Ольга Кремінь: «Зайві емоції Дмитро виливав у вірші»

“Українська літературна газета”, ч. 8 (352), серпень 2023

 

ІНТЕРВ’Ю З ДРУЖИНОЮ ШЕВЧЕНКІВСЬКОГО ЛАУРЕАТА ДМИТРА КРЕМІНЯ

21 серпня виповнилося 70 років з дня народження відомого українського поета і публіциста Дмитра Креміня. На жаль, він не дожив до свого ювілею: 25 травня 2019 року його не стало. Про непросте життя Шевченківського лауреата ми розмовляли з його дружиною Ольгою, яка в 2022 році тимчасово переїхала з Миколаєва до Ужгорода.

Пані Ольго, спочатку розкажіть трошки про себе.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Я народилися 26 жовтня 1957 року в селі Гусавка Менського району за 34 кілометри від Чернігова. Закінчила Чернігівський кооперативний технікум і за розподілом потрапила в Казанку на Миколаївщині.

Мій батько, Іван Якимович Колесник, був ветераном війни. У мирний час головував у колгоспі.  А вже на пенсії працював у школі вчителем фізкультури і праці. На жаль, трагічно загинув, коли мав за сімдесят років. На мотоциклі з коляскою відвозив онука після заготівлі сіна, а коли повертався додому — на розбитій дорозі його зачепив трактор  і мотоцикл перекинувся.

Маму звали Марією, все життя пропрацювала бухгалтером в кооперації.

То ви із сім’ї сільської еліти?

–  Можна й так сказати. Батько, будучи головою колгоспу, домігся, щоб у нашому селі провели газ , а тоді це була велика рідкість. У батьків народилося троє доньок. Я була наймолодшою із сестер.

— Але і ви випурхнули з батьківського гніздечка.

— Так, в 1977 році була направлена на великий хлібозавод у Казанку, бо навчалася на техніка-технолога з випічки.

Певно, Миколаївщина вам здалася зовсім інакшою, ніж Чернігівщина?

–  Першою моєю думкою була: як звідси чимшвидше втекти.

–  Чому?

–  Бо дорога заасфальтована лише в центрі, а за центральною вулицею — грязюка неймовірна. Йдеш у квітні, і з тебе чоботи сповзають від налиплого чорнозему. Тому першою моєю покупкою стали гумаки, аби було в чому ходити на роботу. Гадала, що довго тут не протримаюсь. Бо ж це селище міського типу, може, 10-15 тисяч населення.

Казанка – це райцентр?

–  Так, але найвіддаленіший від Миколаєва. До обласного центру треба їхати три години, коли до Кривого Рогу – 30 кілометрів. Тож на базар ми їздили туди.

А як познайомилися з Дмитром Кременем?

— У Казанці працювала моя землячка, яка на рік раніше закінчила технікум, тож ми з нею заприятелювали. Я знімала кімнату в бабусі Євдокії, а вона — через дорогу. І в тих же господарів, де мешкав і Дмитро – молодий, красивий, вусатий парубок. Він проживав у Казанці вже два роки і одразу захотів зі мною познайомитися. А через півроку відгуляли весілля – на старий Новий рік, 14 січня 1978 року.

— У хаті чи в ресторані?

— Ресторанів тоді у Казанці не було. Зібралося у кафе десь із півсотні гостей. Із Закарпаття приїхали Дмитрові батьки і брат Михайло, він тоді в армії служив.  Приїхали і мої тато з мамою. Ми з батьками не вельми радилися, подали заяву в ЗАГС, а тоді вже запросили їх на урочистості.   Прийшли на весілля Дмитрові колеги зі школи, друзі. Зокрема, наш майбутній кум Василь Якубишин, який працював лікарем. Він закінчив Ужгородський університет і як Дмитро був направлений в Казанку. Були і працівники районки, де Дмитро почав друкуватися, бібліотекарі.

–  А чим вам сподобався Дмитро?

–  З ним було цікаво, бо до того в мене серйозних стосунків не було. Присвячував мені вірші. Приходив: «Олечко, послухай, що я написав». Ходили з його класом у культпоходи, бо він, крім того, що навчав українську мову та літературу, був ще й класним керівником. Любив спілкуватися, а ще гарно малював. Купував ватман і малював олівцем чи ручкою пейзажі, портрети. У нас було багато його картин.  Коли ми одружилися, то зняли пів будинку. І всі стіни обвішали цими картинами. На жаль, коли виїжджали з Казанки, то все так і залишилося в хаті.

–  А що з картинами сталося?

–  Мабуть, їх повикидали господарі.

–  Ви прожили в Казанці два роки?

– Так, це було тихе, мирне життя степового містечка. Кожного дня ходили на працю. Коли був час, зустрічалися з друзями. У вихідні відпочивали на заболоченій річці.

–  Там, наскільки знаю, проблеми з водою?

–  Так, вода була тільки технічна, солона. А прісну привозили: раз на місяць ми замовляли машину води. У кожного був зацементований басейн у вигляді колодязя, куди й зливали цистерну. Хтось ще збирав дощову воду для поливу. Там і зараз так живуть.

— А пан Дмитро був практичним чоловіком?

–  50 на 50.

–  Що це означає?

–  Робив все необхідне, але головною для нього була творчість. Він же сільський хлопець: знав і косити, і рубати дрова.

— У 1979 році ви переїхали до Миколаєва…

–   Зі школи Дмитро перейшов працювати кореспондентом в редакцію районної газети. Писав, що вимагали: про урожаї, надої молока. Звісно, не оминав культурних подій. А коли його прийняли у Києві до Спілки письменників, до речі, дуже молодого, то запросили викладати в педагогічний інститут у Миколаєві. Дмитро тоді був на творчому піднесенні, бо вийшла його перша книжка. На Миколаївщині спілчанська організація зустріла його тепло.

1982 рік. Родина Кременів у Миколаєві

— І як ви звикали до Миколаєва?

–  Я була в декретній відпустці, бо Тарасикові не виповнилося ще й року, як ми переїхали в обласний центр. Нам дали кімнату в гуртожитку. Дмитро рік викладав в педінституті українську мову та літературу, а далі влаштувався до редакції молодіжної обласної газети. Хотів мати більше свободи, вільного часу для творчості. А журналіст, ясна річ, вільніший за викладача. Коли на початку 1990-х років засновувалася нова газета обласної ради, він став у ній завідувати відділом культури. Сьогодні “Рідне Прибужжя”, в якому він був і заступником головного редактора, і трохи головредом, на межі зникнення.

— Як пан Дмитро почувався в місті корабелів?

– Тут минула більша частина його життя, реалізувався талант. Його знали, шанували, виділили спілчанську квартиру. Але південний Миколаїв — зросійщене місто. Я пригадую, що коли ми утрьох із поетом Георгієм Шевченком розмовляли в ресторані українською мовою, то офіціант погрожував, що викличе міліцію.

Настільки ситуація з українською мовою була кепською?

— Мовного комфорту не було. Хіба що вдома, між своїми.

— А як він витримував тиск агресивного російськомовного середовища?

— Нервував. Знаходив однодумців серед свідомих українців. Дружив із багатьма художниками, акторами. Писав про них. Тоді виходило чимало літературно-мистецьких часописів: «Київ», «Всесвіт», «Вітчизна», «Жовтень».  Йому замовляли статті, бо він знав усю творчу інтелігенцію.

— Якими іменами ви би окреслили його коло в Миколаєві?

— Це народні художники Андрій Антонюк та Михайло Озерний, заслужені художники  Юрій Гуменний, Костянтин Головін, Іван Булавицький, прозаїк Іван Григурко, краєзнавець Віктор Жадько, київський поет з Миколаївщини Анатолій Качан та багато інших.

Мене завжди дивувало, що півмільйонний Миколаїв має менше членів Спілки письменників, ніж у кілька разів менший Ужгород.

–  Їх було два десятки, а зараз, певно, 13-14. Це пов’язано з тим, що чимало російськомовних літераторів орієнтувалися на Москву, вступали в «Союз писателей Росии», платили туди внески. Коли ж Дмитра обрали головою обласної організації Національно спілки письменників України, то більшість перейшли до НСПУ.

–  Він був таким авторитетним?

–  До нього тягнулася молодь. Він свого часу працював керівником літературної студії «Джерела» при обласній молодіжці. При ньому спілчанами стали одразу вісім літераторів. Дмитро очолював миколаївських письменників два терміни.

Чи мав він проблеми через журналістську діяльність?

— Як не дивно, але клопоти мав через вірші. Односельчанин із Сухої подав на Дмитра в суд за поезію, в якій, буцімто, його образили і вимагав виплатити компенсацію у розмірі Шевченківської премії, яку Кремінь напередодні отримав. Зрештою Верховний суд відхилив його позов. Це тривала історія, за якою, вочевидь, стояли й інші зацікавлені особи, а не  тільки простий чоловік із гірського села, що вже мав нелади із законом.

Недарма кажуть, що поетові все можуть пробачити, крім слави.   А як ця ситуація вплинула на пана Дмитра?

–  Трошки переживав, бо той погрожував розправою, коли ми приїхали навідати хвору матір в Суху.

Який характер був у пана Дмитра?

–  Дуже добрий. Я прожила з ним, як за кам’яною стіною. Він був безвідмовною людиною. Мав впевненість у собі, тому нікому не заздрив, навпаки — міг похвалити, підказати, як зробити краще. Редагував чужі рукописи, які йому приносили автори чи надсилали видавництва, писав рецензії.

Мав ворогів?

–  Таких не помічала. Дмитро мав виважений, спокійний характер. А зайві емоції виливав у вірші.

–  Розкажіть про його творчу кухню.

–  Коли йому писалося, міг засидітися за столом і до третьої години ночі, або піднятися о п’ятій ранку. Спочатку накидував вірша у записничок, а тоді сідав за машинку і друкував. На Чернігівщині йому добре писалося. Ми щороку їздили до батьків: половину відпустки проводили у моїх, а другу половину – в Сухій на Іршавщині.

–   А ви брали участь в його творчій роботі?

— Хіба що першим слухачем. Як щось напише, одразу читає вголос з іншої кімнати. Запитував про враження. Я відказую, що таке слово би замінила.

–  А він?

–  Ходив, переварював.

–  Він, певно, багато читав?

–  Вдома у нас — дуже велика бібліотека. Він і вночі міг читати, і на роботі, як була можливість.

— Знаю, що пан Дмитро в останні роки почувався недужим?

—  Йому зробили операцію на серці. А коли брали вени з ноги, щоб поставити стенди, занесли інфекцію. І почалася рожа, страшна хвороба. Піднявся цукор у крові, рана не заживала. Хотіли навіть ногу ампутувати. Але коли вона почала гоїтися, вже не витримало серце. Ми збиралися до лікарні прочистити рану, а в під’їзді йому зненацька стало зле, і поки за кілька хвилин приїхала «швидка», вже було пізно.

Дмитро не збирався помирати.  До того він ніколи не лежав по лікарнях. Майже кожного дня писав, далі очолював спілчанську організацію.

— Ходив на роботу?

—  Так. Ми працювали разом: він був головою, а я — секретарем. На пенсію я вийшла звідти.

–  Що розповідав про Закарпаття, дитинство?

– Згадував, як хлопчаками корови пасли, вівці. Ми часто в Суху приїжджали. У мене були чудові стосунки з його батьками. Навіть із сусідами.

— Можливо, й добре, що доля його закинула на Миколаївщину. Бо ж двом таким потужним талантам, як Петро Скунць та Дмитро Кремінь, в одній області було би затісно.

—  Вони гарно спілкувалися між собою, листувалися.

– Це тому, що не були заздрісними. А в Миколаєві ще є Шевченківський лауреат серед письменників?

–  Наскільки знаю, Дмитро — єдиний.

– Його там цінували?

–  Хто цінував, а хто заздрив. По-різному ставилася влада. За правління Партії регіонів навіть не згадували прізвища. Заборонили зустріч зі студентами в університеті.  Коли довго живеш у місті, то вже знаєш, хто чим дихає.

—  До речі, чи був він членом комуністичної партії?

–  Ні. Йому й не пропонували.

–  Можливо, проблеми виникали через Тараса, який активно себе проявляв, в тому числі й політично?

–  Дмитро змалечку дуже любив Тарасика. Син для нього був усім. Вони разом малювали. (До речі, і Тарас гарно малює). Брав малого із собою на інтерв’ю, син сидів у куточку і навіть задавав питання. Ми ходили в театр чи не через день.

Ольга, Тарас і Дмитро Креміні

Знаю, що ви півроку пробули в Миколаєві під час найважчого періоду війни…

— Мені пропонували виїхати, але я не погоджувалася. Води не було. Носили її в баклажках на п’ятий поверх. Згодом пробурили свердловини і подали бодай солену. Комендантська година починалася з 19.00.

Під час тривоги бігала в підвал – по 5-6 разів на день. Спала одягненою, бо щойно приляжеш – сирена. У нас ремонтували дах, в який влучили осколки. Половина  будинку залишилася без вікон. Наші шибки заклеїла скотчем, то не повилітали. Дмитрів молодший брат Іван постійно кликав мене на Закарпаття, але я не хотіла виїжджати. А коли почали труситися руки від обстрілів, то вже довелося. Але тепер хочу повертатися додому, бо ж Дмитро залишився там. Більше року не була на його могилі. Під час війни заборонили їздити на кладовища, бо й їх обстрілювали.

Для натхнення поетам потрібні музи…

— Дмитро любив гарні жести, цілувати руки жінкам. Але, гадаю, що був однолюбом. Принаймні я про його захоплення нічого не відаю. Ми завжди довіряли один одному. І цього січня виповнилося 45 років від нашого спільного життя.

Розмовляв Олександр Гаврош, Ужгород

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

УЛГ у Фейсбуці: https://www.facebook.com/litgazeta.com.ua

Підпишіться на УЛГ в Телеграмі: https://t.me/+_DOVrDSYR8s4MGMy

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.