Кому належать українські ЗМІ: докладний аналіз

723

Популярні телеканали, радіостанції та інтернет-видання належать переважно політикам та олігархам.

Українські мас-медіа давно вже стали не просто засобом заробітку, а скоріше саме інструментом впливу на суспільну думку. Чого тільки вартують нещодавні санкції, накладені на медіахолдинг Тараса Козака – соратника співголови партії “Опозиційна платформа – За життя” та кума російського президента Віктора Медведчука.

Поза тим більшість українських ЗМІ перебувають у власності не менш одіозних олігархів. Кому ж належать українські медіа розбирався Парламент.UA.

 

КОМУ НАЛЕЖАТЬ УКРАЇНСЬКІ ТЕЛЕКАНАЛИ

За даними рейтингів Національної ради з питань телебачення та радіомовлення серед найпопулярніших інформаційних телеканалів у трійці лідерів були два телеканали із вищезгаданого холдингу Тараса Козака (досьє Тараса Козака) – “112 Україна” та NewsOne. До цієї групи так званих телеканалів Медведчука також входить ZIK. Телеканали придбані у 2018-2019 роках.

Детальніше про реакцію на санкції стосовно “112 Україна”, ZIK та NewsOne читайте у матеріалі Парламент.UA: Закриття каналів Медведчука: думки депутатів та світова реакція

Крім того, влітку 2020 року Віктор Медведчук у декларації за минулий рік вказав компанію, яка фігурує серед власників ТОВ “Телерадіокомпанія “Студія 1+1”. Як з’ясували журналісти “Схем”, на дружину політика оформлена компанія Bolvik Ventures Ltd із Британських Віргінських островів, яка через ланцюжок компаній володіє 24,66% “Студії 1+1”.

Водночас головним співвласником холдингу “1+1”, до якого входять сім телеканалів (“1+1”, “2+2”, “ТЕТ”, “ПлюсПлюс”, “1+1 International”, УНІАН ТБ та “Бігуді”), є олігарх Ігор Коломойський. Варто відзначити, що він не ховається за підставними особами, а також нещодавно очолив Наглядову раду телерадіокомпанії. Бізнесмен ніколи не приховував впливу на редакційну політику телеканалу, а під час президентської кампанії 2019 року “1+1” відверто підтримував тодішнього кандидата Володимира Зеленського. Також власником істотної частки у холдингу є олігарх Ігор Суркіс.

Інший великий український медіахолдинг StarLightMedia, який, щоправда, більше спеціалізується на розважальному контенті, належить олігарху та зятю другого президента України Леоніда Кучми Віктору Пінчуку.

До медіаактивів холдингу входять телеканали ICTV, ICTV Ukraine, СТБ, “Новий канал”, “Оце ТБ”, М1 та М2. Щодо холдингу StarLightMedia у 2019 році ходили чутки, що його також придбав Медведчук, однак жодних доказів цього так і не з’явилось.

Також свого часу в українському медіапросторі популярним був інший проросійський телеканал – “Інтер”. Канал контрольований групою політиків та олігархів, під час виборів 2019 року підтримував ОПЗЖ.

Варто зауважити, що тривалий час до 2015 року майже третина акцій телеканалу належала російському “Первому каналу”.

Серед основних власників Inter Media Group найвідомішими є імена олігарха Дмитра Фірташа та народного депутата, голови Адміністрації президента часів Віктора Януковича – Сергія Льовочкіна.

Окрім “Інтера” група володіє телеканалами “Кіно-ТБ” (телеканал “Enter-фільм”), “Музика-ТБ” (телеканал “Піксель”), телеканалами К1, К2, “Мега”, НТН та Zoom.

Крім того, серед проросійськи орієнтованих телеканалів також варто відзначити телеканал “Україна”, яким через низку офшорних компаній володіє олігарх Рінат Ахметов.

Телеканал неодноразово потрапляв під критику Нацради з питань телебачення та радіомовлення через “розпалювання ворожнечі”. У новинах каналу неодноразово транслювали сюжети, які у негативному світлі показували політичних конкурентів Ахметова. Водночас телеканал постійно повідомляє про “досягнення” благодійного фонду Ахметова.

До холдингу Ахметова входять “Україна 24”, “НЛО ТV”, “Індиго TV”, а також спортивні канали “Футбол 1”, “Футбол 2” та “Футбол 3”.

Колишній “регіонал”, проросійський політик Євген Мураєв володіє телеканалом “НАШ”.

Значно меншими медіаактивами володіють прозахідні політики та бізнесмени.

Так, п’ятий президент України, народний депутат Петро Порошенко прямо володіє “5 каналом”. Однак Порошенка також пов’язують із телеканалом “Прямий”, який офіційно належить колишньому народному депутату кількох скликань, ексрегіоналу Володимиру Макєєнку.

Хоча Макєєнко та Порошенко заперечують причетність п’ятого президента до власності каналу, однак, ще у 2019 році “Детектор медіа” повідомляв, що під час представлення колективу нової очільниці (нею стала Світлана Орловська) на зустрічі також був присутній Порошенко.

Також своє представництво в українському етері також має міський голова Львова Андрій Садовий. Він є співвласником телерадіо компанії “Люкс” до якої входить “Канал 24”.

Син олігарха Констянтина Жеваго Іван є власником 75% телеканалу “Еспресо TV”. Ще 22,5% каналу належать дружині нардепа від “Європейської солідарності” Миколи Княжицького Ларисі.

 

КОМУ НАЛЕЖАТЬ РАДІОСТАНЦІЇ В УКРАЇНІ

В українському етері можна почути безліч радіостанцій. Однак у більшості випадків їх можна розділити на кілька груп.

Однією з найбільших таких груп є холдинг “ТАВР Медіа”, до структури якого входить вісім радіостанцій: “XITFM”, “Мелодія FM”, Relax, Radio Jazz, “Радіо Рокс”, КISS FM, “Русское радио Україна” та “Наше радіо”.

Із дуже заплутаних структур власності станцій, які свого часу оприлюднив “Детектор медіа”, можна зрозуміти, що холдинг пов’язаний із родиною зятя другого президента Кучми – Віктора Пінчука.

Іншим потужним радіохолдингом в Україні був UMH (“Ретро FM”, “Авторадіо”, “Джем FM”, “Радіо П’ятниця”, NRJ, Lounge FM). Холдинг наприкінці 1990-х років заснував підприємець Борис Ложкін, який за часів президентства Петра Порошенка був головою Адміністрації глави держави. Однак пізніше, у 2013 році, медіаактив купив олігарх з оточення експрезидента Януковича Сергій Курченко.

Однак вже у 2017 році Нацрада з питань телебачення і радіомовлення не продовжила 36 ліцензій радіостанціям холдингу, а з 11 вересня 2020 року медіаактиви UMH передали в управління “1+1 Media” Ігоря Коломойського.

Крім того, чималу частину українського радіоетеру займає медіахолдинг львівського міського голови Андрія Садового. Так до групи ТРК “Люкс” входять “Радіо Максимум”, Nostalgie та Lux FM.

 

ХТО ВОЛОДІЄ УКРАЇНСЬКИМИ ІНТЕРНЕТ-ЗМІ

Онлайн простір України насичений безліччю новинних ресурсів. Однак якщо розглянути найпопулярніші, то тут також не обійшлось без присутності українських олігархів.

До прикладу, до вже згаданого медіахолдингу “1+1 медіа”, який належить Ігорю Коломойському, входять такі ресурси, як ТСН.UA, УНІАН та “Главред.info”.

Водночас у складі ТРК “Люкс” мера Львова Андрія Садового є ресурси Zaxid.net, “Футбол 24”, а також сайт “24 Каналу”.

Також популярним інтернет-ЗМІ є “Українська правда”. Її заснували журналісти Георгій Гонгадзе та Олена Притула. Кілька років тому видання відносили до сфери впливу олігарха Костянтина Григоришина, однак сторони всі звинувачення заперечували. Також фінансову підтримку УП часто пов’язувалась з Фондом Джорджа Сороса. У 2016 році хакери оприлюднили інформацію, що “Українська правда” фігурувала серед видань, що отримали грантову підтримку від фонду.

Видання “Ліга.NET” також має чималу популярність в Україні. Видання входить до незалежного медіахолдингу Ligamedia, який об’єднує новинний портал, інформаційне агентство “Лігабізнесінформ”, рекламне агентство ADLOVE, благодійний фонд і компанію Bprofit. Генеральним директором Ligamedia є бізнесмен і депутат Київради VII скликання Дмитро Бондаренко.

Новинний сайт “Обозреватель”, заснований у 2001 році, формально належить родині українського політика і бізнесмена Михайла Бродського. Сам бізнесмен очолює редакційну раду. Через близькі дружні стосунки з Бродським вплив на сайт часто приписують колишньому голові Верховної Ради та секретарю Ради нацбезпеки та оборони Олександру Турчинову.

Також в Україні досі свого читача мають проросійські ресурси “Вести”, “Сегодня” та “Страна.ua”.

Сайт газети “Вести” створили у 2013 році та спочатку пов’язували з Віктором Медведчуком і Сергієм Курченком. Наразі ресурс входить в медіахолдинг “Медіа-інвест груп” цивільної дружини ексміністра доходів і зборів України Олександра Клименка Ольги Семченко.

Сайт “Сегодня” є частиною медіаімперії олігарха Ріната Ахметова. Він входить до складу “Медіа Група Україна”.

Одноосібним власником ресурсу “Страна.ua”, запущеного у 2016 році, є колишній головний редактор газет “Сегодня” та “Вести” Ігор Гужва.

Марко Погуляєвський,

parlament.ua

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.

 

Прокоментуєте?

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!