Володимир Єрмоленко. про Європу і про Азію

ви знаєте, як я люблю Європу. Це межує з пристрастю. Європейська культура – це мій дім. Не менше, ніж українська культура

але от що важливо – чи не занадто ми протиставляємо “Європу” та “Азію”? Зрештою, в козацтві – достатньо “азійського”. Кримськотатарська культура сьогодні – життво важлива для української. І один із головних концептів ХХ століття, що говорив про європейськість України, називався “азіатський ренесанс”. Так, як про Хвильового

чому Хвильовий думав у 1920-х роках про “азіатський ренесанс”? Чому він бачив в українській “пролетарській” культурі 1920-х років перший крок до “азіатського ренесансу”? тому, зокрема, що він хотів інтуїтивно вийти за межі протиставлення “Європа vs Азія”, яке починається в самій модерній європейській культурі десь від XVIII століття, а коріннями сходить до “Історії” Геродота.

зрештою, в українців чимало спільного з “Азією” у відносинах з “Європою”: бо як був існував європейський “орієнталізм” відносно Азії, як довів Едвард Саїд, так існував європейський “орієнталізм” відносно Східної Європи, як довів Ларі Вулф. Для “західної” Європи XVIII століття Східна Європа – вже від Польщі – була “Азією”

що прагнув робити Хвильовий – то зняти це напруження і помислити Європо-Азію як якийсь цілісний організм. де цінності європейського ренесансу виявляються не менш важливими для “Заходу” і для “Сходу”

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

що прагнули робити російські “євразійці” в той самий час, 1920-их роках? Вони вирішили радикально ПРОТИСТАВИТИ російську “Євразію” та Європу/”захід”. З того євразійства виросло сучасне російське неоєвразійство, з Дугіним і ко, з його ідеєю “русского міра”, як окремої, неєвропейської цивілізації. А це – ідейна основа російської агресії

на духові цих “євразійців” 1920-х зрештою виріс і Сталін, з його мрією про експансію Сходу на Захід. Такі люди як Хвильовий (як мріяли про рух Заходу на Схід, мирний рух цінностей), були його ворогами. Тому він їх знищив.

протистояння Хвильового і Сталіна – досі живе. Воно – ключове протистояння сьогоднішнього дня. Це питання того, чи “Азія” протистоїть Європі – цивілізації свободи – протиставляючи їй якогось жахливого монстра. Чи все не так, і між “Азією” та “Європою” немає засадничого конфлікту, а йдеться просто про поступове дорослішання людини. Яке колись швидше відбувалося в Азії (напр. в середньовіччі), а колись – в Європі.

і тут українська традиція дуже цікава. Бо вона є часто дуже живою сумішшю і живим діалогом “Європи” та “Азії”.

і так, Хвильовий досі грандіозно актуальний

 

https://www.facebook.com/volodymyr.yermolenko

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.