Халтура від «Фоліо»

160

Можливо, ліпше спробувати шити чемодани?

На
початку третього тисячоліття харківське видавництво «Фоліо» заснувало серію
«100 знаменитых». Чудова серія! Книжки цієї серії є довідковими. А читачів дуже
цікавлять подробиці з життя знаменитих людей.

Перша
книжка серії – «1000 псевдонимов». Потім вийшли книжки – «100 знаменитых
писателей», «100 знаменитых женщин», «100 знаменитых путешественников» тощо;
потім виходили книжки  «50 знаменитых
любовников», «50 знаменитых звёздных пар» і т.д., а нещодавно вийшла книжка
«200 знаменитых отравлений».

Перша
книжка серії «100 знаменитых»  – «1000
псевдонимов» вийшла до читачів з прикрими помилками й недоглядами:
граматичними, історичними, географічними; в ній були неправильно написані
прізвища, імена, по батькові персоналій, роки життя, назви творів письменників,
художників та ін. Про ці помилки вже писалося.

Ця
книжка виходила тричі, трьома виданнями: 
2002-го,  2003-го і  2004-го 
рр. без жодного виправлення. Змінювались тільки вартість книжки
(подорожчала в 2,5 рази) та головні редактори: В.І.Галій, Л.І.Вакуленко,
Н.Є.Фоміна (відповідно до років виходу).

Зараз
мова – про книжки «100 знаменитых писателей» і «50 знаменитых любовников», які
вийшли у видавництві  «Фоліо»  2003 року. Авторами цих книжок  є Олена Васильєва і Юрій Пернатьєв, головний
редактор Л.Вакуленко. Автор і керівник проекту серії «100 знаменитых» (крім
«1000 псевдонимов») Дмитро Таболкін.

З великою неповагою поставились автори
книжки  «100 знаменитых писателей» до
російських письменників. Почнемо з Олександра Пушкіна. На стор. 312 вказані
роки життя його: 6.06.1799 – 28.01.1837. І автори повідомляють загальновідоме:
«Дитячі роки Олександра Сергійовича, як, власне, все його життя і творчість,
описані до найменших подробиць в багаточисельних літературних працях і монографіях»
(стор. 312-313).

Чому ж тоді полінувались автори, автор і
керівник проекту і всі причетні до випуску книжки зазирнути в будь-яку
енциклопедію, щоб не писати про Пушкіна якісь вигадки і не дезінформувати
читачів. На стор. 317 написано, що «поет потрапив під опіку Миколи ІІ і
найпильнішого цензора графа Бенкендорфа». Але ж Микола ІІ народився 18 травня
1868 р. (розстріляний в Єкатеринбурзі в ніч на 17 липня 1918 р.). А на стор.
318 знову «деза»: «Постріл названого сина французького посланника обірвав життя
Пушкіна 28 січня 1837 р.». У цій фразі автори роблять дві помилки: а) дуель
Пушкіна з Дантесом відбулась 27 січня (8 лютого за новим стилем)  1837 р., а помер поет через 2 дні, тобто 10
лютого 1837 р. б) Дантес був названим сином нідерландського (голландського)
посланника, а не французького. Це вивчають в початкових класах середньої школи.

Дату народження Пушкіна автори вказують за
григоріанським календарем, а дату смерті 
за юліанським і помиляються на один день.

У книжці «50 знаменитых любовников» ті ж
горе-автори О.Васильєва, Ю.Пернатьєв не спромоглися навіть повідомити читачам
про дату народження російського поета. З усього життєвого шляху Пушкіна тільки
й написали дві дати: одружився поет з Наталею Гончаровою 18 лютого 1831 р.;
дуель відбулась 27 січня 1837 р. і призвела до смерті. І ці дати – за
юліанським календарем. А про те, що помер Пушкін від смертельної рани 10 лютого
1837 р., нема нічого.

Роки життя Миколи Гоголя автори
повідомляють за юліанським календарем (20.03.1809 – 21.02.1852). А за григоріанським
роки життя Гоголя виглядають так: 1.04.1809 – 4.03.1852, тобто фельдмаршал
сміху і народився в день сміху 1 квітня. Гоголь писав, що сміху боїться навіть
той, хто вже нічого не боїться. А коли б причетні до випуску книжки «100
знаменитых писателей» боялися сміху, то не написали б такого на стор. 127:
«Миколи Васильовича Гоголя не стало 24 березня 1852 року». Адже це не
відповідає ні григоріанському календарю, ні юліанському і, крім сміху, нічого
викликати не може.

До Івана Тургенєва автори виявили ще
більшу неповагу. Тургенєв народився 28.10 (9.11) 1818 р., помер 22.08 (3.09)
1883 р. На стор. 401 («100 знаменитых писателей») роки життя російського
письменника за версією О.Васильєвої, Ю.Пернатьєва виглядають так: 9.11.1812 р.
– 22.08.1883 р. І написано, що Іван Сергійович народився 9 листопада 1812 року
в будинку діда в Орлі, де жили в той час його батько полковник гвардії Сергій
Миколайович і мати Варвара Петрівна, вроджена Лутовинова. Дату народження
письменника автори повідомляють за григоріанським календарем (9 листопада),
дату смерті -– за юліанським (22 серпня). Але ж, шановні, Тургенєв
народився  1818 р., а не  1812 року! На стор. 404 знову нісенітниця: «В
1952 р. Тургенєву довелось пережити арешт і заслання в Спаське-Лутовинове.
Приводом для цього став некролог, написаний ним на смерть Гоголя». Тут
горе-автори перенесли Тургенєва в сталінську епоху. Водночас у книжці «50
знаменитых любовников» на стор. 460 роки життя вказані правильно: 1818-1883.

Не обійшлося без помилок і стосовно Льва
Толстого. Він народився 28.08 (9.09) 1828 р., помер 7(20) 11.1910 р. У книжці
«100 знаменитых писателей» дата народження Толстого 12.09.1828 р. не відповідає
ні юліанському, ні григоріанському календарю. А дату смерті письменника
вказують за юліанським календарем – 7.11.1910 р.

У Федора Тютчєва («100 знаменитых
писателей») дати життя і смерті вказано такі: 23.11 (5.12) 1803 – 15 (27)
07.1873. Тут дата народження вказана за григоріанським календарем, а дата
смерті списана невідомо звідки. Насправді Тютчєв помер 27 липня 1873 року, а
автори не змогли відштовхнутись від юліанського календаря (27 липня – це 15
липня за юліанським календарем) та ще й переплутали  липень з червнем.

У книжці ж «50 знаменитых любовников» дату
народження Тютчєва написали за григоріанським календарем – 5 грудня 1803 р., а
дату смерті за юліанським – 15  липня
1873 р.

Роки життя Федора Достоєвського (30.10
(11.11) 1821 – 28.01 (9.02) 1881) – в книжці автори повідомили за
григоріанським календарем – 11.11. 1821 – 9.02. 1881. Але як я здивувався, коли
на тій же 154 стор. прочитав, що Достоєвський народився 11 січня 1821 р. І в
книжці «50 знаменитых любовников» на 
стор. 179 ті ж горе-автори пишуть, що Достоєвський народився 11 січня
1821 р. Можливо, автори забули назви місяців?

Але на цьому знущання авторів над
знаменитим письменником не скінчились, і на стор. 189 знову дезінформація –
Достоєвський помер 28 лютого 1881 р.

Автори знову переплутали січень з лютим,
як і при народженні Достоєвського переплутали листопад з січнем.

Євгену Баратинському (19.02 (2.03) 1800 –
29.06 (11.07) 1844) і Антону Чехову (17(29).01.1860 – 2(15)07.1904) автори
книжки «100 знаменитых писателей» зробили спробу написати роки життя за
григоріанським календарем, але не спромоглися з переходом від старого стилю до нового.
Баратинському день народження вказали 7.03.1800 р. замість 2.03.1800 р., а
Чехову день смерті 16.07.1904 р. замість 15.07.1904 р. Але з Чеховим автори
вирішили заплутати читачів ще більше, і на стор. 484 вказали, що прем’єра п’єси
«Вишнёвый сад» відбулась в день народження письменника 17 січня 1904 р. Знову
юліанський календар! Чехов народився 29 січня 1860 р., про що пишуть ті самі
автори на стор. 479.

Не обійшли автори книжки «100 знаменитых
писателей» помилками й інших відомих письменників.

Так, у лавреата Нобелівської премії
польського письменника Генрика Сенкевича день народження 5.05.1846 р., а в
книжці – 7.05.1846 р.

Американський письменник Марк Твен помер
21.04.1910 р., а читачам повідомляють іншу дату -– 24. 04.1910 р.

Олександр Дюма-батько насправді помер
5.12.1870 р., а не 6.12.1870 р.

Відомо, що знаменитий комік світового кіно
Чарльз Спенсер Чаплін народився 16 квітня 1889 р. (Энци­клопе­дический
кинословарь, Москва, СЭ, 1986; в інших довідкових виданнях і в біографії Чарлі
Чапліна також вказана ця дата). А в книжці 
«50 знаменитых любовников» дата народження Чарлі Чапліна – 15 квітня
1889 р. (стор.238). Французький філософ і письменник, лавреат Нобелівської
премії 1964 р. (відмовився від неї) Жан Поль Сартр помер 16 квітня 1980 р.
(УРЕ, Київ, 1983). А в книжці друга дата смерті Сартра – 15 квітня 1980 р. Дата
смерті видатного італійського художника і скульптора Амадео Модільяні в книжці
написана помилково – 24 січня 1920 р. (стор. 321). Насправді помер Модільяні 25
січня 1920 р.

Подібна дезінформація трапилась в авторів
«Фоліо» і з російським поетом Сергієм Єсєніним. Правильно повідомивши дату його
народження, -– 3 жовтня 1895 р., автори на стор. 386 знову дез­інформують
читача: «Прибувши в Ленінград, Єсєнін зразу ж відправився в готель «Англетер».
А через чотири дні, 25 грудня 1925 р., його не стало. За офіційною версією, він
покінчив життя самогубством, повісившись у своєму номері». А в дійсності Єсєнін
пішов з життя 28 грудня 1925 р. Ця дата написана у всіх його біографіях.

Знаменитий американський письменник,
лавреат Нобелівської премії 1954 р. Ернест Хемінгуей покінчив життя
самогубством 2 липня 1961 р. А в книжці 
«50 знаменитых любовников» вказана інша дата смерті – 2  червня 1961 р. Ті ж автори Васильєва і
Пернатьєв у книжці «100 знаменитых писателей» дату самогубства Хемінгуея
вказують правильно – 2  липня 1961
р.  (Головний редактор обох книжок –
Л.Вакуленко).

Наступний випуск книжок «100 знаменитых
писателей» і «50 знаме­нитых любовников» вийшов під редакцією Н.Фоміної. І
пішли книжки до читача без жодного виправлення, з тими ж ляпами. Знову
дезінформація. Куди ж дивляться автори книжок, «проектант» Дмитро Таболкін і
головний редактор Наталя Фоміна, яка є головним редактором всього, що видає
«Фоліо» –  від Конфуція і Езопа до
«Украінських сороміцьких пісень» (2003), «Словника сучасного українського
сленгу»  (2006) і творів Леся
Подерв’янського.

Схоже на те, що пані Фоміна редагує в
своїй установі буквально все, що виходить з друку. Річний обсяг випуску книжок
у видавництві «Фоліо» становить 260 назв, загальний наклад – понад 2 млн.
примірників («Книжковий світ – 2008», стор.120). Якщо відняти вихідні дні за
рік (а їх більше 100), то Фоміна редагує кожну книжку, незалежно від її обсягу
(кількості сторінок), всього за один день. Оце так продуктивність праці у
головного редактора!..

Книжка «100 знаменитых писателей» вийшла у
приватному видавництві «Фоліо», яке знаходиться у Харкові, але автори в ній не
згадали жодного українського письменника! Так, ніби української літератури для
панів із «Фоліо» взагалі не існує. 

Дивно, але нема в книжці навіть короткого
життєпису про Максима Горького і лавреата Нобелівської премії Михайла Шолохова.

Не спромоглись написати і про Володимира
Даля – російського лексикографа, етнографа і письменника, члена-кореспондента
Петербурзької академії наук (1838), почесного академіка. До речі, народився
Даль в містечку Лугані (нині Луганськ).

Принагідно зазначимо, що видавництво
«Фоліо» заснував Олександр Красовицький, який нещодавно ввійшов в число 100
найвпливовіших людей України під № 91. (Журнал «Корреспондент» 32 – 2008 р.)

Пан Красовицький за освітою хімік
(закінчив Харківський університет). До речі, Дмитро Менделєєв також був
хіміком, творцем періодичної системи елементів. Але це не заважало йому
майстерно виготовляти чемодани (валізи). І Менделєєва знали також як чемоданних
справ майстра.

 

м.
Київ
 

Прокоментуєте?



Передплатіть УЛГ у форматі PDF!

Передплатіть УЛГ у форматі PDF!