Як і таємниці лісу, такі рядки теж даються «тільки із перебігом років». І до них поет також ішов довго, як ідуть до високої, але важко доступної мети. |
Петро Сорока. Лісові псалми: вірші. Тернопіль, «Астон», 2012
Я мову лісу вивчити хотів,
Я брав уроки в білки і синиці,
Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал
Та тільки із перебігом років
Мені відкрились перші таємниці.
Я поселився в нетрях, де Яга,
Де все на світі знає мудра тиша,
Де так природно й лагідно ляга
Зелений шум на партитуру вірша.
Позбулася душа суєтних пут,
Пощезло все мізерне і дволике.
І шепче дуб мені, що тільки тут
Я напишу щось вічне і велике.
Як і |
«Здається, жодне інше слово так не хвилює мене, як це –
полини… Мої пастуші літа, незліченні дитячі вичуди пропахли полинами. Але
найстійкіші враження пов’язані з читанням. Корови розбредалися пасовищем, а я
лежав у сивих кущах, ушпинившись в книжку. Вся світова література тепер мені
пахне тими полинами». Як близько треба бути з природою, і як добре треба знати
світову літературу, аби стверджувати, що і в полях, і в творах домінує присмак
полину!
Вже там, у своєму лірично-щоденниковому «Лісі», Петро
Сорока почав знаходити дивовижні художні образи, які нагадують безсмертні
перлини Михайла Коцюбинського і які у майбутньому не могли не вилитися у високі
поетичні рядки… «Спершу сіявся такий дрібний і майже нечутний дощ, що під ним
не здригався жоден листочок, але поступово дощик дужчав, набирав сили і листки
почали прогинатися, як клавіші великого органа, і зазвучала натхненна і потужна
музика. Симфонія лісу».
Таких знахідок у Петра Сороки багато. Він уміє бачити і
вміє узагальнювати. І тут він дуже близький до свого улюбленого письменника М.
Пришвіна, про якого колись написав:«У Пришвіна неймовірна простота поєднується
з глибиною філософських узагальнень». Чи не те ж саме можна сказати і про
самого Петра Сороку, коли він роздумує:«Людина росте – і її очі віддаляються
від землі. І вже вона не може дивитися з таким зачудуванням на трави, квіти і
кущі, як у дитячі роки, вже не помічає, що коїться в неї під ногами. Цікаво, чи
ми знову будемо з таким подивом вдивлятися в землю, коли старість почне
пригинати нас донизу?»
Або вчитаймося у вже нові вірші із книги «Лісові псалми»:
І ось вона прийшла ота хвилина,
Коли зима звелася нанівець.
На повні груди дихають ліщина,
Береза, бук, сосна і ялівець.
За обрій відмело, відшаленіло,
Віддаленіло у мигтінні днів,
І тихо тане, тане, тане тіло
Шагреневих приречених снігів.
***
Мій світлий лісе. Споконвічна Русь.
Де дух мій і страждає, й розкошує.
Я вголос тут молюся – і боюсь,
Що Бог мене покинув і не чує.
Якби знаття. Якби таке чуття,
Як мають вільхи або дикі вишні.
Бо, може, це з природою злиття
І є найвища єдність із Всевишнім?
***
Ліс горить край нашої оселі,
Розливає сяйво золоте.
Скоро Бог осінні акварелі
Домалює – й снігом замете.
Скоро… але хочеться якмога
Задержати часу сивий біг,
Доки сонце – зряче серце Бога –
Ще цілує і жаліє всіх.
А ще ж є «Сивий ворон благає смерти…», «Нема мені над ліс
оцей держави…», інші глибоко-філософські, хвилюючі поезії. Читаєш їх і віриш
автору, коли він каже:«Я з цього лісу не піду нікуди», бо… «Бо небеса перлисті
й чисті, Бо не важкі мої літа. Душа купається у листі Й стає од нього золота».
Що цікаво і що важливо – ця філософсько-пейзажна лірика
Петра Сороки великою мірою дає нам ключ до розуміння цього автора як критика і
літературознавця, змушує по-новому подивитися на його літературні «Денники».
Адже це щире, невдаване захоплення Сороки-лірика кожною пташкою й кожною
квіткою якраз і пояснює те, чому його літературознавчі праці переповнені
іменами і чому Сорока-критик так дорожить кожним літературним ім’ям!
А щодо самого Петра Сороки і його мрії написати «щось
вічне і велике», то, на мою думку, цей твір він уже написав – це кращі сторінки
із його «Лісу» і «Лісових псалмів». Зокрема, і ось цей вражаючий вірш:
В цьому світі, що отак неспинно
Сам себе хтозна куди несе,
Я відчув надсадно і глибинно,
Що люблю дерева над усе.
І тому, що з ними легко бути,
І тому, що душу тягнуть ввись,
І тому, що в дерево замкнутий,
Відпливу у засвіти колись.
м. Київ