Вийшов навчальний посібник «Журналістика інформаційного агентства» рівненського письменника, заслуженого журналіста України, доцента факультету журналістики Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені академіка С. Дем′янчука Віктора Мазаного. Це перше в Україні видання про специфіку функціонування інформаційного агентства, створене практиком на основі його досвіду, здобутого впродовж тридцяти років роботи власним кореспондентом Укрінформу.
Демонструє він і практику своїх колег із аналогічних світових ЗМІ, які теж реалізовують непорушні принципи редакційної політики щодо культури написання новини, інтерв′ю, коментаря – найголовніших жанрів інформаційних агентств.
Спираючись на широку вітчизняну та зарубіжну теоретичну базу, автор пояснює сутність жанроутворюючого інструментарію новини, який служить для оперативного, достовірного, об’єктивного, збалансованого відображення подій.
Як правильно писати заголовок новини інформаційного агентства, і чому він відрізняється від газетного? Відповідь на це теж є у книжці – вказано на функції заголовка, варіанти його синтаксичних конструкцій, доведено, як він логічно виникає із масиву інформації про подію.
Також проаналізовано відмінність між заголовками одних і тих же новин на сайтах інформагентств українською та іноземними мовами.
Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал
Розкрито методику написання новини, зокрема, головної складової – ліду, який є фактором зацікавлення читача і спонукає ознайомитися із написаним. Це своєрідний лайфхак, який допомагає висвітлювати те, що відбувається, за стандартами агентств. На набутті вміння формулювати лід звернуто особливу увагу, адже той, хто освоїв це мистецтво, завжди буде успішним, задоволеним від своєї творчої праці – він збагне принадність та красу лаконічного тексту.
«Перефразовуючи знаменитого віртуоза Пеле, який сказав, що гол – це маленьке диво футболу, можна стверджувати, що лід – це маленьке диво журналістики, яке спонукає писати коротко і сильно. Писати коротко не означає писати найгірше. Це означає писати найкраще. Але таке можливе лише тоді, коли створюєш текст усвідомлено, іншими словами: коли володієш жанром. Світові школи журналістики своїх новачків зобов’язують тижнями писати тільки новини, бо вважається, що інакше журналіст ніколи не стане професіоналом», – зазначає автор у передмові посібника.
Переконливими аргументами щодо необхідності чіткого початку у тексті є наведені ним приклади, зокрема класичних новел, де зав′язка твору служить стимулом для подальшого його читання.
Сформульована у посібнику методика передбачає вимоги та обмеження, без виконання яких новина не стане новиною. У зв’язку із цим важливим є тлумачення інформаційного приводу, правила однієї теми, розуміння надійності джерел, принципу відокремлення факту від коментаря, значення цитати і чіткості прямої та непрямої мови, ролі контекстів і бекграунду тощо.
Загалом мова йде про поетику новини та введення у журналістикознавчий обіг науково-практичних обгрунтовань технології її написання.
Додатком до показу цієї своєрідної креативної лабораторії Віктора Мазаного є приклади його новин і коментарів українською та англійською мовами. Вони, а також вміщені тут і зразки інтерв’ю автора, демонструють, як втілюється на практиці творчий метод якісних інформаційних агентств, оволодіння яким є передумовою високої журналістської майстерності.
Зоряна Дутко.
м. Рівне.