Тетяна УСТІНОВА: «Той, хто пише, не писати не може»

Під час візиту на Перший міжнародний книжковий ярмарок «Книжковий
Арсенал», що відбувся нещодавно в Києві, відома російська письменниця Тетяна
Устінова дала ексклюзивне інтерв’ю Yakaboo. Наше видання  скористалося пропозицією колег з Yakaboo, які
люб’язно запропонували це інтерв’ю до друку на сторінках УЛГ.

Зустріч відбулася в барі готелю «Інтерконтиненталь», де під час візиту
до Києва проживала письменниця. Тетяна Устінова мала гарний вигляд і була в прекрасному
настрої.

 

Ваша нова книга – справжній подарунок для читачів. У ній Ви
повертаєтеся до історії Ольги Громової. Чи легко було повернутися до цього
образу, продовжити розвиток сюжету?

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Ні, нелегко. Повертатися до
історії завжди непросто. Це окрема робота: коли вже все забуто, герої
змінилися, і все зайнято іншими думками, все потрібно знову починати і
в’їжджати в ті відносини, ситуацію, історію, систему координат. Це нелегко. Але
я стараюся!

 

У Вас двоє синів, чи не хотіли Ви написати книгу для дітвори, можливо,
навіть детективного жанру?

Ні, це абсолютно інша історія.
Мені здається, що дитячі автори – це досконало окремо талановиті люди. Людина,
яка пише для дорослих, не може просто так сісти і написати книгу для дітей. Ось
Успенський, Остер – це рівень, а коли писав для дорослих, і тут «бах!» –
написав книгу для дітей… Це повинна бути якась незвичайна людина, щоб все
вийшло.

 

Чи є у Вас улюблена книга, яка очолює Ваш особистий список Must Read. І
чому?

Я багато читаю, люблю російську
класику, притому по-чесному. Люблю Толстого, наприклад, «Анну Кареніну»,
Гончарова – роман «Обрив», Островського. Ось там драматургія, характер. Думаю,
що будь-який сучасний продюсер може брати сюжети за основу -– і буде
приголомшливий серіал! Якщо говорити про молодіжну літературу – то потрібно
читати Каверіна, Юрія Германа. З фантастики – Кліффорда Саймака. З сучасної
літератури – Діма Биков, Веллер. Мені взагалі здається, що книга всіх часів і
народів для дорослих і дітей Мумій Троллі Туве Янссон («Чарівна зима», «Капелюх
чарівника») – це абсолютно філософські твори. Я дуже багато з облаштування
життя дізналася саме від Туве Янссон, а не від концептуалізму.

 

Коли до Вас приходять ідеї і сюжети Ваших романів? Може, під час миття
посуду, як у Агати Крісті?

Придумати історію набагато
простіше, ніж записати. Історії придумуються за дві секунди: ось дві секунди
тому я не знала, про що хочу написати, а через дві вже знаю, причому «від» і
«до». А ось записати важко, це тяжка робота – виписувати, зводити кінці з
кінцями, вигадувати другорядних героїв, паралельні лінії і так далі… Сюжети ж
приходять будь-якої хвилини. У мене немає «фішки», коли я придумую історії, я
весь час їх придумую.

 

Яку додаткову літературу використовуєте? Ходите в бібліотеку чи
використовуєте те, що є вдома?

Абсолютно всі способи годяться.
Якщо мені потрібна книжка надовго, наприклад, «Холодна і вогнепальна зброя»,
довідник з медицини, якщо я пишу про лікарів, довідник з військової техніки –
це все купується в постійне користування.

 

Зараз практично кожен письменник має в інтернеті свій блог. Чи ведете
Ви блог?

Я самовиражаюся в своїх романах,
на інтернет мене вже не вистачає.

 

Чи відчуваєте Ви спад інтересу до писання у зв’язку з розповсюдженням
електронних книг, можливо, серед Ваших колег по цеху. 

Абсолютно незрозуміло, що далі
буде з авторським правом. На мій погляд, люди, які читають в інтернеті, –
молодці, що взагалі читають, а не тільки дивляться відео. Але як бути з цим
врегулюванням авторського права, я не знаю. Що стосується втрати інтересу до
писання, то це навряд чи станеться. Той, хто пише, не писати не може. Інша
справа, що не зрозуміло, як бути, якщо це взагалі не оплачуватиметься. Потрібно
буде шукати роботу, заробляти гроші і писати у вільний від основної роботи час.
Приблизно по одному роману за десять років.

 

Довідка: Тетяна Устінова – автор
більше 25 детективних романів. Народилася в сім’ї потомствених авіаційних
інженерів. На «відмінно» закінчила англійську спецшколу. Поступила в
Московський фізико-технічний інститут, де закінчила факультет аеромеханіки і
літальної техніки. З 1991 року працювала на каналі ВГТРК (Всеросійській
держтелерадіокомпанії), спочатку секретарем у генерального директора каналу,
потім перекладачем англомовних телепрограм. Пізніше працювала в прес-службі
адміністрації президента РФ, потім, 1996 року, знову пішла на телебачення, але
вже на ОРТ, в дві програми – «Людина і закон» і «Здоров’я». Працювала в
структурі, яка займалася організацією таких конкурсів, як «Народна марка» і
«Бренд року», потім працювала в прес-службі Торговельно-промислової палати РФ.

Дебютний роман «Персональний
ангел» опублікований 2002 року. Роман приніс Устіновій перший успіх і визнання.
Відтоді кожна книга письменниці незмінно стає бестселером. Романи «Мій
особистий ворог», «Запасний інстинкт», «Закон зворотного чарівництва», «Близькі
люди», «Будинок-фантом у придане», «На одному диханні», «Колодязь забутих
бажань», «З небес на землю» знайшли справжню любов читачів.

Велика частина творів Устінової
екранізована, причому під однойменними з романами назвами. За книгами Тетяни
Устінової зняті такі кінофільми: «Велике зло і дрібні капості», «Одна тінь на
двох», «Подруга особливого призначення», «Розлучення і дівоче прізвище»,
«Персональний ангел», «Пороки і їхні поклонники», «Міф про ідеального чоловіка»,
«Мій генерал», «Перше правило королеви», «Сьоме небо», «Богиня прайм-тайму»,
«Олігарх з Великої Ведмедиці», «Близькі люди».

Письменниця удостоєна численних
нагород, серед яких «ТЕФІ» в номінації «Сценарист художнього фільму (серіалу)»
за сценарій серіалу «Завжди говори «завжди», «Золота трубка Шерлока Холмса» як
найпопулярнішому в Україні російському авторові. Роман «Від першого до
останнього слова» визнаний романом 2007 року, що найбільше продається. Того ж
року письменниця увійшла до трійки найбільш читаних авторів Росії.