«Відпливають ріками весняними, поскладавши весла у човни…». Пам'яті Василя Портяка

 
Галина КРУК
Помер Василь Портяк, один із найкращих сучасних прозаїків, глибокий, небагатослівний, справжній. В українській літературі справжньому треба померти, щоб його почали цінувати. Шанувати мертвих простіше, ніж живих.
Колись Василь Герасим’юк розповів мені про хлопчика, який малим бігав у гори шукати слідів свого загиблого батька, історію Василя Портяка, якого не стало:
 
ОСТАННІЙ ПАТРОН
як патрон береженого Бог береже
як у схроні останній патрон береже
хтось для власної скроні
за межею, що ділить своє і чуже
женчик-бренчик тобі насюркоче, що вже
син твій дибиться в лоні
заховайся у голці ялиці, в лиці
хлопченяти, що падатиме в ялівці
щоб тебе відшукати
у землі, що парує, в землі, що жива,
ти залишив для нього найважчі слова:
«батьківщина» і «тато»
батьківщина як те, що від батька йому,
замість батька такому малому йому,
що заплакав би кожен
«але, Господи, хай він відчує нутром,
що це він – мій насправді останній патрон
бережи його, Боже…»
 
Світла пам’ять!
 
… Василь Портяк – мистець, який на українськiй землі, – в себе вдома, – вже в титулах, мaє поважне iм’я – живе i працює в цьому часовому плинi i є пластовим характерним знаком цiєї iсторичної доби. Це годi зрозумiти, усвiдомити чи вiдчути. Це є. І вiд цього нiчого нема – жодних лiкiв. Це треба просто сприймати. І край. З оглядин на те, що ця вимучена зболена Україна – це стан. Неперейдений. Зсередини.

2017 рік. Українські новелісти на обійсті Григорія Косинки в селі Щербанівка, Обухівського району: Володимир Ткаченко, Михайло Карасьов, Ольга Довгоп’ят, Василь Бондар, Василь Портяк, Ангеліна Пономаренко, Любов Пономаренко, Василь Трубай, Михайло Горловий, Валентина Мастєрова...
2017 рік. Українські новелісти на обійсті Григорія Косинки в селі Щербанівка, Обухівського району: Володимир Ткаченко, Михайло Карасьов, Ольга Довгоп’ят, Василь Бондар, Василь Портяк, Ангеліна Пономаренко, Любов Пономаренко, Василь Трубай, Михайло Горловий, Валентина Мастєрова…

Стан – котрий планетою. Поза простором. Поза світом і часовим поступом. I це не можна взяти в руки або збагнути. То не дається – не нагнyти його, ба бiльше – не зламати. Власне, все це їх найбiльше дратує, не дає спати, вивертає, i чорно мучить – позаяк нiчого тут не переiнакшити…
Наразi, пiд «письмову» руку, эraдався мені Канів. I тамтешнi терени. Коли були загрузли на Володимирові Затуливiтровi дев’ятини – серйозною шляховою пригодою (з водієм, з доброї канівської кручі, хлопці – Василь Портяк, поет Михайло Григорів, художник Олег Коспа летіли «Джипом» долі)…
Попервах вечоровi, – а потому вже, й далеко за північ, – конкретні чоловічі клопоти: харківськими дизелями вивозити-пiдносити – в зимi, добрi морози були нагодилися, саме на Водохрещу – з долинових приднiпрових рельєфів – багатого на всі чотири приводи – але тоді вже безпомічного «японця». Уже в господі за столом, затишним товариством, хазяїн «Suzuki» з якогось дива зачепив «комсомольську» традицiю, назагал компартiю, обкоми, органи…
Я закипiв. Василь поклав руку:
– Старий, – мовив спокiйно до автомобiлiста, – ми тут разом обставинами, товариші. Але то – не руш. Тут у мене жива пам’ять. Жива кров. Tyт я крутий…
Портяк з Кривопілля. Верховина. Iвано-Франкiвськ. І про боротьбу хлопцiв з УПА знає не з книжок. Лісорубом, вантажником, такелажником довелося. І сценарії й золота, в розсипах, новелістика з історії УПА прийшла не з Шевченкового університету (1972-77рр.) і не з Вищих курсів режисерів та сценаристів у Москві (1986р.). То була вже школа. А тут родинне все.
«…Це особисте для багатьох з мого покоління, хоч ми і запізнилися на той «з москалями тан» наших батьків. Проте… З моїх друзів один – Василь Герасим’юк – народився на засланні, в Караганді, другий – скульптор Михайло Дмитрів – у львівській тюрмі, на Лонцького. Коли я народився, то моєму татові залишалося до загибелі під час чекістської спецоперації менше двох місяців, а за два тижні до того впав мамин брат, улюбленець роду. Другий мій дядько, хорунжий «Хмара», досить відомий попри не надто високий ранг, розстріляний тут, у Києві. Це лиш кілька з двох великих родів, що їх кості розсіяні по Карпатах, у Сибіру, десь під міськими асфальтами…», – це слово самого Василя Портяка про кревне в родині – про УПА…
Отож, там – свiй погляд. Доконечна позицiя. I своя правда. Без жодної протекції. На ту чи ту полiтичну ситуацiю. З оглядин на це, є що і про що писати. Що ставити. І фiльмувати…
Знову ж таки: од роду, з крові: СТОЯТИ!
Згадується весняна подорож Затуливітровою Сумщиною. Виступи: повна університетська заля, потому – російська гімназія ім. Пушкіна, де майже всі діти (сьомий клас) – українці. Микола Литвин, кобзар, режисер Михайло Ткачук, керівники фонду Вол.Затуливітра – Любов Снісар, Ніла Підпала, Вадим Бородін – завели дитячу авдиторію. Не забуду, як по закінченні гімназисти, плачучи, цілували Миколині кобзарські руки. А гімназійний директор підглядав за цим дійством у ледь прочинені двері: «Ви што іх там к востанію готовітє?» – запитав він трохи злякано.
«Майже», – достойно відповів Портяк.
Далі було Яблучне – рідне село Володимира Івановича, – то окрема тема, власне, як і кожна тут згадка. Нарешті – вертали вже назад, до Києва, – зупинились у Великій Писарівці. Столуємо: розмірна вечірня розмова, і раптом наш супроводжувальний (від обласної держадміністрації) підвівся і наступально повів про російську імперію, Катерину ІІ, фаворитів…
«Так не буде – тут усе наше. І Конотоп. І Глухів. І сумські собори», – підвівся Василь. Повернуло до Сонця. Українського. Точніше, до Місяця. Бо вже вечоріло.
«Се остання вiйна, се до бою чоловiцтво зi звiрством cтaє…». Бо ідея без діла мертва.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал