Максим Рильський (онук). «Київ Максима Рильського»

“Українська літературна газета”, ч. 25-26 (343-344), 23 грудня 2022

 

У видавництві «Дніпро»  готується  до друку книжка, присвячена Києву та киянам у творах М.Т. Рильського. Максим Тадейович, який з гордістю називав себе “старим киянином”, оспівував улюблене місто  все життя – від початку 20-х років до останнього 1964-го. Саме такий обшир  охоплює поетичний цикл збірки, який налічує понад сорок віршів.

“ Я вийшов на балкон. От він, прадавній Київ. Мій незрадливий друг. Порадник мій старий,- захоплено визнає поет в одному із віршів.

В прозових розділах книжки – публіцистика та есеї, присвячені історії міста, теплі та зворушливі нариси про киян – письменника та вченого, актора  та вчителя.  Ми ніби бачимо їхні обличчя, чуємо їхні голоси.  Чільне місце займають спогади рідних, друзів , колег про самого Максима Тадейовича,  про окремі епізоди й грані його життєдіяльності .

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Пропонуємо один  із розділів збірки, в якому ділиться своїми споминами онук  класика Максим Георгійович  Рильський.

 

« … Я чув зозулю й солов’я…» — захоплено писав Максим Тадейович, коли в 1951 році  оселився на узліссі Голосіївського лісопарку.

…Сто п’ять  крутих сходинок  від ставка біля станції метро “Голосіївська площа”, і ми потрапляємо в пташине царство, яким насолоджувався поет останні 13 років життя.

«Вулиця, де я живу, – писав М.Рильський з притаманним йому гумором,- зовсім нова, вона таки й мала спочатку трошки загадкову назву: 751-а Нова. А тепер її перейменовано і то досить гордо: Радянська. Може, воно трохи й запишно для скромної вулиці, що має тільки один ряд домів ( по другому боці – міський парк і ліс) і що нічим, звісно, не більш радянська вулиця, ніж будь-яка вулиця в Києві…»

Після кончини  М.Т. Рильського в 1964 році вулиця вкотре змінила назву – тепер носить ім’я поета. А за адресою його садиби – вулиця Максима Рильського,7, в яку він переїхав жити з міської квартири в 1951 році, зараз розташований  Київський літературно-меморіальний музей його імені.

Після смерті батька  сини Георгій і Богдан не довго вагалися щодо рішення подарувати місту будинок і прилеглу ділянку  під музей. Однак  урядового рішення довелося чекати два роки. Мусили  звертатися до поважних друзів і високих посадовців. А для того, щоб увійти у спадок, стати власниками, потрібно було  сплатити чималі податки. Довелося взяти кредит, продати деяке майно, наприклад, автомобіль батька. Ніяких фінансових заощаджень в сім’ї не виявилося.

Свого часу, після війни, письменникам пропонували ділянки, як зараз кажуть, під котеджне будівництво в заміській рекреаційні зоні  Конча Озерна. Багато хто цим і скористався. Але Максим Тадейович зупинився саме на Голосіївському узліссі. Це місце він полюбив ще в молодості, в 20-ті роки, присвячував Голосіїву вірші і спогади. Але головне – не міг і не хотів відгороджувати себе від людей, залишатися осторонь життя і ритмів улюбленого міста. Таким чином досяг гармонії.  Внизу – дзеленчить трамвай, гомонять перехожі,  над головою – гудуть літаки, неподалік аеропорт.  А поруч –ліс, пташине царство, за брамою  – садок, який потрібно пестити і доглядати…

Щороку в кінці 50-х – на початку 60-х студенти Театрального інституту та сільгоспакадемії приходили до М. Рильського колядувати на Різдво

Відкриття музею Л.Українки в Києві. 1962 рік.

Голосіївське узлісся. Максим Рильський, Іван Козловський, Андрій Малишко, Святослав Іванов

Здається, майже за шість десятиліть мало що змінилося на вулиці і обабіч. Хіба що піднялися  оселі не самих бідних киян, які чимось нагадують колишні дворянські гнізда, а сам музейний будинок, який за життя господаря вважався «поміщицьким», тепер ніби губиться і розчиняється в оточенні сучасної розкішної забудови.

А ліс, на перший погляд, – той самий. Навпроти брами в музей – та ж центральна алея, так добре знайома з численних світлин і телехроніки. Здається, зараз вискочать із хвіртки хвостаті ірландські сетери (їх було водночас двоє, а то й троє), а за ними вийде на прогулянку дідусь з цигаркою в руці. Собаки, або, як жартівливо називав їх господар, «хвости», вважалися мисливськими, такими і були, але на полювання їх ніколи не брали. Тому для «хвостів»  основним  обширом-роздолом стала саме ця алея, по один бік якої – сосни, а по інший – листяні дерева і кущі.

Сосни, здається, навіть не стали вищими. Як і людина, досягши певного віку, дерева зупинилися в рості, тільки постаріли. Час від часу доглядачам лісопарку доводиться вдаватися до пилки. Не пригадую, чи збереглося те дерево, яке уподобав собі для щоденної «роботи» місцевий дятел, якого Максим Тадейович іронічно-лагідно прозвав «працелюбом». Дуже дивувався, коли  не виявляв  його на місці, про що сповіщав у листах своєму другові Олександру Дейчу.

Під час прогулянок «визрівала» висока поезія. Ми, домочадці, як називав нас в листах дідусь, часто помічали: ось він раптово зупиняється, виймає з кишені блокнотик і щось поспіхом записує.  Мабуть,  так і народився вірш «Ліричний відступ», який пропоную Вашій увазі:

 

Я чув зозулю й солов’я –

Це, звісно, речі старовинні…

Та нагорода в тім моя,

Що перший я почув їх нині.

 

Я бачив дівчину… І це,

Звичайно, теж ніяк не диво.

А тільки ж як її лице

Було освітлено красиво!

 

Фіалку я знайшов… Вона

Була , як і годиться, скромна,

А в ній відбилася весна,

В роботі творчій безутомна.

 

Он працелюб – деревоклюй

Поважно сів на древню іву…

Іди, художнику, й малюй,

Устань,  поете ,  і оспівуй!

 

 

Зауважу, Максим Тадейович був вродженим імпровізатором, володарем творчої миті. Постійна насиченість поезією виявлялася настільки нездоланною, шо для нього не складало труднощів створювати вірші  із недогризком олівця на цигарковій коробці за будь-яких обставин  – поміж людей, присівши за пеньком, схилившись над капотом  автівки.

…Все ж, час невблаганний.  Поляна, праворуч від алеї, на якій із сусідськими хлопцями я грав у футбол, заросла чагарником. Не можу впізнати й розлогої  дикої  груші  поруч, на  якій ховався під час ігор.

Певні зміни сталися і на території садиби. Вже давно дерев’яний дощатий паркан замінили на кам’яний і, звичайно, зникла дерев’яна хвіртка, яку прорізали мені до сусідської дівчинки, з якою дружив, щоб не ходити  через  вулицю. Дружба швидко зникла після того, як сусідська собака вхопила мене за ногу під час перелазу.

Cпогади дитячих чи юнацьких років – непередбачувані.  Вони на свій розсуд випливають із марева пам’яті. Ще один  – 1953 рік, літо. Весілля дядька Богдана. Після реєстрації шлюбу і ресторану продовження урочистості   в садибі в Голосієві. І ось вночі серед  загального гуляння батьку спадає на думку: чого це сімейну радість не  поділяє його шестирічний син. Сідає в машину (був тоді у нього Москвич 401) і їде в Пущу Водицю до мене в літній табір від дитячого садка.  Ніхто не бачив, як потайки викрав мене із спальні й сплячого на руках відніс в машину. Можна тільки уявити, що відбувалося  в таборі вранці, коли виявили, що дитина зникла. А я до цього часу пам’ятаю  своє «викрадення»  і раптовий  приїзд  в  садибу: серед ледь помітного світанку якісь втомлено танцюючі в обнімку постаті в вітальні  Дідусь вже давно спав. Кажуть, вранці він мав серйозну розмову з батьком. А завідуюча табором, мені розповідали, коли  вже значно пізніше вранці приїхала в садибу і побачила зниклу дитину, кажуть, знепритомніла.

Не тільки люди, майже все пам’ятає сад. Він  ще живий.   Колектив музею патріотично зберігає меморіал. Навіть яблуні і груші, посаджені Рильським, до цього часу плодоносять, хоча плоди подрібнішали, а в стовбурах з’яви­лися підступні дупла. Тому сад поступово омолоджуємо, родина і гості підсаджують молодь. Ось слива, яку посадив Дмитро Павличко, а цю яблуню – Президент Леонід Кучма, інколи радує соковитими плодами «моя» груша «улюблениця Клаппа», хоча, на жаль, і хворіє.

За життя Максима Тадейовича довгий час за садом доглядала Леся Михайлівна Чуприна, наша родичка по лінії матері дідуся Меланії Федорівни. Працювала в Національному ботанічному саду АН України,  який зараз носить ім’я академіка-ботаніка Миколи Гришка. Стала відомим селекціонером, вивела понад 30 сортів районованих персиків.  Таких ароматних соковитих плодів я ніде більше не смакував, навіть в Криму.

Ще в 1945 році  Максим Тадейович писав давньому приятелю із Сквири, народному селекціонеру Йосипу  Магомету: « …академік Гришко, директор ботанічного саду, дуже хоче з Вами познайомитися!».

Багаторічна дружба двох академіків  проростала і відтворювалася з одного боку у віршах і приязних листах, з іншого – в елітних  саджанцях і квітах голосіївської садиби. До речі,  Миколі Миколайовичу Максим Рильський присвятив один із розділів поеми “Весняні води” (1947 р.).

Під час прогулянки по саду ніби відчуваєш біополе господаря й мандруєш подумки,  в уяві,  в 50-ті, в 60-ті роки  ХХ століття.

Ритм життя в садибі  в першій половині дня виглядав тихим і розміреним. Телефон, як вже згадував,  з’явився тільки через десять років, тому розпорядок планували заздалегідь  через секретаря-помічника та синів: коли треба водієві надати автомобіль, щоб їхати в центр у видавництва, в інститут, в міську квартиру, на депутатський прийом. Чи за місто на риболовлю, чи в подорож по країні.

В другій половині дня в садибі зчинялася метушня. Приходили на обід чи вечерю численні родичі, земляки з Житомирщини, а також всі, хто пише вірші. Під вечір у вітальні розкладали на дві чи три додаткові дошки дубовий стіл, а нам, онукам, пропонували йти нагору, на 2-й поверх почитати книжку, а  ввечері дозволяли посидіти за телевізором, який і зараз самотньо  тулиться у кутку вітальні. Мені здається, що коли його включити, апарат працюватиме, бо «телек» тоді дивилися зрідка, програми були короткими, трансляція закінчувалася рано, а ще заважали гості, які гомоніли поруч, за столом.  Коли ми підросли, нас теж почали запрошувати до застілля.

Досі не можу збагнути, коли дідусь встигав писати, та ще в такому обсязі. Пригадую, вже пізно вечором, коли гості розходилися, невтомний  господар міг ще засісти в кабінеті за роботою. Вранці, коли ми прокидалися, в маленькому передпокої, до  якого  виходили і спальні, і кабінет, як і в міській квартирі, стояв  сизий  дим, який тягло від робочого стола.

Ми знали, що перед тим, як вранці почати працювати, дідусь весною, влітку чи восени обов’язково вийде  в сад, наріже  букет квітів, яким зустріне  домашніх вже на сніданку, огляне  своє живе, зелене довкілля. Також в обов’язковій ранковій  «програмі» —  вигул «хвостів»  по центральній алеї узлісся.

На тому місці, де зараз розташований адміністративний будиночок, на сонячній галявині було висаджено чималу  плантацію полуниці. Невістки і садівник неодмінно отримували поради, що потрібно впорядкувати, чи не час збирати онукам достиглі ягоди.  Навіть з курортів чи з відряджень  надходили від господаря  письмові настанови  рідним щодо догляду за садом.

Навмисно зосереджуюсь на власних спостереженнях і на деталях споминів. Окрема розмова – музейна експозиція  і всі три меморіальні кімнати, під час відвідин яких ви продовжите  мандрівку в ХХ століття, в Київ  Максима Рильського, і ще раз переконаєтеся в щирості його поетичних  рядків: «…Признаюсь: люблю я здавна Київ // Любов’ю теплою, як ніжний син…»

Світлини з родинного архіву М.Г. Рильського

 

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі: https://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/