Стежка до Бога довга і тяжка

Перечитую оце свого друга-товариша по літературі – і дух радується: як багато і гарно він уже написав – «Совість», «Поле без гербіцидів, душа без погонича», «Під чорним тавром», «За горами гори. Правда про Чечню», «Пісні рідного краю»…

Роздуми про творчість письменника із Сумщини Бориса
Ткаченка

Перечитую оце свого друга-товариша по
літературі – і дух радується: як багато і гарно він уже написав – «Совість»,
«Поле без гербіцидів, душа без погонича», «Під чорним тавром», «За горами гори.
Правда про Чечню», «Пісні рідного краю»…

Після Новорічних свят, перед Різдвом Христовим
– це найбільш відповідальний для мене час – я нарешті доторкнувся до Ваших,
Борисе Івановичу, сторінок двох нещодавно виданих книжок: «Важка стежка до
Бога», що благословлена в світ 2007 року, й 2010 року – «Погром». Перша із цієї
проблеми, Борисе Івановичу, була «Лебедія», а цю – «Важка стежка до Бога» присвятили
дружині Лідії, «соратниці та сподвижниці духу», яка, на жаль, пішла у вічність
грудневого дня 2002 року, і знаю, що означала у Вашому житті й творчості. Я,
коли гостював у Вас в Лебедині, пам’ятаю її увагу і турботу й запам’ятав
красуню – високу, чорняву з отакенною косою; споминаю, як показувала ставочок
край городу, курінь та вулики, облаштовані Вами та синами – Тарасом і Максимом,
знаю, що й нині Ви опікуєтеся медоносом, хлопці уже вищі Вас, а донька Наталка
порадувала онуками…

Уявляю, що ці книжки значать для Вас, скільки
часу провели у бібліотеках, у мандрах селами і містечками Сумщини, як нелегко
добувалися факти про злочинні комуністичні часи. Про це й написано в анонсі
«Важка стежка до Бога»: «Книга не лише розповідає про великомучеництво християнства,
а й носить викривальний характер щодо більшовицького сатанізму. На основі
архівних матеріалів, свідчень в’язнів та спогадів трагічних подій автор
розкриває справжні причини терору, Голодоморів, переслідувань християнських
священнослужителів та віруючих, піднімає завісу і над нинішнім становищем
українського народу».

Зізнаюся – уперше тримаю такого роду видання і
переконаний, що український читач при тиражеві в 500 примірників утратив
можливість ознайомитися з документами та численними світлинами, що друкуються
вперше. Тема нищення української церкви, фізичне усунення священнослужителів не
нова, вона розкривалася багатьма достойними вченими. Ще в 20-х роках ХХ
сторіччя писав про більшовицьке варварство церковного надбання
мистецтвознавець, художник, дослідник пам’яток архітектури Георгій
Крискентійович Лукомський (1884– 1952). Гортаючи ж сторінки Вашої книжки,
Борисе Івановичу, а їх аж 842, згадав слова патріарха кіномистецтва і
літератури Олександра Довженка, який у щоденникових нотатках сповідався не
тільки собі, а й нам про те, що Бог – у людині, він є, або немає. Але повна
його відсутність – це великий крок назад і вниз. Що у майбутньому люди прийдуть
до нього, і тоді не буде гнітючої сірої нудьги, звірожорстокого, тупого і
мінорного, безрадісного будня. Немов передбачав Олександр Петрович сьогоднішні
реалії, розчарування й духовну убогість, що панують повсюди, та єдину надію,
яка врятує українця – тільки через покаяння пряма дорога до Всевишнього.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Якби Ви знали, як тривожно сприйняв серцем
епізод, який описали на 17 сторінці, бо смерть (після того, як втратив
тридцятитрьохрічного сина Віталю) викликає у мене неймовірні страждання.
Погоджуюся з Вами, Борисе Івановичу, що сила духу об’єднала і надихнула
христолюбиве козацтво на героїчну зустріч із смертю в час так званої
«Тірольської обідні», яка сталася 1 червня 1945 року. Видані союзниками в
лабети Берії 20 тисяч Козацького Христолюбивого воїнства із сім’ями були
оточені під час богослужіння в м. Лінце і розтоптані радянськими танками.
Гусениці трощили церковний поміст, розсікали молільників на острівці, зусебіч
чулося гарчання автоматів, матюччя переможців, дикі крики дітей та жінок. А над
усім цим 20-тисячним горем в мученицькому екстазі лився голос отця Миколая:
„Святії мученики, добре страждательствувавші і вінчавшіїся, молітеся ко
Господу». Серед того смертельного гамору, серед того гарчання зброї сотні
стікаючих кров’ю козаків підхопили вінчальний гімн. Вони добровільно вінчалися
зі смертю во славу Духу і Правди.

І все ж, Борисе Івановичу, Ваша книжка і про
життя, про недовговічність нашу тут, на цій грішній землі. «Мементо морі»! –
закликали мудреці, й ми знали, що треба думати про смерть, але не насильницьку,
ганебну, бо ніхто не має перешкоджати нам бачити світ, сприймати його як Божу
благодать. Саме сила духу, бажання знання, творчість присвятити людям, вознесла
в ранг достойніших великих українців Вашого краю – філософа Петра Ліницького,
світського діяча Модеста Корфа, архієпископа Памфіла Левицького, богослова
Івана Каргеля та сотні інших.

Саме сила духу покликала соловецького в’язня
Владику Іларіона з чотирма священиками сісти в човен і пробиватись серед криги
морем на порятунок головного чекіста Соловецького табору Сухова, якого течія
занесла на погибель у відкрите море. Не чекіста, не ката рятував Владика, а
рятував людську душу, рятував створіння Боже, яке тільки через темноту свого
мислення звернуло на манівці людоїдства. Саме сила духу і Божої Правди вклали в
уста кошового отамана Запорізької Січі Петра Калнишевського слова: «Ні, царице,
або воля козацька, або тюрма».

Нелегко читати четвертий розділ «У пазурах
сатаністів» – виписки із розстрільних протоколів та газет про те, що «того ж
дня вирок приведений у дію». Мене вразили дані: «У перші роки більшовицької
влади закатовано 8100 священиків і ченців. А все число засланих в табори смерті
становить 20 тисяч».

Вражає, завдяки Вашим дослідженням, кількість
знищених церков, скажімо, в Полтаві із 17 залишилося дві, та й ті пограбовані,
в Лебедині діяв Успенський собор і ще 8 церков, упродовж кількох років всі
зруйновані, а взагалі на Сумщині – 20, яким було не одне сторіччя років!

Роздивляюся фото храмів, яких уже не
відродити, прочитую прізвище священиків, інтелігентів, які були розстріляні за
вірність слову, українській мові, й важко розумію тих, хто підписував
розпорядження, натискував на курок. Знаєте, Борисе Івановичу, навіть Іуда – цей
сатана не забирав життя такої маси людей і не переводив у руїни таку кількість
храмів віруючого народу. Погоджуюся з Вашою думкою про те, що дорога на Голгофу
стала символом незрівняних мук – по сибірських нетрях, по норільськах,
дудінках, находках, магаданах, по карагандинських копальнях, наримських
болотах… Боже, які ж страждальницькі ці каторжні нескінченні шляхи…

2004 року, восени, я був на Соловках – готував
розділ «Свічки в зажурі» для видання «Український некрополь»: в Україні жертв
соловецької трагедії поминають у жовтні-листопаді, коли за доби «великого
терору» страчено понад 1100 «контрреволюціонерів». Та були й інші масові
розстріли – у грудні 1937-го й у лютому 1938-го. Тоді також закатовано сотні
в’язнів, з-поміж них – українських письменників, учених, робітників, селян. А
Ви, Борисе Івановичу, розповідаєте і про знущання та знищення священиків.
Каторга священиків болючіша для тіла й душі, ніж муки простолюду. Людям, які
жили потребою Високого Духу, які за душею не мали ніякої провини і каралися за
Правду, за Справедливість, каторга гулагів і фізично, і духовно була болючою
подвійно. Цю істину визначав ще Достоєвський. В «Мертвом доме» письменник
писав: «Простолюдин, який іде на каторгу, приходить у своє суспільство, можливо
навіть, більш розвинене. Людина ж освічена, що за законами потрапила під
однакове з ним покарання, приглушує в собі всі свої потреби, всі звички: має
перейти в середовище для нього неповноцінне, має привчитися дихати не тим
повітрям. І часто однакове для всіх покарання перетворюється для нього у
вдесятеро нестерпніше. Це істина!».

Особливо вражають розділи «Хресними дорогами»,
«Любіте Господа щирою любов’ю», «Отруйна спокуса лукавого», «Я йшов важкими
дорогами» – яка ж вразлива, Борисе Івановичу, Ваша душа! – тільки такого складу
людина може сказати правду, здатна не побоятися переслідувань та зневаги
анцихристів, сатаністів, людей обмежених і байдужих. Це крик Вашої душі і стогін
зболеного серця в лиху годину зіткнення тисячоліть, культур – християнства та
ісламу, загибелі імперій і безоглядного й жорстокого панування
наддержави-переможниці в «холодній війні» над усім світом!

«Погром» – ще один вагомий Ваш творчий
доробок, Борисе Івановичу, – письменника, історика, етнографа, дослідника
народного мистецтва, створений, від першої й до останньої сторінки, на
достовірних фактах і задокументованих матеріалах. У книзі йдеться про корифея
українського мистецтвознавства, чесного і мужнього науковця Стефана Андрійовича
Таранушенка, якого за видатні заслуги перед країною радянська влада
«поцінувала» … тюрмою, Гулагом, нескінченними засланнями, дозволивши,
щоправда, наприкінці життя померти в Києві зі злиденною пенсією. Така ж доля
спіткала і численних однодумців, кинутих за необережно мовлене слово «голод» чи
за те, що зважились стати на захист українського мистецтва, на багато літ за
ґрати або в далекі табори. Чимало їх звідти так і не повернулося додому…

Унікальну особистість Ви підняли із небуття,
Борисе Івановичу! Вихованець імператорського Харківського університету, учень
Федора Шміта, у 1923-33 роках Таранушенко очолював харківський (столичний, як
на той час) Музей українського мистецтва. Перебував у Сибіру, на БАМі. У
двадцяті роки, коли в Харкові існував український ВАК, Таранушенко входив до
його складу. Протягом двадцятих років він з помічниками обійшов усе
Лівобережжя, зафотографувавши безліч пам’яток, передусім старі дерев’яні
церкви. Шістдесят храмів найточніше обміряв: план, фасад і перекрій. Згодом усі
ці церкви загинули, дивом-дивним збереглась тільки Таранушенкова документація.
А Стефан Андрійович, уже повернувшись із заслання, написав ґрунтовні праці,
серед яких – «Хата по Єлисаветинському провулку під ч. 35 у Харкові», «Пам’ятки
мистецтва Старої Слобожанщини», «Харківський Покровський собор», «Мистецтво
Слобожанщини XVII—XVIII ст.», «Лизогубівська кам’яниця у м. Седневі», «Пам’ятки
архітектури Слобожанщини XVII—XVIII вв.», «Монументальна дерев’яна архітектура
Лівобережної України»…

Довкола Таранушенка постало ціле коло
музейників, істориків мистецтва, пропагандистів національної ідеї. Усіх їх
перемололи жорна великодержавного шовінізму, червоного терору й печерної злоби
більшовицького монстра. Ви не ставили за мету розкрити цю тему у
всеукраїнському масштабі, обмежи­лися лише висвітленням одного замаху
більшовицької сокири – замаху на музейників та мистецтвознавців харківської
школи з близького оточення Стефана Андрійовича. Розповідаєте про їхні наукові
здобутки й тернисті життєві дороги, про інтелектуальні втрати України од
нищителів. А головне – згадали добрим словом тих, хто трудом через дослідження
й пропаганду народних мистецьких скарбів плекав наші душі для добра й величі
України.

Вдумуюся, Борисе Івановичу, в те, що Вас
мучить у цих виданнях – тут Ви не вперше відкриваєте нам свою душу, схвильовану
й покошлану ефемерністю нашого буття. І яка ж вона насправді – вразлива, чуйна,
милосердна! До того ж, принагідно спитаймо самі себе: чи часто замислюємося над
сенсом і смислом того, що відбувалося на теренах України, як страждально було
творчій особистості тоді, та й нині? Чи дошукуємося істини – у якому світі
живемо?

…Дорогий Борисе Івановичу! Дякую за книги,
радий за те, що в далеких 90-х, працюючи редактором у журналі «Україна»,
благословив Вас у Велику українську літературу, і ось щасливий за творчі
здобутки. Ви мене порадували об’єктивною документалістикою, краєзнавчими
знахідками, відданістю обраній темі патріотизму, яка витравлюється з наших душ,
наче дустом, і новими творчими задумами…

Ми всі приречені на забуття: забудуться наші
лиця й імена, піском часу завіються наші сліди на землі, яку ми топтали в горі
і щасті. Що залишиться після нас? Пустеля? Ні! Залишиться те, що ми доброго чи
злого зробили за свій вік. Найперше – книги, і серед них і такі, як написали
Ви, Борисе Івановичу. Бо навіщо дорога, якщо вона не веде до храму?