядники, яких комісія з чотирьох працівників ДП «МПІУ» обрала на початку травня цього року за результатами творчих конкурсів.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

За даними порталу держзакупівель Prozorro, вартість уже підписаних договорів на виробництво відео сягнула 35 млн грн, а текстових новин і статей —  11 млн грн. З урахуванням розробки і підтримки сайту загальна вартість проєкту за чотири місяці існування перевищила 60 млн грн.

Загалом The Gaze публікує на сайті і на однойменному ютуб-каналі сім програм. Зокрема, лялькове шоу «Hidden Angle», суспільно-політичне програма «Talk For More», кулінарне шоу «Chefs Next Door» і гумористичне шоу «European Edge» виготовляє ТОВ «Маркер Медіа», яке уклало 12 угод на виробництво контенту до кінця року на загальну суму понад 26 млн грн.

NGL.media зазначає, що найдорожче серед цих проєктів коштує кулінарне шоу. На нього витратили вже понад 8 млн гривень. На кожен випуск йде 261 тис. грн, хоча ролики збирають на ютубі в середньому лише по 900 переглядів.

Сьогодні офіційним власником ТОВ «Маркер Медіа» є 33-річний Денис Сезін з Бучі. До 2016 року ця компанія належала російському шоумену Олександру Цекало і білорусу Руслану Сорокіну.

За словами Дениса Сезіна, створені ним програми мають великий успіх за кордоном, зокрема на телебаченні. Однак в офіційній відповіді ДП «МПІУ» стверджується, що всі програми The Gaze доступні лише в онлайні.

Ще три програми на історичну тематику і знімають різні підрядники — ФОП Кисілевич Дмитро Петрович, ФОП Круль Максим Юрійович і «1+1 Продакшн».

Ютуб-канал платформи наразі має 6,55 тис. підписників і менш ніж 2,8 млн переглядів. За чотири місяці на ньому опублікували понад 1100 роликів, що зібрали від кількох десятків до кількох сотень переглядів. Утім, на окремі відео звернули увагу тисячі глядачів, а в поодиноких випадках — десятки тисяч.

Текстовий контент для сайту The Gaze також готують кілька підрядників. Зокрема, ТОВ «Імажинаріум» за 5,3 млн грн має виготовити до кінця року 1140 новин та 86 аналітичних статей.  Ще 5,3 млн грн отримала ФОП Штогрін Алєся Олегівна, яка раніше була продюсеркою програм «Депутат під ключ» та «Міняю жінку» на телеканалі «1+1». До кінця року вона має виготовити 1026 новин і 112 статей. Окрім цього, для The Gaze працюватиме громадська організація «Аналітичний центр “Об’єднана Україна”» (100 новин за 400 тис. грн), яка належить киянину Ігорю Петренкові. Він також є власником ТОВ «Ми — Україна», створеного колишніми працівниками медіахолдингу Ріната Ахметова.

Журналісти NGL.mediа проаналізували тендерну документацію всіх підрядників, які створюють тексти для The Gaze. З’ясувалося, що вартість написання однієї короткої новини становить 4000 грн, а статті — 8500 грн. Водночас новинний контент на сайті представлений здебільшого якісним рерайтом повідомлень міжнародних новинних платформ.

«Якщо це простенький копірайтерський текст, то в середньому платять від 250 грн за одну тисячу знаків. Новина на дві тисячі знаків мала би потягнути від сили гривень 600, може 700, якщо вона справді цікава, — пояснила NGL.media журналістка-фрилансерка Тетяна Гонченко. — Якщо ж людина покопалася у документах, знайшла щось дуже важливе, тоді може бути і 2000 грн».

Шеф-редакторка «Детектора медіа» Наталія Лигачова вважає, що хоча 8500 грн за тексти є дещо завищеною ціною, однак вона все ж не захмарна, якщо враховувати, що це англомовний сайт.

«А от за копірайт-новину 4000 грн — це нереально. Стільки може коштувати гарний оригінальний аналітичний текст», — висловила думку Лигачова.

У NGL.media зазначили, що за такі ціни підрядники, згідно з укладеними договорами, мали б створювати тексти для «просування українських наративів […], позиціонування українців та України як частини Європи». Однак принаймні кожна друга публікація The Gaze навіть опосередковано не стосується України. Якщо говорити про статті, то в рубриках Politics та Economics все ж переважають матеріали, де хоча б згадується наша держава. Водночас у категоріях Technology, Life та Culture подібних текстів не багато.

«В окремих матеріалах ми можемо прямо говорити про Україну, якщо це топ-подія чи тема, як от зернова угода і наслідки виходу з неї Росії […] Але в більшості матеріалів наші автори повинні дуже тонко й дозовано міксувати українські історії з історіями інших країн чи світовими інформаційними трендами», — пояснила гендиректорка ДП «Мультимедійна платформа іномовлення України» Юлія Островська в письмовому коментарі NGL.media.

Високу ж вартість новин і статей керівництво ДП «МПІУ» обґрунтували тим, що туди закладена вартість усього виробничого процесу — від роботи автора та редактора до послуг коректора, перекладача та адміністратора контенту.

І хоча жоден з підрядників не захотів розкрити реальні зарплати журналістів, редакторів чи перекладачів, NGL.media знайшов на одному з рекрутингових сайтів вакансію від ТОВ «Імажинаріум». Кілька місяці тому компанія була готова платити 20-40 тис. грн англомовному редактору з рівнем володіння «native speaker» за вичитку новин після місцевих перекладачів.

«Судячи з заявленого обсягу роботи, редактор з досконалою англійською мав би отримувати приблизно 125 грн за новину. Навіть якщо припустити, що перекладач нижчого рівня, коректор і адміністратор отримують теж по 125 грн за новину і додати стандартний ринковий гонорар автора (600 грн), то повна вартість новини не мала б перевищувати 1200 грн — на противагу 4000 грн, які платить ДП “МПІУ”», — припускають у NGL.media.

Варто зазначити, що загалом сайт The Gaze за чотири місяці відвідали близько 65 тис. людей, тоді як англомовна версія «Укрінформу», яка також фінансується з державного бюджету, за той же період зібрала близько 8,8 млн візитів. Водночас приватний The Kyiv Independent отримав понад 18 млн візитів.

Нагадаємо, англомовну диджитал-платформу The Gaze створила державним підприємством «Мультимедійна платформа іномовлення України» (МПІУ) на початку літа цього року. Це видання орієнтується на західну аудиторію — Європу та США. Окрім новинної стрічки й аналітики, на платформі виходять політичні токшоу, а також аналітичні та розважальні проєкти.

Метою платформи «МПІУ» називає «знайомство масової західної аудиторії з феноменом країн нової Європи та України як її складової, з її людьми, історією, природою, культурою, політикою, економікою та впливом на глобальне майбутнє».

detector.media