Львівський медіафорум опублікував дослідження про становище українських медіа в умовах повномасштабної війни «Під тиском війни: становище медіа в Україні». Аналітика охоплює період з кінця лютого 2022 року до липня 2024-го.
Це дослідження — спроба комплексно відповісти на питання, якою є справжня ціна трирічної війни для медійного поля України, і що необхідно для його відновлення.
У 2025 році вперше дані з цього дослідження були інтегровані до річного звіту RDNA (Rapid Damage and Needs Assessment) Світового банку. Згідно з даними компанії YouControl, падіння доходів медіа виявилось суттєвішим, ніж у середньому в інших секторах економіки. Включення медіасектору у річний звіт Світового банку дає можливість врахувати потреби українських медіа в стратегічному плануванні міжнародної фінансової та інституційної підтримки.
Кілька важливих знахідок дослідження:
Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал
392 мільйони доларів США — приблизна сума, необхідна для довгострокового — 5 років — відновлення українських медіа. Потреба вирахувана зважаючи на частину загальної суми недоотриманого доходу медіа й містить надбавку в 40%, яка передбачає витрати на фізичне відновлення редакцій, психологічну підтримку персоналу, навчання тощо, за принципом «відбудувати краще, ніж було».
560 мільйонів доларів (20,4 мільярдів гривень) — рівень недоотриманих доходів українських медіа. Найбільше постраждали телемовники, видавці газет й інформаційні агентства.
28% опитаних Львівським медіафорумом медіа призупиняли роботу в час повномасштабної війни.
37% редакційних команд частково чи повністю евакуювались через війну.
40% медіа і 44% журналістів зазнали матеріальної шкоди через російську агресію. Найчастіше йдеться про втрату майна, пошкоджену чи знищену техніку або приміщення.
85% журналістів відчували і досі відчувають психологічні проблеми.
«Це дослідження вперше на системному рівні фіксує масштабні втрати та трансформації, яких зазнали українські медіа з різних регіонів і різних типів внаслідок повномасштабної війни. Завдяки міждисциплінарному підходу дослідження надає об’єктивну картину поточної ситуації у сфері медіа, яку можуть використовувати як українські, так і міжнародні партнери для розробки політик підтримки. Також дослідження визначає пріоритетні потреби медіа — від фінансування до психологічної підтримки працівників; за допомогою даних закладає основу для відновлення і розвитку сектора, зокрема через інтеграцію медіа у національні програми відновлення країни; формує довгострокове бачення, як забезпечити стійкість української журналістики в умовах затяжної кризи», — Ольга Білоусенко, керівниця дослідницького відділу Львівського медіафоруму.