Література для “молодих дорослих” очолює світові рейтинги: як розвивається напрям в Україні

Список найпопулярніших книг 2024 року за версією Goodreads очолює «Четверте крило» Ребекки Яррос — янґ-едалт книжка, що стала сенсацією на світовому ринку. За рік після публікації роман отримав понад 2 мільйони оцінок та майже 270 000 відгуків. Крім нього та його продовження «Залізне полум’я», до рейтингу також потрапили книжки циклу «Двір шипів і троянд» Сари Дж. Маас, «Зачарована річка» Ребекки Росс, «Безсила» Лорен Робертс, «Посібник з убивства для хорошої дівчинки» Голлі Джексон та інші. Загалом 18 з 50 книжок у переліку належать до напряму Young Adult.

Протягом останніх п’яти років популярність літератури для «молодих дорослих» невпинно зростає. З 2018 року продажі янґ-едалту виросли майже на 50% — це найвищий показник серед усіх категорій літератури. Щорічно у світі продають близько 35 мільйонів примірників Young Adult книг, пише Hook Research.

В Україні ж цей напрям з’явився відносно нещодавно. Як він розвивається на національному ринку та які книжки обирають українські читачі?

ЛІТЕРАТУРА НЕ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Майже кожний другий читач янґ-едалту — це людина від 23 років і вище. Серед шанувальників напряму є і старші дорослі: приблизно 16% припадає на читачів 35 або більше років, свідчить цьогорічне дослідження HarperCollins та Farshore Books.

В Україні ситуація схожа. Торік у видавництві «Віват» поділилися, що 28% покупців цієї категорії — це люди віком 30-44 років. Видавництво «Ранок» та його новий імпринт із літературою для молоді READBERRY наводять подібну статистику.

«Основна аудиторія Young Adult — підлітки й молодь від 15-16 до 22 років. Ця література також цікава старшим читачам, починаючи від 25-30 років. За нашими оцінками, таких покупців близько третини від усіх споживачів», — каже гендиректор «Ранку» й READBERRY Віктор Круглов.

Серед причин, що спонукають дорослих читати янґ-едалт, у дослідженні британських видавництв згадують повільне дорослішання сучасної молоді та відчуття задоволення, яке приносить комунікація всередині читацької спільноти. «Читання художньої літератури Young Adult — це засіб порятунку від самотності та відчуття, що вас не розуміють», — пишуть у дослідженні.

У READBERRY додають, що література для молоді має «зцілювальний» ефект, оскільки допомагає розслабитися та відволіктися від реальності. «Загалом попит на Young Adult в Україні зростає ще від початку пандемії, коли більшість людей була позбавлена живого спілкування, а тоді знову з 2022 року. Зараз цей напрям один із найпопулярніших на ринку», — діляться там.

Важливу роль у просуванні цієї категорії на ринку відіграли соцмережі та книжкові спільноти, зокрема букток і букстаграм. Хештеги з назвою однієї з найпопулярніших книжок видавництва «Посібник з убивства для хорошої дівчинки» Голлі Джексон перетнули позначку в 19 мільйонів у TikTok. Події за цим молодіжним романом і його продовженням, книгою «Хороша дівчинка, зіпсована кров», збирають найбільше учасників, діляться у видавництві.

Крім книжок Голлі Джексон, протягом 2023-2024 років читачі найбільше купували «Ігри спадкоємців» Дженніфер Лінн Барнс — за цей час READBERRY продало понад 15 000 примірників книги. Продажі «Посібника…» сягають 25 000 екземплярів.

 

У ТОПАХ ПРОДАЖІВ — ДЕТЕКТИВИ ТА ФЕНТЕЗІ

Віктор Круглов розповідає, що саме великий попит на літературу для підлітків та молоді на українському ринку спонукав команду «Ранку» відокремити категорії видань для дітей і янґ-едалту та створити окремий імпринт. Нове видавництво READBERRY презентували на початку літа в межах «Книжкового Арсеналу».

За менш ніж пів року READBERRY підготувало близько 20 новинок у напрямах янґ- і нью-едалт літератури. У видавництві кажуть, що сьогодні найпопулярніші на ринку молодіжні детективи або фентезі.

«Одна з топових книжок — це “Посібник з убивства для хорошої дівчинки”. Її перший наклад, що вийшов наприкінці 2023 року ще під логотипом видавництва “Ранок”, складав 10 тисяч екземплярів, а вже за кілька місяців ми додруковували новий. Для порівняння, наклади інших книжок сягають десь 4-5 тисяч», — кажуть у READBERRY.

Перший тираж фентезійного роману Марісси Маєр «Безсердечна», що вийшов на початку вересня, також уже закінчився. Крім закордонних авторів, READBERRY видає й український Young Adult. «У нас також багато достойної літератури, від фентезі з українською міфологією до містичних детективів», — діляться там. За кілька місяців після виходу «Дому між трьох світів» української письменниці Тані Гуд читачі розкупили понад 5 000 примірників.

У видавництві очікують, що попит на янґ-едалт у найближчі роки тільки зростатиме. Сьогодні літературу цього напряму видає більшість провідних українських видавництв. «Ринок справді стрімко розширюється, але це тільки на користь — що більша аудиторія, то більше класних книжок зможе прочитати український читач», — кажуть у READBERRY. У новому році видавництво планує нарощувати обсяги та вже готує кілька нових серій Young Adult літератури.

Вікторія Лисенко