Марин Кадієв. Новаторська поезія Николи Герджикова

418

Акад. Марин Кадієв,

голова Спілки незалежних письменників Болгарії (СНПБ)

 

Сучасний болгарський поет Никола Герджиков за фахом – інженер у галузі комп’ютерних технологій, має дві вищі освіти, але за покликанням Божим він – непересічний поет; його естетичний талант незмірно багатий, незважаючи на те, що поезію автор вважає хобі, розвагою для душі. Тонка чуттєвість, відображена в ліриці, нікого не залишає байдужим, викликає естетичні переживання. Світ звучить в його душі, як поезія.

Подібно до будь-якого оригінального художника, Никола Герджиков унікальний, його самовираження не підвладне жодним впливам зовні, художнє бачення обрамлене сильними образами, які мають величезний вплив на читача. Людина в творах цього митця зображена в її багатогранності, численних зв’язках з буттям, як поєднання матеріального і духовного начала. Фактично, відбувається інтелектуалізація та універсалізація ліричних образів за допомогою багатошаровості думки. І все це обрамлене бездоганною художньою простотою мови, поєднаної з багатством філософської думки в усьому розмаїтті її проявів.

Глибинність, екзистенційність поетичного простору Николи Герджикова дозволяє сприймати світ багатовимірним, шукати істину, приховану в його щоденних проявах. Розкривається раніше невідомий зв’язок з буттям, який формує нову суть і нове ставлення до життя в цілому. В багатьох творах відчувається жанрове різноманіття, змінюється значення багатьох понять, відчувається пошук одвічних людських цінностей, які ґрунтуються на сформованому віками людському досвіді.

Своїй 37-й поетичній книжці митець дав назву «Експериментальна поезія», а я назву її «Новаторською поезією», бо в цій книжці поет змінив ліричну структуру вірша і створив нові поетичні жанри; інакше виявив поетичну думку, незвичний і нестандартний підхід до компонування фрагментів строфи. Такі жанрові трансформації створюють новий рівень кореляції мови, почуттів, образу та стають новим ліричним сплавом, змінюють семантику і всю образну систему загалом.

На сьогодні Никола Герджиков створив більше сотні шекспірівських та класичних (італійських) сонетів. Відомо, що починаючи з ХІІІ та ХIV століть поетами світу практикувалися вінки сонетів, які складаються з 15 окремих текстів. Починаючи з другого, кожен наступний сонет починається з останнього рядка попереднього сонету. Останній, п’ятнадцятий сонет, який називають магістралом, створюється з перших рядків усіх попередніх. Зазвичай вінки сонетів пишуться з використанням різних форм класичного (італійського) сонету. До сьогодні ще ніхто в світі не написав вінка сонетів на основі сонетів Шекспіра. Никола Герджиков створив власний піджанр «вінок Шекспірівських сонетів».

Також поет створює новий тип класичного сонету, який називає «простий сонет». Так само, як і класичний, він складається з двох чотирискладових і двох трискладових віршів, але структура відрізняється від класичного сонету, а саме: ABAB CDCD EFE GFG. Це – сім рим, характерних для сонетів Шекспіра.

Никола Герджиков створив також і новий поетичний жанр, який назвав «сонетіно». Це сонет, який складається не з 14, як у класичного сонета, а з 10 рядків. Види сонетіно:

4-4-2 рядки, зі структурою, аналогічною сонетам Шекспіра;

4-3-3 рядки, названий «класичний сонетіно».

Класичний сонетіно може мати дві рими (королівський сонетіно), три рими та чотири рими в залежності від вибору автора.

Створюється і новий жанр «вінок сонетів», який на відміну від класичного складається з 11 окремих сонетів. Крім того, митцем представлений ще один новий поетичний жанр «букет сонетів». Букет сонетів починається з сонета, який називається «ініціал». Наступний сонет починається з першого рядка ініціалу, другий – з другої і так до кінцевого, 15 сонета. В своїй поетичний книзі «Експериментальна поезія» автор наводить приклади всіх нових сонетних жанрів і піджанрів, таких як:

Шекспірівський вінок сонетів;

Шекспірівський букет сонетів;

вінок сонетів і букет сонетів; «простого сонету»;

вінок сонетіно і букет сонетіно Шекспірівського і класичного сонетіно.

Никола Герджиков називає все це експериментальною поезією, але, на мою думку, цей експеримент є надзвичайно вдалим, тому я і називаю його поетичну книгу «новаторською поезією». Такий підхід до класичних поетичних форм є новим у поетичній практиці, це також новинка і в літературознавстві, в теоретико-літературному значенні. З цієї точки зору Никола Герджиков – новатор, першовідкривач; його творчі винаходи створюють нові поетичні форми і збагачують теорію світової літератури новими можливостями, розширюють її нормативні рамки, доводять безмежність творчого потенціалу письменника.

Ми можемо тільки захоплюватися унікальною і новаторською поезією Николи Герджикова, захоплюватися і надихати поета-новатора на нові звершення, естетично насолоджуватися створеним ним світом мистецтва, завдяки якому ми маємо змогу пізнати самих себе і виявити себе повнокровними і цінними особистостями.

 

ШЕКСПІРІВСЬКИЙ СОНЕТІНО

Навшпиньках

Мені буває надто сумно.

Себе питаю навмання:

живу навшпиньках і бездумно –

а мрію про сідло й коня.

Напевно, хрещений язичник

в мені не зникне; я стою

і пальці схрещую, та вічно

прошу «віддай», а не даю.

І сьогоденні, й майбуття

лише екран мого життя.

Переклад  з болгарської Інни Ковальчук

 

“Українська літературна газета”, ч. 5 (297), 12.03.2021

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.

Прокоментуєте?

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!