Вийшов навчальний посібник про журналістику рівненського письменника

Вийшов навчальний посібник «Журналістика інформаційного агентства» рівненського письменника, заслуженого журналіста України, доцента факультету журналістики Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені академіка С. Дем′янчука Віктора Мазаного. Це перше в Україні видання про специфіку функціонування інформаційного агентства, створене практиком на основі його досвіду, здобутого впродовж тридцяти років роботи власним кореспондентом Укрінформу.

Демонструє він і практику своїх колег із аналогічних світових ЗМІ, які теж реалізовують непорушні принципи редакційної політики щодо культури на­писання новини, інтерв′ю, коментаря – найголовніших жанрів інформаційних агентств.

Спираючись на широку вітчизняну та зарубіжну теоретичну базу, автор по­яснює сутність жанроутворюючого інструментарію новини, який служить для оперативного, достовірного, об’єктивного, збалансованого відображен­ня подій.

Як правильно писати заголовок новини інформаційного агентства, і чому він відрізняється від газетного? Відповідь на це теж є у книжці – вказано на функції заголовка, варіанти його синтаксичних конструкцій, доведено, як він логічно виникає із масиву інформації про подію.

Також проаналізовано відмінність між заголовками одних і тих же новин на сайтах інформагентств українською та іноземними мовами.

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

Розкрито методику написання новини, зокрема, головної складової – ліду, який є фактором зацікавлення читача і спонукає ознайомитися із написаним. Це своєрідний лайфхак, який допомагає висвітлювати те, що відбуваєть­ся, за стандартами агентств. На набутті вміння формулювати лід звернуто особливу увагу, адже той, хто освоїв це мистецтво, завжди буде успішним, задоволеним від своєї творчої праці – він збагне принадність та красу лако­нічного тексту.

«Перефразовуючи знаменитого віртуоза Пеле, який сказав, що гол – це маленьке диво футболу, можна ствер­джувати, що лід – це маленьке диво журналістики, яке спонукає писати ко­ротко і сильно. Писати коротко не означає писати найгірше. Це означає писати найкраще. Але таке можливе лише тоді, коли створюєш текст усвідомлено, іншими словами: коли володієш жанром. Світові школи журналістики своїх новачків зобов’язують тижнями пи­сати тільки новини, бо вважається, що інакше журналіст ніколи не стане професіоналом», – зазначає автор у передмові посібника.

Переконливими аргументами щодо необхідності чіткого початку у тексті є наведені ним приклади, зокрема класичних новел, де зав′язка твору служить стимулом для подальшого його читання.

Сформульована у посібнику методика передбачає вимоги та обмеження, без виконання яких новина не стане новиною. У зв’язку із цим важливим є тлу­мачення інформаційного приводу, правила однієї теми, розуміння надійності джерел, принципу відокремлення факту від коментаря, значення цитати і чіт­кості прямої та непрямої мови, ролі контекстів і бекграунду тощо.

Загалом мова йде про поетику новини та введення у журналістикознавчий обіг науково-практичних обгрунтовань технології її написання.

Додатком до показу цієї своєрідної креативної лабораторії Віктора Мазаного є при­клади його новин і коментарів українською та англійською мовами. Вони, а також вміщені тут і зразки інтерв’ю автора, демонструють, як втілюється на практиці творчий метод якісних інформаційних агентств, оволодіння яким є передумовою високої журналістської майстерності.

Зоряна Дутко.

м. Рівне.