Після повномасштабного вторгнення школа в Україні перестала бути лише місцем отримання знань. Тепер це простір безпеки, психологічного комфорту та адаптації до нових реалій. Батьки шукають не просто програму, а середовище, де дитина зможе вчитися, розвиватися та почуватися впевнено.
В умовах релокації, нестабільного графіку та постійних змін популярності набули формати гнучкої освіти. Одним із найпомітніших рішень стала онлайн школа, яка поєднує офіційну українську програму з сучасними цифровими інструментами, менторством і підтримкою з будь-якої точки світу.
Дистанційна модель: цифри говорять самі за себе
У січні 2025 року Міністерство освіти провело опитування батьків щодо форм навчання. Лише 13,8 % обрали очний формат, тоді як понад 60 % надають перевагу дистанційній або змішаній моделі.
Це підтверджує головний тренд: українські родини адаптують освітній процес під власні умови життя — роботи з-за кордону, тимчасового переїзду або небезпеки у регіоні.
Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал
Інклюзія: не цифрами єдиними
За офіційними даними МОН, у 2024/25 навчальному році в українських школах функціонують 33 397 інклюзивних класів, у яких навчається 47 610 дітей з особливими освітніми потребами. Для порівняння: у 2020/21 таких класів було 18 681.
Це означає не лише зростання кількості, а й зміну фокуса школи — від уніфікованого навчання до персоналізованого підходу.
Психологічна стійкість — сильна сторона
Міжнародне дослідження Social and Emotional Skills Survey (SSES), проведене у 2023–2024 роках Державною службою якості освіти та EdCamp Ukraine, показало:
- 12 % українських учнів мають високий рівень стресостійкості (один з найкращих показників серед країн-учасниць),
- рівень тривожності — нижчий, ніж середній по ОЕСР,
- учні краще дотримуються режиму сну, харчування та самодисципліни.
Це результат не лише виховання в кризових умовах, а й ефективної роботи педагогів та психологів.
Атмосфера в класі: що з булінгом?
У травні 2025 року Міністерство освіти опублікувало результати масштабного опитування вчителів. 68,4 % респондентів не спостерігали булінг у своїх класах, 15,7 % — фіксували його періодично, ще 11,7 % зазначили, що випадки булінгу були раніше, але припинились.
На що звертають увагу батьки у 2025 році:
- Формат навчання: важлива гнучкість.
- Безпека: фізична та емоційна.
- Індивідуальний підхід: особливо в онлайн школах.
- Інклюзивність: доступ до освіти для кожного.
- Розвиток м’яких навичок: емоційний інтелект, адаптивність, самоорганізація.
Сучасна освіта в Україні — це про вибір. Про модель, яка відповідає не лише вимогам держави, а й життєвим реаліям родин. І в 2025 році цей вибір дедалі частіше веде у бік персоналізованого, безпечного, цифрового навчання.
