“Детектор медіа” промоніторив, як олігархічні канали висвітлювали офшорний скандал Зеленського

1362

Розслідування Pandora Papers про офшори, зокрема про й історію президента Володимира Зеленського, висвітлювали більша частина центральних телеканалів, проте є й ті, які вирішили у себе в ефірах про це не згадувати. Хто зі ЗМІ пояснив ситуацію з розслідуванням як воно є, а хто став замовчувати чи перекручувати факти – з цим розбиралися журналісти “Детектор медіа”, інформує UAINFO.org.

 

ICTV і СТБ

Телеканали Віктора Пінчука не висвітлювали теми розслідування Pandora Papers ні у новинах, ні загалом. Проте в одному з випусків новин на ICTV було продемонстровано сюжет про фільм Сергія Лозниці “Бабин Яр. Контекст”, а ввечері відбулася прем’єра цієї стрічки. Її запланували саме на той час, коли зазвичай транслювали політичне ток-шоу “Свобода слова”, де,очевидно, обійти тему офшорного скандалу не змогли б ніяк.

Згодом на ICTV рішення не показувати розслідування пояснили відсутністю іншої точки зору, натомість на СТБ просто вирішили показати “дещо інше”.

 

Телеканал “Україна”

ЗМІ, який належить Рінату Ахметову, акцентував увагу саме на міжнародних масштабах розслідування.

“У списку тих, хто уникав сплати податків, експрем’єр Британії Тоні Блер, очільник Кремля Володимир Путін, голова уряду Чехії Андре Бабіш”, – так звучить підводка, де не згадують людини, історія якої є найбільш цікавою для української аудиторії – президента Володимира Зеленського. Про його роль у скандалі не згадали, але захистити не забули. Коментаторами українського офшорного скандалу стали:

Ірина Венедиктова, генеральний прокурор України: “Єдине, що можу сказати — лише те, що будь-яка інформація, що має відношення до “Приватбанку”, давно перебуває в розпорядженні наших колег з НАБУ. Перевірялась раніше й перевіряється зараз фактично під мікроскопом. Іншими словами, для працівників правоохоронної системи весь цей матеріал не став і не міг стати сюрпризом. Детективи НАБУ в рамках своїх компетенцій і обмежень щодо нерозголошення таємниці слідства популярно пояснили своє бачення. Достовірність матеріалу — черговий знак запитання”.

Михайло Подоляк, радник керівника Офісу президента: “В офшорному матеріалі, уточню, мова йде про бізнес-події 2012-го року і раніше, про бізнес, який, до речі, абсолютно ніколи не був пов’язаний з державними фінансами або державними адміністративними можливостями. Реанімувати зараз цю інформацію про частини бізнес-практик двохтисячних або першої половини 2010-х років вважаємо дивним. Логічно, що для всіх бізнесів в країні в той час актуальним завданням було юридично захистити свої компанії і свої кошти від неправомірного вилучення з боку корумпованих чиновників”.

“Детактор” акцентує увагу, що така подача інформації – неправильна. Глядачам не розповіли про матеріал “Слідства.інфо”, натомість додали туди коментарі Венедіктової та Подоляка, які стосуються цього таки матеріалу. До того ж коментатори висловилися лише щодо деяких аспектів розслідування – йшлося там не лише про “Приватбанк”, і не лише про зареєстровані у 2000-их компанії.

У вечірньому випуску новин ці коментарі знову повторили, про розслідування щодо Зеленського знову не згадали.

Детектор Медіа

Телеканал “Інтер”

“Інтер” також акцентував на міжнародних масштабах, проте в якості візуального доповнення використав шматок відеоматеріалу з Зеленським, Шефіром та іншими. Там також розповіли, хто займався українською частиною матеріалу – журналісти “Слідство.інфо”, які працювали над інформацією про “Приватбанк” та про “відмивання коштів вищим керівництвом країни”.

Коментаторами на “Інтері” стали Венедіктова та народний депутат “Слуги народу” Данило Гетманцев, який сказав наступне: “По-перше, президент Володимир Зеленський мав стосунки і мав відносини до певних міжнародних компаній тоді, коли він не був президентом. Не був президентом і це на той момент не було заборонено законом. Але якраз президент Зеленський і його команда у січні 2020 року вперше за всю незалежність України проголосували за антиофшорний закон, який повністю набуває чинності 22-го року. І саме цей антиофшорний закон покладе край використанню офшорних компаній”. 

Після цього переказали позицію ОП, тобто Михайла Подоляка.

Завершили сюжет згадкою про закордонних політиків та прогнозами, як для них може обернутися ця історія.

1+1

Попри те, що власник “Плюсів” – чи не один з найголовніших фігурантів розслідування, там цю історію замовчувати не стали. Однак, зробили це зі специфічним акцентом.

Відповідний сюжет готувала журналістка Яна Слєсарчук. Її матеріал містить згадки про Коломойського, проте основний акцент зроблено саме на міжнародній сенсаційності: “найбільший витік офшорних даних в історії: таємне стає явним”.

Так на “Плюсах” виглядає перелік українських фігурантів розслідування: “Найбагатші люди країни — Рінат Ахметов, Олександр Ярославський, Геннадій Боголюбов, Ігор Коломойський, нардеп Олександр Герега, голова адміністрації експрезидента Порошенка Ложкін, оточення нинішнього президента — Сергій Шефір та Іван Баканов. І сам Зеленський”, – “Детектор” акцентує, що Ахметова та Боголюбова тут поставили раніше Коломойського, про конкретні звинувачення якого в сюжеті, до речі, не йдеться.

А так на 1+1 висвітлили історію з президентом України: “У 2012 році він з оточенням створив мережу офшорних компаній, що нині володіє нерухомістю у Лондоні на мільйони доларів США. Перед першим туром президентських виборів, згідно з розслідуванням, його частка в центральному офшорі на Віргінських островах безоплатно перейшла партнерові — Шефіру”.

Не забули й про коментар ОП: “Коментуючи нинішнє розслідування, Офіс президента нарікає на корупцію за часів Януковича, яка ділових українців до цього примушувала.

Михайло  Подоляк, радник керівника ОП: Для всіх бізнесів у країні в той час актуальним завданням було юридично захистити свої компанії і свої кошти від  неправомірного вилучення з боку корумпованих чиновників”. Це представник Офісу президента розповів телеканалу “Україна”, звідки 1+1, ЗМІ, для якого отримати ексклюзивну інформацію з оточення президента ніколи не було проблемою, його “стягнули”.

Частина розслідування, пов’язана з “Приватбанком” та Коломойським у новинах “1+1” проігнорована.

На 2+2 також згадали про Зеленського в контексті Pandora Papers: “Крім Путіна та низки російських чиновників там згадують зокрема чеського та британського прем’єрів, президентів Чорногорії і Чилі, родину азербайджанського лідера Алієва, короля Йорданії та президента України Володимира Зеленського, який декларував повний відхід від бізнесу. В Офісі президента відреагували, кажуть ідеться про події до інавгурації, в той час бізнес так захищався”. 

Телеканал “Перший незалежний”

Там цю історію, яка не стала темою дня, висвітлили докладно та критично. Про це свідчить цитата з підводки: “Президент Володимир Зеленський приховує статки в офшорах. Про це повідомляють журналісти Cлідство.Інфо…”. 

Там не забули згадати про зв’язок “Кварталу 95” з Коломойським. Також було продемонстровано підводку з відео Зеленського (де він робить щеплення, підтягається на турніку), на тлі якої ведучий розповідає про “схеми відмивання грошей”, які у розслідуванні є лише припущенням – цього диктор не уточнив.

Загалом склалося враження, що Першому незалежному було важливіше в найзагальніших рисах сформулювати звинувачення, але не вдаватися в подробиці. На екран вивели коментар прессекретаря президента Сергія Никифорова “Стране.ua”: “Швидкої реакції на скандал з офшорами не буде”, давши при цьому плашку з заголовком “Відмовки команди президента”.

5 канал

Канал, що належить лідеру опозиційної “Європейської солідарності” Петрові Порошенку, зробив розслідування про Зеленського головною темою вечірніх новин. Поміж каналів, що входять до моніторингової вибірки «Детектора медіа», тут висвітлили цю історію найдокладніше. Водночас формулювали обережніше, ніж на Першому незалежному: «”Студія квартал 95″, яку очолював Володимир Зеленський могла створити мережу офшорів, щоби уникнути сплати податків в Україні. Це з’ясували журналісти розслідувачі “Слідство інфо”». Журналіст Мирослав Солонар використав на початку сюжету той самий художній прийом, що й автори фільму «Офшор 95» — згадав про серіал «Слуга народу»: «Протягом чотирьох років комік Володимир Зеленський розважав українську аудиторію своєю головною роллю в серіалі “Слуга народу”. Зеленський зіграв учителя, який обурений хронічною корупцією в своїй країні і балотується на посаду президента України. А потім у реальному житті він прийшов до влади із тими ж меседжами — боротися з корупцією. Але, як з’ясувалося, і сам Володимир Зеленський засвітився в новому офшорному скандалі». 5 канал єдиний розповів про спробу зірвати прем’єру фільму в Малій опері. У студії фільм докладно коментувала його авторка Олена Логінова:

 

«Сам Зеленський поки що мовчить. Його речник повідомив, що швидкої реакції не буде. Натомість радник голови Офісу президента Михайло Подоляк переконує, в розслідуванні про офшори компромату на Зеленського немає», — йдеться далі в сюжеті. Коротко процитували й коментар Ірини Венедиктової.

Коротко ознайомивши глядачів із коментарями (і, знову ж таки, не обтяживши себе отриманням ексклюзивних відповідей на запитання від представників влади — або, принаймні, про такі спроби не йдеться в сюжеті), журналіст 5 каналу перейшов до головної страви меню: згадок про визначну роль «Європейської солідарності» та особисто Петра Порошенка.

«Ще в березні 2019 року тодішній депутат від блоку Петра Порошенка Володимир Ар’єв заявляв, що приблизно 40 мільйонів доларів із “Приватбанку” вивели нібито на рахунки “Кварталу 95”, яким керував майбутній президент. Цю інформацію депутат повідомив тоді правоохоронцям», — розповідає автор і дає коментар Ар’єва. Далі — докладно про сварку під час погоджувальної ради, з якої нардепи від «Слуги народу» пішли після того, коли Петро Порошенко почав говорити про офшори та Коломойського. «Під ударом опинилася держава Україна, коли через дії президента Зеленського Україна фігурує в світі як держава, лідер якої причетний до глобальної корупції, до відмивання вкрадених в України грошей спільно зі своїм бізнес-партнером паном Коломойським», — цитує 5 канал свого власника. Коментарі «слуг» тут також є, але радше емоційні, а не по суті звинувачень. І нарешті в кінці матеріалу — два речення про решту розслідувань Pandora Papers, яким інші канали, нагадаємо, присвятили більшу частину своїх матеріалів.

Чимало говорили про офшорний скандал Зеленського і на інших каналах, близьких до партії Порошенка: Прямому та «Еспресо». Втім бекґраундів про розслідування того ж «Слідства.інфо» 2016 року про офшори Порошенка в цих матеріалах і розмовах не було.

Суспільне 

“Детектор меді” вважає, що саме цей телеканал найкраще висвітлив офшорну історію. Там про неї повідомили о 7 ранку 4 жовтня, позаяк у вечірню підбірку напередодні вона потрапити не встигла.

Про українську частину розслідування там розповіли так: “Від України документи досліджували журналісти “Слідство.Інфо”. Свій фільм-розслідування “Офшор 95”показали вчора у Малій опері в Києві. За даними журналістів, в офшорній компанії Зеленського та його команди нібито отримали 40 мільйонів доларів від компаній, пов’язаних із Коломойським. У файлах розкриті дані щодо інших українських політиків, які за висновками журналістів зокрема ведуть таємний бізнес в окупованому Криму і приховують свої статки у Великій Британії”.

У праймових новинах сюжет про офшорну історію Зеленського був першим у випуску. Почався він з таких слів: “Український президент Володимир Зеленський опинився серед фігурантів Pandora Papers”. Далі журналісти розповіли про знайдені мільйони доларів, які пов’язують українського президента, Коломойського, “Приватбанк” і “Квартал 95”.

Доповнили матеріал коментарями Анни Бабінець, Венедіктової та Подоляка (акцент в останньому — на тому, що немає претензій до Зеленського після інавгурації, а також на тому, що скандал не стосується бюджетних грошей).

“UA: Перший” – єдиний канал з усіх, згаданих вище, в якому нагадали, що подібне розслідування було здійснено й щодо п’ятого президента України Петра Порошенка. Також це єдине ЗМІ, які повідомило, що відправило запит на коментар до фігурантів розслідування, проте відповіді там поки що не отримали.

Напередодні Міжнародний консорціум журналістів-розслідувачів оприлюднив масив Pandora Papers – документів 14 компаній, які реєстрували і обслуговували офшорні фірми 35 світових лідерів і понад 300 чиновників з 90 країн світу.

Згідно з документами, офшорні компанії «Кварталу 95» отримали в 2012 році від структур олігарха Ігоря Коломойського 40 млн доларів. Ймовірно, останні були виведені з «Приватбанку». Крім того, в документах Pandora Papers фігурують імена помічника президента Сергія Шефіра, олігарха Ріната Ахметова, Геннадія Боголюбова – бізнес-партнер Ігоря Коломойського, і не тільки.

Своєю чергою генпрокурорка Ірина Венедіктова заявила, що оприлюднена інформація нібито не стала сюрпризом для Офісу генерального прокурора. Венедіктова звинуватила журналістів у спекуляціях.

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.

Прокоментуєте?

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!