Жмут нерозгаданий… Юрій Мушкетик – Олесь Воля. Діалог

(На основі «Жмуту спогадів», опублікованих в «Літературній Україні» протягом кінця 2019 й 2020 років)

(Закінчення. Початок на litgazeta.com.ua за 16.01.2021)

 

Ю.Мушкетик – Увесь вечір знічев’я просидів біля телевізора. Паскудні фільми про вбивство і любов без любові, криклива, облудна реклама, брехливі політики. І щось поза мною подумало в мені: потрібний строгий і розумний диктатор, цензура, строга поліція. Подумало, і я злякався цієї думки. І вона заметалася в безвиході.

О.Воля – Суспільне дурисвітство безкарно не минає. Це закон. «Сильна рука» обов’язково буде. Хоча спасіння не прийде. Хворобу суспільства якимось іншим робом, ніж кардинальним, не здолаєш.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Ю.М. – Мабуть, я пережив свою епоху. Вона – моя епоха – закінчилася з класичними романами, з тремким, солодким коханням, сільськими правдивими дядьками і тітками, повільним плином часу.

О.В. – Епохи у нас стільки, скільки нею живемо й жили. І найтрагічніше, що сили із роками не ті. І дух, жадання, устремління пригасають. До того ж, чого ми ще хочемо: хіба не зрозуміло, невтямки, що на Сцені Життя, сповна свою роль відігравши, пора поступитися місцем іншим виконавцям ролей…

Ю.М. – Хмарки летіли, наче обоз уярмленої армії.

О.В. – Хмарки наших химерно-нездійсненних надій і мрій…

Ю.М. – …економіку віддали в неукраїнські руки, а замість обіцяного ковтка повітря українському виробникові тугіше затягнули зашморг, витісняється культура, яка обстоює національні традиції, патріотизм – українських книг лишилося 20%, 80% – російських, українського телебачення 10%, 90% російського і т.д.

О.В. – Колись поруч із Синагогою в лихі дев’яності бандити-шахраї в глухому завулку організували обмінний пункт валют. І так випало, що в ньому довелося й мені там розміняти енну суму. Та суть не в тому, а що над столом висіло гасло, а на гаслі портрет Карла Маркса і великими літерами-горобцями напис: ЄВРЕЇ ВСІХ КРАЇН, ОБ’ЄДНУЙТЕСЬ! Так от: саме оті, що так нахабно дурили нас і грабували, й руйнували, тепер при владі в Україні. Вони тепер іще жорстокіше, підступніше дурили й дурять…

Ю.М. – Сьогодні ми знаємо: те, що нам казали про соціалізм – брехня, а що казали про капіталізм – правда, на початку були розмови про третій шлях, спроби власного розвитку, оперті на власну самобутність, але їх навіть до серйозної уваги не взяли.

Найстрашніше ж для мене – пряма гибіль української людності, зокрема села, і по сьогодні основи нашої, село вигибає, поодинокі вогники в нічній пітьмі, і то вже часто не електричні, а каганців, а ще світять голодні очі дітей і стариків, бо ж оті роздані паї обробити нікому і нічим, їх орендують спритні ділки й платять за рік мішком цукру або борошна. Всі сили напружуються, щоб якось вижити, а що вже казати про якийсь інтелектуальний розвиток. А на крислатих гілках нашої влади гойдаються м’які, теплі гнізда й всілося в них вороння кланів корупціонерів, бодай би вони попадали всі й повиздихали, як вони жиріють на голодних дітях.

О.В. – Слабкому, знекровленому й недолугому (Україна зараз саме така) за будь-якої соціально-економічної формації – чи соціалістичній, чи капіталістичній, а чи теократичній – по-іншому якось вестися й не може… «Маємо те, що маємо». І найжахніше, що село – основа основ як моралі народної, так і підгрунтя економічного, – вигибає. А без села Україна стане не Україною, а сурогатним, жалюгідним наростом на тілі планети. Все може статися. Й… стається на очах. А протидіяти не змога.

Ю.М. – Кажуть, у американському метро в одному місці є два такі написи: напис перший: «Бог помер. Ніцше». І напис другий: «Ніцше помер. Бог».

О.В. – Хай там що і як десь пишуть – в Америці чи, скажімо, Німеччині – одначе парадоксальний вислів Фрідріха Ніцше про Бога – тільки вислів. Ні більше, ні менше. А нам би найсвятіше Божество зберегти, для поколінь наступних передати – Україну-матір.

Ю.М. – Ми, українці, у двадцятому столітті не дали бодай Булгакова, Платонова, Шолохова. Головко, Панч, Ле – зовсім не те. Можна подумати, що в нас не було талантів. Одначе це не так. У нас не було навіть тієї крихти схожості на свободу, яку все ж мала Росія. Наше гроно поетів – Тичина, Рильський, Сосюра, Бажан – явище унікальне, могло розцвістися й розростися рясно. Але було задушене при корені. Росло, де воля: Маланюк, Багряний.

О.В. – Але ні: ми не гірші від росіян, а в багатьох відношеннях і кращі. І знову ж таки, повторю вслід за Тарасом: «У них своє, у нас своє…» Думається мені насамперед, що треба уникати найпідступнішого лиха: самих себе душити в обіймах власних, не шукати винних у власному боягузстві й зраді когось на стороні.

Ю.М. – Сьогодні в літературі розмився водорозділ між добром і злом у бік зла, і зовсім не беруться до уваги виховні функції літератури. Майже всі герої якщо не непорядні, то мало порядні. Раніше, а особливо в класиків, цей вододіл був дужче різким. Наприклад, у Марка Вовчка. Інститутка і її покоївка й інші героїні: Маруся, Оксана, вже аж такі красуні, працьовиті, щирі. Чи в П.Мирного в «Товаришах» – різке розмежування, і в інших творах – так аж до Григора Тютюнника.

О.В. – Літературний твір – як і письменник: він або є, або його нема. Про літературних героїв це саме кажу. До того ж, талант має бути – «не позичений, а власний». Ось критерій.

Ю.М. – Скільки лозунгів, закликів до всесвітніх Рівності, Братерства. Під буддійським знаком, хрестом, серпом і молотом. І все – обман або самообман.

О.В. – Обман у самих собі й для собі подібного. Бо ж боїмося заглядати у власні очі. Боїмося правди про себе…

Ю.М. – Усі борці за народну справу зазнали поразки. Їхня боротьба в майбутньому не увінчалася успіхами. Сумно. «Перемога або смерть». Перемогли. І далі починається боротьба «проти перемоги».

О.В. …Бо ті всі перемоги були дуті. Отож і смерть домінувала над життям. А ми нової крові прагнемо ще й досі… Безумці ошалілі.

Ю.М. – Дев’ятнадцятий вік був віком гуманізму, надій, боротьби за їх справдження. З нього – ХХ вік. Справдилося. Повна регламентація життя. Хода по струні. А людям хотілося свободи. Здавалося, за свободу – все…

О.В. – Йдемо поки що не туди й у напрямку не тому. Собі самим пилюку в оч кидаємо. А треба світла для очей і… щонайзіркіше дивитися у власну душу: у ній скарби і відкриття.

Ю.М. – Бідність, розчарування низів і жадібність, захланність верхів мали б створити вибухову атмосферу. І щось не видно. Корупція, некомпетентність влади – всі це бачать і миряться з цим. Поки що миряться і чекають революції. Звідки вона прийде?

О.В. – Нам нових революцій не треба – Жити треба нам власним життям. Найжаданіша світу потреба – буде мир. В любові – злиття.

Ю.М. – Ім’я мого народу по світу як не знали колись, так і не знають нині. Наче в маленькому містечку: не знають імен бідняків, а знають багатих панів, крамарів, лихварів. Бо нічого не завоювали, нічого не загарбали, нічого не просили, а жили своїм.

О.В. – То й добре: «Ми просто йшли, у нас нема зерна неправди за собою…»

Ю.М. – На початку війни у людей вилучали радіоприймачі. Оскільки нині йде війна з мораллю, з порядністю, було б ідеально, якби якимсь указом у людей були вилучені всі телевізори. У людей бодай трохи прояснілися б мізки.

О.В. – Телевізор серед народу українського називають «сіонською коробкою». Не випадково. Адже чужий він, телевізор, руйнівним зомбуванням. Викинути давно його треба з осель.

Ю.М. – Як «урегулювати» суспільство? Якось «урегулювати» треба, бодай у щоденному житті – потрібний порядок – дотримувати «не убий», «не укради» і т. ін. Праця, шлюб, навчання.

О.В. – І починати треба з того, щоби крок за кроком, у терпінні мовчазнім, непоказнім оволодівати чи не найтяжчим мистецтвом самих себе «регулювати»…

Ю.М. – Не люди, не їхній розум придумали природу. Вона «придумалась» сама. Через те й закони, її дії досконалі, а людські – ні. Людський розум експлуатує природу, намагається витиснути з неї якомога більше, псує її, нищить. Вона ж саморегулюється, самоіснує.

О.В. – Природи стільки в тобі, брате, скільки тебе для світу і людей на світі є…

Ю.М. – Гуманізм? Великі ідеї проголошують дрібні, нікчемні люди, нездатні йти за проголошеним. Те саме й демократія. Крім того, демократія тільки для себе, для свого кола. Вони не думають про люд, його життя.

О.В. – Усе це так. Та тільки боїмося називати поіменно й по національності – хто ці демократи. Чому… бо ми керовані. Керовані отим лайном псевдодемократичним, загребущим, без страму-совісті…

Ю.М. – Дивлюся на пташок… Насипав у годівницю крихт, пшона, прилетіла одна, дзьобнула й полетіла, за хвилину прилітає їх зграя. Так само діти, щось знайшов: «Сюди, сюди». Доросле ж пхає знайдене за пазуху чи до кишені, волочить у кущі й ховає…

О.В. – …Така «біологія» всього живого, що на світ Божий породжене. І кожна пташка, а чи звір, а чи людина, щоб вижити, свій рід-зграю прагне зберегти. Різниця тільки в тому, що людина найхитріша, найлихіша егоїстка, тому і шкодить сама ж собі…

Ю.М. – У старості ми часто блукаємо по руїнах молодості.

О.В. – …А щоб так не ставалося, пагіння молодості в суворості бережімо.

Ю.М. – Ніхто з нас за життя не знає, як нас потім оцінять на далеких літературних гонах, знаю напевно – цінуватимуть не за чиновницьку, письменницьку роботу, а по написаному. Хоч на тій роботі й намагався «служити» чесно громаді.

О.В. – Не знають, але здогадуються… А коли навіть не здогадуються, то ціни не навчились складати при житті. По смерті – поготів.

Ю.М. – На початку думаємо, що світ розвивається в напрямі прогресу, добра, істини, що у світі, нехай і повільно, утверджується соціальна справедливість. І інша ілюзія: майже всі люди добрі, служать правді, а потім, коли дивитися в очі політикам, які кличуть до добра й справедливості, то бачиш, що вони брешуть і всі слова хочуть повернути собі на користь, на владу. У молодості вірив у гуманність і демократію – не осягаючи їх як слід, вірив – вірою. І все життя боявся влади, хоч довгі роки вважав, що влада ця його. Потім зрозумів, що вона йому ворожа, як особі, як кожній особі, в неї зазвичай ідуть непорядні люди, і вся вона на знищення своїх супротивників, а не на добро. То як же жити людині, якими принципами?

О.В. – Жити просто. Конкретніше – не за ілюзіями й гаслами псевдодемократів. По совісті. По добру батьків. А інше все «приліпиться».

Ю.М. – Ми мчимо, летимо, весь час нарощуючи швидкості. Швидкості – це спалене вугілля, нафта, промайнуле життя. Вся цивілізація вилетіла в трубу.

О.В. – …Нікуди цивілізація не вилітає і навіть «у трубу»: вона стає е н е р г і є ю, як Ви, пам’ятаю, любили висловлюватися, Юрію Михайловичу. Усе на світі, підтверджую, із праха її вийшло і в прах увійде, окропивши ще й ще Усесвіт Духом несмертя-таїни.

Ю.М. – Сьогодні бачив у лісі галявину конвалій… Геть завалену сміттям. Якийсь нелюд вивіз машину сміття й завалив конвалії.

О.В. – Мерзенники не перевелись. Відтак згадалася картина (працював тоді провідником – у молодості ще). Яскріло сонце світанкове – я на роботу йшов і побачив, як палав вогнем жмут троянд на снігові. І сніг сліпучо сріблився аж очі різав… І квіти, якоюсь рукою викинуті з вагона, немов ридали сиротливо на снігу холоднім; і лайно – ще свіже, як дим, куріло поруч…

Ю.М. – Замолоду несамовиті, гарячі, а далі…

О.В. – Далі, як Бог пошле-дасть… Це стверджує як мудрий, так і не мудрий. Навіть дурний, як пробка.

 Ю.М. – Бджоли літали, носили мед, інші вентилювали вулики, ті тягли вощину й стерегли. Все доцільно й злагоджено. – Чому в них так, а в нас?.. – запитав син.– У них немає розуму – відказав батько. – Розум – зло?

О.В. – Розум – не добро й не зло. Але коли вже Бог наділив людину розумом (як виняток), то вона має бути відповідальною, а не жити безрозсудливо, підленько і лякливо.

Ю.М. – Ми всі приречені. На народження. На любов (її розчарування в ній). На одруження. На отаке життя. На смерть. На війну.

О.В. – Дурниці?! Як ти дивишся на світ, так і світ дивиться на тебе. Єдине, з чим я, додаючи, погоджуюсь: «Ми, земляни, на боротьбу одвічну приречені. І це найбільше щастя яко на землі, так і на Небі.

Ю.М. – Якщо я живу на землі не вперше, чому ж я припускаюся помилок?

Чи… один живу в порожнечі, до мене і після мене – біле поле?

О.В. – Помилок допускаємося – скільки б сотень і тисяч народжень-смертей за нами не стояло – бо… нерозумні. Але в тому то й розум незбагненний Творця всесвітнього, щоб помилки нас обсідали, як реп’яхи. А живемо не в порожнечі ми, не в білому полі – з Богом. І Бог наш щосекундно інший і незнаний. Він Батько над Батьками.

Ю.М. – Життя, як у піщаному годиннику, видно, скільки лишилося.

О.В. – Якби ж то…

Ю.М. – І навіть… Довженко. У житті, в роботі також був «вождиком», нетерпимим, жорстоким. Байдужим до доль людей, яких позривав із роботи, нещадним до підлеглих.

О.В. – Ніхто конкретно зараз не знає й не скаже, як там і чому так сталося, що Довженко «з роботи позривав людей» і яких морально-ділових якостей ті люди були. Це по-перше. По-друге, Довженко, як і всі, був, крім того, що геніальним творцем, звичайною людиною: всіх обігріти він не міг…

Ю.М. – У нас період Руїни. Ці періоди в нашій історії повторюються.

О.В. – Руїна на Руїну множиться. Отже, мав би відбуватися прогрес, а ми не тільки на місці тупцюємося, а й назад відкочуємося…

Ю.М. – Кажуть, що розгад усіх світових питань – там – у небі. А що, коли світ створив не Бог, а Сатана?

О.В. – Не окремішньо світ творився Богом чи Сатаною – разом! Відтак світ досі – сатанинсько-божий, божо-сатанинський. Може, завдяки цьому й не гине…

Ю.М. – Історія – жінка продажна. З ким вона зараз спить, того й славить.

О.В. – Історія спить із тим, з ким їй тепліше, солодше, м’якше. То справа її переконань. Вона продажна? – це ще подумати треба…

Ю.М. – Вічне: крилаті коні вперемішку з матюками нетверезих ротів. Ницість духу в погоні за словом.

О.В. – Інакше й бути не може…

Ю.М. – Коли кругом неправда і стає нестерпно, появляється поет і починає говорити за весь народ.

О.В. – Це так. Але ж треба, щоб і народ – поетом став. Точніше спілку з Богом мав.

Ю.М. – Усе життя вчили молитися народу. Він – великий. А що він нині? Спотворений, розсмиканий, денаціоналізований – розбовтане море. Народ треба творити.

О.В. – Для Бога один день що тисячу років, і тисячу років що один день. Отак і для великого народу (принаймні український народ саме таким і є, на хресті сатанізму й олжі розіп’ятий). Але творити і повчати народ – це не з тієї опери…

Ю.М. – Кожен із нас, письменників, плекає сам себе. Перебільшує власну особу, власні писання, пишається «муками творчості», похвалами і навіть приниженням. Без цього б він не писав. Наші далекі попередники теж дещо лицемірили, але вони лицемірили на великому – бачили себе рятівниками нації, вболівальниками за людей, за ідею. І це «лицемірство» перемогло, залишило їх для нащадків.

О.В. – …Дух людський – несмертний. А отже, й Слово, коли на всекосмічні орбіти виходить. А вимагати від слабкої, амбітної людини « нелицемірства», чи це буде письменник, а чи навіть святий, – блюзнірство, близькозорість. До того ж від нахабного людського его нікому не вдавалося втекти. І не втече ніхто. Навіть коли переселиться на житло постійне на планету якусь іншу в космосі далекім…

Ю.М. – Уже майже не лишилося письменників довічної літератури – класичного напряму. Невідомо, чи повернеться література до відповідності, реальності життя.

О.В. – …Ще повернеться. Не надовго. І знову сатанізм і збочення триватиме (не лише в літературі), поки цивілізація стане розвиватися на принципах моралі й совісті. Коли гармонія і чистота Всесвіту служитиме взірцем, немов зоря…

Ю.М. – Письменник завжди був пророком, літописцем, суддею. Тепер його хочуть звести до ролі «затейника». І парадокс – чимало молодих із середовища літераторів із цим погоджуються і цьому сприяють. А хто ж захистить Україну?

О.В. – Письменників, що від землі і тих, що із народом, котрий у поті чола свого хліб добуває, а також пісню власну творить, – таких мізерне число.

Ю.М. – Нинішнє письменницьке молоде покоління байдуже до проблем політичних, національних, енергія спрямована на гроші, маленькі самоствердження кожної особистості зокрема і знову на гру, але вже чисто літературну. Куди буде спрямована енергія наступного покоління?

О.В. – На те саме, що й відбувалося з поколінням нинішнім: не стільки на боротьбу за утвердження нації й держави, скільки на імітацію боротьби, сильніші, тобто талановитіші, хитріші, об’єднуючись у зграї й зграйки, витіснятимуть і «поїдатимуть» нездаровитих. Явні ж, відкриті донкіхоти будуть жорстоко понищені або ж по тюрмах сидітимуть. Те саме буде. А що покоління нинішнє байдуже до проблем політичних – так це добре. Годі один одного дурити, збираючи сливки слави обдурювачами, як це було за тоталітаризму. Цим я не звинувачую письменників, а кажу те, що є було і буде. Природа людини незмінна.

Ю.М. – Людське життя смислу не має. Життя окремої людини: військова кар’єра, відточена майстерність робити храми чи писати книги. Кожен починає спочатку. Але, мабуть, має смисл життя людства загалом, в тому, як воно для чогось замислене (якимось чи чимось) і розвивається. Комуністична ідеологія ще повернеться… У якій одежі, у якому прямуванні?..

О.В. – На такі всеохопні питання простої відповіді не існує… Але Ви, Юрію Михайловичу, наскільки я зрозумів із коротких розмов із Вами, відстоюєте ідею саморозвитку, самотворення матерії; а отже, саме в собі відкривається й шукає себе людство багатомільярдне. Як Ви стверджуєте: з а г а л о м. То чому ж тоді окрема людина так само не розвивається? Те і з кожним щонайнепомітнішим індивідом відбувається, з огромом Галактик, порошиною кожною. А куди прямуємо, на це відповіді немає й не буде. І першоштовхач, зачинатель буття Природа відповіді досі не давали і… ніколи не дадуть. Аби самій не згинути у нетрях протиріч.

Ю.М. – Чому світом володіють люди – такі захланні, жорстокі, а не солов’ї, зайці чи хоча б сороки!

О.В. – А хто сказав і по якому праву? Це все ілюзії про наше «володіння». Ми тля. Хоча і найсильніша. Мерзенна тля.

Ю.М. – Якщо «матерія» – все і ніщо, вона матеріальна і нематеріальна, отже «ніщо» всесильне й незнищенне, і світ всесильний. А це веде до вищої сили в невідомому нам розумінні. Легко повірити в неї, але важко їй поклонятися, бо ж нащо вона створила (вільно чи невільно) таку стражденну істоту як людина, дала їй дрібку радості й велетенський міх страждання.

О.В. – Умовні речення «якби» чи «якщо» завжди трохи смішать, адже такі запитання в кінцевому результаті – лише розуму довільна гра і самовпевненість дурна. Відтак на думку приходить анекдотичне: «Якщо Бог усесильний і всемогутній, то чи може він створити такий камінь, якого і сам не підніме…» За логікою, коли Бог усесильний і всемогутній, – то може. Але який він усесильний і всемогутній, якщо каменю такого не підніме? Абракадабра. Абсурд. Це кажемо й про видиму й невидиму матерію.

А щодо такої стражденної істоти як людина, то, думається мені почасти: тварини – ще страджденніші. Але ж людина в своїй погорді, засліпленні тварину взагалі на нуль множить…

Ю.М. – Людство стає все витонченішим, опускається морально все нижче, саме витонченість надає можливість обманути всіх (і себе самого), все гидке у світі вигадують розумники, надто, коли вони вкупі, а дурні вже беруть готове і «впроваджують».

О.В. – І найхитріший себе перехитрив, бо… розумник. За прикладом далеко ходити не доводиться. Скажімо, селянин, що як віл із плуга турбот земних не розпрягався, знав ціну поту, а тому й мораль у нього відповідно чиста, праведна. Селянин цінував понад усе і працю, піт, пролиту кров. Але ж потроху, непомітно з’являлися й росли мудригайли, що, як гриби-поганки, засмічували, отруювали світ. Вже, вважай, і природу, ми загнуздали, змусивши її на себе «працювати». Проте навіть не помітили, що стали придатком ницим до неї…

Ю.М. – Тільки Дух може об’єднати людей (народи), скільки разів намагалися це зробити мечем – марно. Але духовна ідея має бути велетенською. Й властиво співзвучною душам багатьох народів.

О.В. – Як мовив наш батько української філософії Григорій Савич Сковорода: «Плоть нічтоже – Дух животворить…» І в кожного народу цей Дух прив’язаний паколом любові до конкретних Неба і землі. Отак і живемо в сум’ятті споконвічнім. Роз’єднано-об’єднано, об’єднано-роз’єднано.

Ю.М. – Митці втрачають свою первозданність, «наївність» дивуватися світом і дивувати інших, силу рвати всі пута довкола себе.

О.В. – А це тому так, що Богом живемо лише приблизно, намагаємось його анатомувати чи у Число загнати, а чи у ще якусь нісенітницю. Тому й наївність Бог нашу забирає, тому й не стільки пута рвемо, як невільниками стаємо зла і сатани. Насамперед митці.

Ю.М. – Я спостерігач, а не діяч, і за способом мислення, і за конфігурацією душі. А життя повсякчас ставило мене в дію: редактор журналу, голова СПУ, і в сім’ї теж усе на мені. Не знаю чому.

О.В. – Отой, що в Небі, – все він знає й усіх нас розставляє на свої місця. Ми лиш виконавці недолугі та мілкі. Хоч декому чогось вдається досягти. Мабуть, тому, що так належить бути…

Ю.М. – Жива клітина – тільки програма (більше там нічого немає), вона весь час розвивається, програма закладає нову програму. А хто ж заклав першу? Звідки вона? І звідки той, що заклав?

………………………………………….

Програма ж не помирає? Тоді існує безсмертя. Чиє?

А в принципі – пізнати не дано, і лізти туди не треба.

О.В. – То ж бо: не треба. Але… водночас і треба лізти. Хоч як не «обпікались», гинули в смертях непоясненних. І все задля несмертя. Помацати його лиш не дано. І теж – не треба. Досить, Боже, того, що ти існуєш не тільки сам по собі, але й у кожному із нас. Не треба мучитись отим: хто Він і де той Програміст? Оселя де? В тобі? В мені? Коли він народився? Одне я знаю, зором Духу бачу: Він вічно існував.

Ю.М. – …одного дня ми всі прокинемось в поїзді на тій самій станції, з якої від’їхали.

О.В. – …Тобто кола земні, особистісні замкнуться. Щоб розімкнутись.

Ю.М. – Мабуть, людина не була ніколи такою самотньою, як нині. Дикуни жили гуртом. Колись у селах – громадою. А тепер? Держава неначе й не тиранує, але й не захищає і не згуртовує, і в селі всі нарізно. Партії – це зграї по суспільному здобуванню харчу. Здобув – і у свою нору.Європа катастрофічно старіє. Навіть такі в недавньому жваві країни, як Франція, не можуть звести кінці з кінцями. Суспільство скрізь розпорошене, закони примарні, майбутнє темне.

О.В. – Не так, Юрію Михайловичу. Не треба спрощувати. Дикунство в минулому, і слава Богу. Ми туманно й не конкретно уявляємо, яким воно жорстоким і безжальним було. Життя тоді зводилося до щонайжаданішого, інстинктивного: вижити. А Духа Неба для дикунів не існувало… Інша річ, що ми незмірно порозумніли, тож оселю душ будуємо. Щоправда, таких небагато будівничих. Особистостей. Деміургів. Творців. Це завжди маю на оці. І це вселяє віру, що усеземна Цивілізація житиме довго, хоча й загине. Але… воскресне.

Ю.М. – Протягом 18 -19 століть ми були відрізані від світової філософії, не акумулювали її в себе, й тепер це відбувається на всій нашій літературі, на науці, ми робимо маленькі відкриття відкритого раніше.

О.В. – Колесо відкрите з бозна-яких часів незнаних, але ж продовжуємо відкривати – колесо в колесі і якісь новітні колеса. Так в усьому світі, і не варто перейматися занадто й зайве таким станом речей.

Ю.М. – Учора я забрав із батьківської хати єдину річ напам’ять – мідний безмін. Либонь, ще 18 століття – важить на фунти. Скільки ним переважено жита, пшона, іншого збіжжя, і думаю: взяти б і переважити на землі добро і зло, любов і ненависть – чого більше? Так мало любові.

О.В. – Багато чого нам не дано знати певне, але, віруючи у Всевишнього, переконаний безсумнівно: добра і зла на світі стільки, скільки й треба: аби світ у мудрій рівновазі тримався. І так усе в рівновазі. Але дурній, слабкій та ще й обмеженій людині завжди чогось не вистачає, завжди вона у ворожнечі із собою. Бурчить і нарікає.

Ю.М. – Люди думають, що це вони винайшли й водять поїзди, кораблі, літаки, а це було задумано бозна-коли. Тобто не конкретно задумано, а прокреслено шлях. Шлях еволюції. Хтось створив людину, і то у Євангелії правда, що створив за образом і подобою своєю. Інакше він не міг створити. А щоб воно жило і розвивалося – еволюціонувало. І воно, либонь, буде еволюціонувати. Тут, на наших планетах. І поки що істинного шляху ми не бачимо. Може це й буде отой штучний інтелект, а може він створить щось інше. Усе це в тому разі, якщо людство не перекреслить само себе. Але й тоді все почнеться спочатку.

О.В. – Я також оптиміст. Й не тільки й не стільки життя, що на Землі прогрішеній…

Зауважу й щодо творення людини: не Бог створював нас за подобою-схожістю із ним, а ми витворили Бога за подобою своєю. До речі, такого, аби за ним сховатися… Та ще й прикритися ним. Хитруни.

Ю.М. – Колишні диктатори – Сталін, Хрущов – були дикі й дико керували культурою. Нинішні просто плюнули на неї, вони її бояться і вважають, що вона їм непотрібна, а на свій слід в історії їм також наплювати.

О.В. …Навіщо так наохляп і скороспіло в одну купу все змішувати. Сталін, Хрущов. Одразу незаперечно, однозначно їх одним аршином міряти.

Ю.М. – Блохи можуть заїсти найлютішого вовка, а миші слона…

О.В. – З цих двох зол краще вже хай зостаються «санітари» – вовки, ніж така нікчемна гидота, як блохи й миші.

Ю.М. – Народ і інтелігенція. Дві різні даності. Вони не зблизились, не знайшли порозуміння між собою. Народ терпить, народ звик, народ примирився. Інтелігенція бунтує на кухні за чаркою.

О.В. – Немає в нас інтелігенції. Немає і еліти. Такої, щоб за нею можна було і в вогонь і в воду. Та й народ «підгнив», хирлявим став за століття розбрату й безуспішної боротьби-колотнечі.

Ю.М. – Ми (люди радянські) ніколи не почували справжнього потягу до волі. Справжній потяг до волі почували козак Голота, Нечай, Морозенко (Хмельницький не зовсім), Кармелюк, Максим Залізняк.

О.В. – Не фальшивте, Юрію Михайловичу – почували ми потяг до волі. Ще й як! А за віщо ж тоді саджав радянський режим Чорновола, Лук’яненка, Стуса, Глузмана? Просто так – надумалось службистам – і в кутузку їх? О ні! А більшість із письменників (та й просто сіромашна голота) були обережними обережниками, а зараз вони голови попіднімали – за героїв – аж «потіють та товпляться…» – себе видати прагнуть. Коли ж іще глибше копнутися, то почуття «святої волі» для людини вроджені, не тільки батьком матір’ю дані, а й Богом закладені. Інша річ, що за волю маємо боротися всіма фібрами душі, а не рабами ницими конати… Я шкодую тільки через те, що з двох цінностей – свободи й кар’єри – творці переважно вибирають кар’єру. І не тому, що нутро у них прогниле і смердить, а що попадають мимоволі в петлю таких обставин, коли їм кар’єра порятунок…

Ю.М. – Наші опозиціонери. Вони на один копил. Переливають із сулії в сулію ті самі програми. І виникає підозра, що за умов кожен із них стане Януковичем. Немає нових, демократичних поглядів, свого оригінального світогляду, своєї потрібної людям інакшості.

Чи появиться?

О.В. – Появиться. Неодмінно появиться. Україна стане в числі, а може й на чолі народів світових потужних. Адже за таку Україну і українські боги, і українське сонце золоте.

 

Київ, 1 – 5 січня, 2021 рік.

 

“Українська літературна газета”, ч. 2 (294), 29.01.2021

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.