Борис Артемов. «Інтермецо»

“Українська літературна газета”, ч. 8 (376), серпень 2025

 

 

Перед нею купа ділових паперів і включений монітор. Вона працює. Я зазвичай байдикую. Мої окуляри на лобі. Нога закинута на ногу. Сиджу поруч у приймальні, чекаю директора і масажую пальцем блискучий екран смартфона, прокручую вгору нескінченну стрічку популярної соціальної мережі.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

– Як прикро! Такий яскравий сюжет пропав марно! Вже написано і зіграно Вертера. І, на жаль, не мною! – вигукую я.

Вона відриває погляд від мерехтливого екрана монітору, де екселівська таблиця дублює сторінку товстенного гросбуха з протягнутою крізь пронумеровані жовто-сірі листи товстою ниткою, яка, в свою чергу, закріплена в картонній обкладинці нашліпкою з печаткою. З непідробною цікавістю дивиться на мене.

– Вертер… – задумливо тягне звуки вона, нібито перекочуючи морські камінчики. – Ти маєш на увазі Гете чи Массне?!

– І навіть не Катаєва! Повір! Але, чорт мене забирай, який сюжет! Найчистіший Вільям Сідні Портер! Саме те, що й треба для нової збірки оповідань. Вийшло б чудове інтермецо. Щоб мої улюблені і чуттєві читачки встигли витерти сльози розпачу між двома сумними історіями. Попередньою і наступною. І навіть, можливо, встигли посміхнутися.

– А якщо по суті?

– Розповідаю. Наприкінці сімдесятих в одному з північноамериканських штатів якогось ув’язненого на ім’я Сайт Сельмер, який до того часу вже був засуджений за шахрайство дванадцять разів і відсидів майже три десятки років, нарешті випустили з в’язниці. Достроково. Під домашній арешт. Але зробили це не за якісь особливі заслуги чи за зразкову поведінку. Просто гуманна американська Феміда наостанок змилостивилася над громадянином, що загинається від невиліковної онкології, і подарувала йому можливість завершити останні дні свого, як і раніше, марного для суспільства, життя на свій розсуд. Не під паліативною крапельницею, яку б ставили на гроші платників податків у тюремній лікарні. А заходячись надсадним кашлем від самокрутки із канабісом на жорсткому і незатишному лежаку в затрапезному трейлері. В тому, де після смерті матері, самотньо жила єдина дочка Сайта на ім’я Елізабет, що так рідко до того бачила батька.

Сайт гідно оцінив оточуючу його дійсність. І каламутні шибки трейлеру. І курний хітин висмоктаних павуками до сухого залишку тьмяних мух, що застрягли під стелею в павутині. І болотний запах цвілої вогкості від єдиного умовно чистого простирадла, яким дочка поступилася для ньому. І ту горезвісну, але таку необхідну склянку води, яку Елізабет наливала йому на першу ж вимогу, підтримуючи при цьому тремтячу голову непутящого батька міцною рукою з задирками і недоглянутими нігтями, під якими скупчився бруд, що ніколи не вимивався до кінця.

Потягнувши черговий косячок, що на мить притуплював вже нікуди не зникаючу біль, Сайт задумався. А потім попросив дочку двічі перерахувати мізерну готівку, що в неї залишилася, віднести її в банк, покласти на рахунок, отримати чекову книжку, а на зворотному шляху додому купити десяток поштових конвертів.

Того ж вечора, покректуючи від болю, Сайт надиктував Елізабет короткий текст для тиражування та подальшого розміщення в розділах платних оголошень найбільших федеральних газет. Кожен екземпляр пропонованого для публікації оголошення він, разом із чеком, що свідчить про оплату послуги, власноручно підписав тремтячою від надмірного зусилля рукою.

А вже за кілька днів читачі могли познайомитись із його пропозицією. «Я вмираю, – писав Сайт Сельмер, – і можу лише за п’ять доларів передати ваші листи покійним родичам. Посилка, враховуючи певні складнощі з логістикою, коштуватиме дещо дорожче, але погодьтеся: навіть п’ят­над­цять доларів, перерахованих на банківський рахунок, не така велика ціна за доставлену посланцем відправнику та одержувачу взаємну радість».

Сайт помер за місяць. Для облаштування могили довелося наймати потужну будівельну техніку: разом із труною покійного ховали ще тринадцять лакованих повнорозмірних трун із листами та подарунками.

А аж два мільйони і ще сімсот тисяч доларів, отриманих від співгромадян передоплатою за свої майбутні поштові послуги, Сайт заповідав єдиній дочці. За єдиної умови – перед переселенням у затишний будиночок в буржуазному кварталі, як це й належить мільйонерші, прибратися нарешті в трейлері, викинути ганчір’я, вимити вікна і, по можливості, вимести павутину з кутів.

– Історія гарна! Дійсно. Але як би ти переносив їх у наші реалії? Можна, звичайно, напружитися, поселити героїв не тільки в іржавий трейлер або у порожній бляшаний кіоск на покинутому базарі, але навіть у колодязь теплотраси, чавунну кришку якого вони ж самі здали за гроші в прийомку вторинної сировини. Тільки хто зараз читає газети? І хто в наші дні писатиме листи? Та ще, не маючи точної адреси отримувача. Куди їх слати? До раю? У пекло? Ні, не піде! Ментальність у наших співгромадян інша.

Я знайомий із нею вже чверть століття. І зовсім про це не шкодую. З нею добре мати справу. Вона обов’язкова, компетентна та абсолютно надійна. Не кажучи вже про те, що вона, як і раніше, чарівна. А стильні ділові піджаки, майстерно скроєні і пошиті чоловіком – не останнім у місті кутюр’є – і стрейчеві картаті штани, що ледве прикривають вузькі щиколотки, лише підкреслюють дивовижну дівочу стрункість, що дивом збереглася. Хоча диво це цілком зрозуміле і має суто прозову основу. Вона сама ділилася секретом у дамській курилці. Рецепт простий: «Для початку – більше рухайся і не жери після шостої вечора. А якщо хочеш досягти більшого – просто не жери!».

Втім, жіноча витонченість у всіх сенсах не заважає їй любити полуницю, збиті вершки та гарний брют. А одного разу, за минулих часів, ми навіть розпили з нею з нагоди цілу літрову пляшку немирівської горілки «медова з перцем», використовуючи лише чарки для текіли та «медову», як випивку, а «перець», як закуску. Тепер я, мабуть, одразу б помер.

А тоді нічого – валявся поряд з нею на галявині і паплюжив кришталеву тишу травневого вечора піснями радянських композиторів із завбачливо захоплених з дому вінтажних збірок пісень п’ят­де­ся­тих років минулого століття. Коли чергова збірка закінчувалася, я захлопував її і відкидав убік, а подруга, хитаючись, підводилася, оберталася до багряного сонця, що котилося за горизонт, зворушливо притискала руку до серця і в якості інтермецо дуже гармонійно виконувала першу строфу з «Прапора, усипаного зірками». «О, скажи, бачиш ти в перших сонця променях, що серед битви ми шанували на вечірній блискавиці?»

Звісно, вона має рацію. Ця заокеанська історія новоанглійських пуритан, прісна у своєму буквальному дотриманні догматів благодатного ковенанта, жодного разу не зійде на наших грядках. Для доступності і більшої врожайності її спершу треба добряче угноїти побутом і густо перемішати з чорноземом реальності. Хоча, здавалося, чогось ускладнювати? Що може бути простішим? Чоркаєш по-швидкому рядок-другий у месенджері, кладеш цинкову монетку, вкриту тонким шаром гальванічного нікелю в відстовбурчену ідіотською усмішкою губу пащі мовчазного Харона, що скалить зуби, держачи весло на плечі, і вже нетерпляче переступає з ноги на ногу у човні в тебе за спиною. А потім смиренно чекаєш відповіді з того берега Стіксу.

– Невже тобі ніколи не хотілося відправити звістку комусь із тих, хто вже по той бік завіси? – питаю я.

– Мені? – вона відкочується в офісному кріслі трохи назад, закидає голову і мрійливо схрещує руки на потилиці. – Жодного разу! Та й чи є сенс у односторонньому зв’язку? Хоча ні! Брешу! Я б, мабуть, ще раз поспілкувалася з матінкою. Спочатку пробачення попросила. А потім … запитала б, куди вона перед смертю приховала решту сімейного золота. Цікаво, до гикавки! Не повіриш, свого часу цілий рік боялася продати квартиру. Все думала схованку знайти, щоб у чужі руки не втекло. Стіни стукала. У щілинах половиць нишпорила. Навіть цементну крихту підвіконня колупала.

– І?

– Все без толку!

– А питала?

– Не те слово! І по-доброму просила. І, гріх сказати, навіть слала по матінці!

– А вона!

– Відома річ – мовчала у відповідь. І дивилася з докором з портрета на стіні крізь жалобну стрічку, що провисла. А потім…

– Що потім?

– Чорт мене забирай! Адже якби зараз не спитав, то б і не замислювалася над цим ніколи. Думала – все сама! А це вона мені тоді знак подала! Навіть не знак – прямо відповіла!

– Ти про що?

– Я коли вже зовсім надію втратила знайти щось в її кімнаті, чортихнулася в серцях та з усієї дурниці, йдучи, дверима грюкнула. Тож портрет на стіні похитнувся. Цієї миті карниз, на якому штори й тюльові гардини трималися і обламався. А на підлогу з карнизу золоті градинки посипалися. Кільця та сережки. Чого дивуєшся? Ну пам’ятаєш, були такі дерев’яні циліндричні карнизи з дерев’яними кліпсами. А трималися вони в отворах, виточених з дерева кріплень, порожніх усередині і схожих на новорічні гострі ялинкові шпилі. Ось у такої моя матуся частина наслідного золота до пори і запхала. А тут образилася, мабуть, ось і жбурнула, як подачку, на мовляв, доню, користуйся!

– Однак!

– І це ще не все. Поки я мамину спадщину під плінтусами шукала, чоловік у квартирі швейну майстерню влаштував. Стіл для крою змайстрував, стелажі для рулонів із тканиною, машинки поставив, обладнання для прасування. У мами теж гарна прасувальна дошка збереглася. Широка, дерев’яна. Ми коли квартиру нарешті продали, її з собою забрали. У справу пристосували. А згодом на її тканинному покритті характерний прямокутник проступати почав: виявилося, мама свої ощадні книжки під тканину зашила. Начебто й грошей на них за тими мірками було чимало. А спробуй зняти. Зараз хіба що жалюгідну тисячу видадуть. Курям на сміх. Навіть витраченого часу не буде варто. І, що важливо, не відразу зрозуміло, хто в цій ситуації більше з мене глузує: безпам’ятна держава-шахрайка чи скривджена користю нащадків небіжчиця. Отже, резюмую, у них за океаном зв’язок із потойбічним світом, мабуть, по-іншому працює. А у нас – це згубна справа. Тому гадаю, найкращий вихід – просто пам’ятати. І чекати. Коли настане можливість поспілкуватися без посередників. І тим паче, не за листуванням. Згоден?

– Мабуть, ти таки маєш рацію!

– А якщо згоден, то пішли, покуримо. Щось ти мені сьогодні остаточно душу роз’ятрив. По-справжньому! А як же весело все починалося!

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматіhttps://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

УЛГ у Фейсбуці: https://www.facebook.com/litgazeta.com.ua

Підпишіться на УЛГ в Телеграмі: https://t.me/+_DOVrDSYR8s4MGMy

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.