Коли 2022 року почалося повномасштабне вторгнення Росії в Україну, європейська культурна сцена різко обірвала відносини з російськими артистами. Виступи скасовували, “Лускунчик” і “Лебедине озеро” зникли з репертуарів, а діячі культури, які підтримували Путіна, опинилися в ізоляції. Але через три роки Москва повертає своїх “культурних послів” на сцени Європи – і робить це з колишнім розмахом. За повідомленням socportal.info, про це пише Politico.
Одним із перших поверненців став диригент Валерій Гергієв, давній союзник Кремля, який 2008 року диригував патріотичним концертом у захопленій Цхінвалі, а пізніше публічно підтримав анексію Криму. Після початку війни 2022 року його звільнили із західних оркестрів, він потрапив під санкції України. Але 2025 року він знову виступить у Барселоні з Маріїнським оркестром, незважаючи на політичні протести і стурбованість ЄС.
Фестиваль Ibercámera, який організовує концерти, стверджує, що фінансування з фонду відновлення ЄС він не отримував, хоча й подавав заявку. У Єврокомісії почали перевірку, щоб переконатися, що гроші європейських платників податків не підтримують прокремлівських артистів.
Комісар ЄС з культури Гленн Мікаллеф наголосив: “Навіть приватні заходи не повинні ставати платформою для прихильників війни”.
Українська сторона також виступає різко проти повернення російських артистів. Міністр культури Микола Точицький називає це “питанням безпеки”, адже, за його словами, “будь-яка активність Росії в культурній сфері – це завжди про дезінформацію і підготовку агресії”.
Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал
Ситуація ускладнюється поверненням Анни Нетребко. Прима світових сцен після початку вторгнення спочатку пішла в тінь, але 2023 року знову почала активну гастрольну діяльність. У квітні 2025 року її концерт у Братиславі пройшов за повного аншлага, незважаючи на протест українського посольства та акції під театром. Її участь у передвиборчій кампанії Путіна, фото з донбаськими сепаратистами та мільйон рублів на відновлення театру в ДНР викликають питання – попри її подальші спроби дистанціюватися від політики.
Український режисер Євген Лавренчук відмовився від постановки в Єрусалимі, дізнавшись про включення російських співаків у проєкт.
Він підкреслює: “Сьогодні ми не можемо виходити на одну сцену з росіянами. Це легітимізує ідею “братніх народів” і стирає межі між агресором і жертвою”.
На цьому тлі Україна пропонує альтернативу: запрошувати українських та європейських виконавців, які поділяють демократичні цінності.
“У Польщі, у Швеції, в Україні – достатньо артистів високого рівня. Не обов’язково кликати тих, хто виправдовує агресію”, – вважає Точицький.
Війна забрала життя українських музикантів і зруйнувала театри. Оперний співак Ігор Воронка загинув на фронті, Василь Сліпак – баритон Паризької опери – був убитий снайпером на Донбасі. Театр у Маріуполі, де ховалися сотні мирних жителів, був знищений російською авіацією.
“За століття Росія вбила мільйони людей, але все одно стала відома своїм блискучим балетом і операми”, – сказав він.
“Путін – це окремо… ракети і бомби – окремо, опера – теж окремо”, – додав Лавренчук. “Але насправді… між усім цим є зв’язок – найпряміший зв’язок”.