Сергій Татчин. “…Не відпускай мене – і сніг розтане”

“Українська літературна газета”, ч. 4 (348), квітень 2023

ХОЧА Б

зима відступає, задкує, лишає міста –

в руїнах відлиги, у рештках вологого тліну.

римовані вірші щоранку стають на коліна

Реклама

Ви досі не підписані на телеграм-канал Літгазети? Натисніть, щоб підписатися! Посилання на канал

в натхненнім чеканні на друге пришестя Христа.

 

раніше світлішає. в ці знеособлені дні

тамує любов, а виструнчують злість і скорбота.

неквапне письмо – як висока й сумлінна робота

/чи навіть служіння/ усе ще підвладне мені.

 

усе ще печаль, як синичка, злітає до рук/

з піддашка небес/ поживитися крихтами літер,

за мить до тепла – за безодню, за вічність до літа!

усе ще – Пессоа, Конде, Хіменес, Римарук.

 

здавалось би, вдуматись – скільки тієї журби?

якщо і не порівну, вірші втамують поволі.

ліричне смирення – в поезії і в алкоголі,

в буденній молитві, в гулянні повз отчі гроби.

 

у праведній втомі… в прозорім склепінні дерев

важкі небеса набираються кольору й сили.

прийдешня пора /по обіді/ трагічно красива,

і все ще вібрує підшкірною нотою ре.

 

поквапся, мій Господи, вслухайся в ноту оцю,

що тане навскіс, наче промінь, кожнісінький вечір.

прийди і розчуй невимовне в мені , і до речі,

не треба про це говорити /допоки/ Отцю.

 

/облуда і лжа розсипається в наших очах/

нехай переймається тим, що закінчився лютий –

не другим пришестям, не виходом Сина у люди,

а чимось суттєвішим – птахом у небі хоча б.

 

РАННЯ ВЕСНА

рання й тривожна весна цьогоріч,

попри нічні холоди.

кілька хмаринок із ночі – у ніч

пробують перепливти

 

плесом небес, анемічно блідим

і непроглядним вгорі.

звідки один узагальнений дим

сходить у всі димарі.

 

я прокидаюсь о шостій – уже

більшає світла й тепла.

менше світанок тремтить в негліже.

швидше відходить імла.

 

це ж очевидно – усе! – по зимі.

чи не велінням Отця,

холод безболісно тане в умі,

а заодно – і в серцях.

 

вранішнє марево. льоду слюда.

блиск оцинкованих блях.

братські могили ворожих солдат.

спалені танки в полях.

 

рештки бліцкригу в туманах низин,

вкраплені у чорнозем.

цей краєвид порятуй і спаси –

за невідбутне усе.

 

за гартування в жертовнім огні,

за боронитву оцю,

і за священну молитву весні,

Духові, Сину, й Свинцю!

ФАРТ

березень – це берег, на який виходимо ми

з первісного океану недоторканої зими,

не розбираючи дороги – навмання – убрід,

вивершуючись, як вперше, о цій порі.

починаючи спочатку, виповнюючись знову,

ми входимо в цю весну – як у заколот чи змову,

де ми одні проти світу, а світ – це побут,

що вкотре увиразнює людську подобу.

 

і навіть ми поставлені у цій грі на кін,

іще не загартовані і такі крихкі.

та найважливіші козирі – у нас в рукаві.

тож тримай мене за руку – доки ми живі!

врешті-решт, ми на цьому березі як востаннє.

а тому не відпускай мене – і сніг розтане.

бо на тлі віршування і запаху фарб,

чи не ти моя вдача? – саме ти мій фарт!

 

отак ми і тримаємося в цій порожнечі –

на тонкощах і деталях, на дурощах увечері,

на каві серед ночі, на васабі і суші –

щоб знесилено впасти на березневій суші

і вдихати-видихати із заплющеними очима,

не думати ні про що, не перейматись нічим, а

коли сонце зупинятиметься над нами в зеніті,

насолоджуватися теплом, увічнювати ці миті.

 

ЧОРНІ РУЖІ

чорні ружі в чорнім полі

наді мною розцвіли.

ніч – за три іде в неволі

березневої імли.

 

скоро місяць стане повен,

срібла збільшиться довкруж.

попливе мій чорний човен

межи чорних-чорних руж.

 

в світі стільки є печалей,

що не винести й мені!

ось тому я і відчалив

в поетичному човні.

 

серцю в просторі вільніше,

римам бракне самоти.

ніч довкіл волога й ніжна,

і розбещена, як ти.

 

допливу до середини,

і спинюся на межі,

де ні звіра, ні людини,

де усі усім чужі.

 

де в безодні піді мною

та безодня, що й вгорі.

і в обох безоднях дно є,

а на дні – по три зорі.

 

це єдине на сьогодні,

що скорилося мені:

зверху й знизу – по безодні.

а між ними – я в човні.

 

крихта, макова зернина,

насінина віршова!

і мені й самому дивно,

що любов іще жива.

 

ТЕ

те, що є ти і я, але немає «нас» –

одна із ознак квітневого рецидиву.

божевільні речі, для яких не видумали назв,

зрідка іще трапляються – всім на диво.

 

а тому в передчутті упокореного тепла,

коли врівноважуються душа і тіло,

ми говоритимемо віршами, які я не склав:

до обіду – римованими, пополудні – білими.

 

будемо щасливими і безоглядними, як тоді,

коли нічого непоправного іще не сталося.

ще до того, як Петро почав тонути у воді.

до розорення Києва.

до пострілу в Далласі.

МОЖЕ

може,

срібні рибини спливають із немислимих глибин,

ворушачи плавцями і зблискуючи лускою,

виключно для того, щоб я тебе не розлюбив,

щоб нічого такого із нами не скоїв.

 

може,

перелітні птахи здіймаються із насиджених місць,

опановують піднебесся і упокорюють пасати,

щоб я присвячував тобі вірша – хоча би раз на місяць,

не переставав писати.

 

може,

хижі звірі вибираються із мисливських угідь

на розріджене узлісся і скрадаються до будівель,

лиш для того, щоб ти врівноважувала в мені хіть

екстатичною білизною оголеного тіла.

 

може,

всі відлюдники з хуторів і віддалених сіл

перекидаються на вовкулак, від вечора і до рання,

щоб ти ввижалась мені особливою, окремою від усіх,

у переліку – крайньою.

 

може,

прочани марять паломництвом до своїх святинь,

з неустанними молитвами і благоговінням,

лиш для того, щоб ти не припиняла в мені рости,

розгалужувалась корінням.

 

може,

сусідська кішка, єдина із мого сільського почту,

то невгамовна мисливиця, а то пухнасте ледащо,

приходить звісткою від тебе – живою поштою –

торохкотіти і лащитись.

 

ДОСИТЬ

людина людині – любов, лише здається, що – біль.

весна неквапом перетікає із пустого в порожнє.

починаю про щось думати, а зосереджуюсь на тобі.

ну скільки можна.

 

земля усе ще пласка, усе ще на трьох китах.

і тільки час невблаганний, а відстань – стала.

обважнілі рибини труться животами об дах.

запаморочливо пахне цедрою і сандалом,

 

мелісою і цинамоном, любистком і ялівцем.

дихається уповільнено, римується – по погоді.

кальвадос закінчується, і якби не це,

красота та й годі!

 

із стабільності – гуляння лабіринтами передмість.

не холодно, але на ніч вкутуюся тепліше.

можна безкінечно дивитися на повний місяць,

розмірковувати про вірші.

 

людина людині – «так», лишень здається,

що – «ні».

в ліричному залишку похмілля від кальвадосу.

і навіть те, що до літа не так і багато днів,

для мене не головне. а цього – досить.

 

ОДНАКОВО

місто зневоднене певною мірою

запах асфальту розморена вулиця

мушлі неробства закриються стуляться

і завагітніють перлами вирію

 

вже розрізнимі у літньому мареві

янголи спеки із бляклими німбами

що обступають не криючись – ніби ми

стали уявою випаром хмарами

майже прозорими і безтілесними

наче торішні задавнені спомини

наче дими що зрікаються коминів

щоб із приземлених стати небесними

 

хочеться спати мовчати не дихати

квапити осінь в приватному просторі

бо восени все оманливо просто – і

тільки у вересні ніжна і тиха ти

 

тільки у жовтні гаряча й розбещена

а в листопаді – сумна й усамітнена

зрештою ти і сама вже помітила –

в кожнім Подолі нуртує Троєщина

 

досить наївна липнева історія –

фантазувати між ромом і хересом

і віршувати що з травня по вересень

десь байдикую на Чорному морі я

 

там – просинатися з першими зорями

снідати фруктами з білими винами

і уявляти тутешніх – невинними

море – екраном рибалок – курсорами

 

вірити в лет керуватися знаками

білою чайкою жалібно квилити

не перейматися тим чи любила ти

чи не любила – для чайки однаково

 

СПОКІЙ

липовий шал відбуяв, перецвів.

літо ліниве і п’яне.

квітка печалі в моїй голові

в’яне.

 

я не сумую й не ремствую – ні.

не переймаюсь – не хочу.

світла – по вінця в кожнісінькім дні,

Отче.

 

як тобі звідти моя суєта –

це сибаритство і втіха?

чи не здивований тим, що я став

тихим.

 

самодостатнім і ніжним, як звір,

в міру домашнім і хижим.

навіть таким, що із пивом у двір

вийшов.

 

не імпульсивним – чи добрим, чи злим,

а поміркованим – божим.

і захмелілим – од вітру і злив,

схоже.

 

тіні надвечір лягли навскоси,

спека відпалахкотіла.

винести б стільки любові й краси –

тілу.

 

винести б запах і колір оцей,

цю екстатичну напругу.

зрідка дивитись – не Богу в лице –

другу.

 

і не чекати ніяких дарів,

просто налити й сидіти.

спостерігати, як скачуть в дворі

діти.

 

божі створіння, господні пташки –

янголи навіть допоки…

келихи, риба, порожні пляшки.

спокій.

 

НАВІТЬ

навіть штатний кіт батальйонної групи,

культивуючи вищість арійської раси,

заперчує, що я став жорстоким і грубим

з-за орків і підарасів.

 

він спростовує ницість і смертність світу –

торохкотінням, мурчанням, чесанням пуза,

спогляданням донецького напрямку – звідти

скоро з’явиться муза.

 

у взводі забезпечення і вогневої підтримки

українізований котисько жирує й квітне.

а в мене – навіть вірша. навіть рими. і навіть римки!

і – віршика, відповідно.

 

щоб оспівати смертне і уславити мімішне

в одвічній битві з пушкіністами і толстоєвськими.

нявчи мене, коте-брате, залишатися ніжним,

а тим паче – що є з ким!

 

тож вигинайся і трися, допоки літо в’яне

перестояним квітом в окремо взятому бійцеві.

Донеччина-Вінниця – ні живим, ні п’яним

вийти б на кінцевій!

 

іти собі через місто, передчувати дотики,

дуріти від незахищеності людської навали.

знати, що ти розплачешся… – я привіз тобі котика,

ми з ним воювали.

 

СУАХІЛІ

навіть спогаду не винна

з тої осені мені ти.

перейшов на білі вина.

значно швидше став п’яніти.

полюбив один гуляти

полем – лісом, лісом – лугом.

можу лити й не пролляти.

можу довго пити з другом.

став змістовніше мовчати

у близьких і дружніх колах.

знаю, з чого вже почати,

доки жінка ще не гола –

доки все іще притомно,

аскетично і цнотливо.

полюбив сидіти вдома,

закривати в банки сливи.

їсти. в’ялити томати.

запасатися на зиму.

перестав сваритись матом.

захотів – для роду – сина.

став уважним до деталей,

до змістовних заперечень.

зрозумів, що світ – надалі –

це молитися надвечір.

це – дивитись на заграву

на вечірнім небосхилі

і вслухатися, як трави

шелестять на суахілі.

 

ГУЛЯННЯ

умовна вершина осені прогнозовано тепла.

це пора вивчати околиці і розвідувати дороги.

якщо і гуляти, мій Господи, то удвох – без тебе

не хочеться анітрохи.

 

це замріяно збиватися на віддалені манівці.

відміряти відстань – у віршах, настрій – у краєвидах.

це пообіднє сонце – і в павутинні, і на щоці,

що затамовує видих.

 

це – вдихати глибоко, а видихати повіііільно й довго.

це – роззиратися із-під руки і відновлювати сили.

якщо і гуляти серед осені, то удвох – без Бога

все не таке красиве.

 

не таке намолене і освячене, в передчутті зими,

коли небеса підпираються жертовними димами.

на Покрову мені найкраще гуляється із Самим, –

дружити б іще домами.

 

ходити один до одного на вареники з вишнями,

чи на домашнє вино – зі смаколиками в порцеляні.

і за розмовами забувати, що він – Всевишній,

а згадувати гуляння.

 

ЧИТАЮЧИ ПОЛЯ ВЕРЛЕНА

Покрова святкова і тиха.

розбіжностей ніби й катма.

і це увиразнює лихо,

яке вготувала зима.

 

неквапні вечірні гуляння,

стояння над лезом ріки, –

усе восени – як востаннє,

і так вже – роки і роки.

 

поезії Поля Верлена

лишень впорядковують гніт.

рятує не осінь зелена,

у ці помірковані дні.

 

а довга дорога додому,

повз темні надгробки обійсть,

яка акцентує на тому,

що я тимчасовий – як гість.

 

і навіть напої безсилі

над збіркою віршів, коли

поет – межи люду – в екзилі,

як вуглик посеред золи.

 

КАМІНЬ

смиренний боже вінницького краю,

поволі меркне в нашій ойкумені.

сьогодні має ствердитись знамення,

що на Покрову осінь помирає.

 

чи попаде вона до свого раю?

якщо і так, то він не в небі – де ні

моїх блукань, що стали вже буденні,

ні віри в душу, як у птичу зграю.

 

яка нізвідки впала на малину,

здійняла галас і за мить полине –

уздовж садів, городів, над ставками, –

 

чи не туди, де прихисток осінній,

де біла хата і сокира в сінях,

а під порогом спить жертовний камінь.

 

ПОДИВ

доведи мене боже живим до цієї зими

чи не краще удвох переходити осінь як ріку

і на березі грудня спинитися як і торік – у

екстатичному захваті від вуглецю і сурми

 

щоб морозний світанок спирався на перші дими

усією вагою низького небесного віка

щоб – хати у снігу і щоб півень для нас кукурікав

бо довкола нікого – лише неосяжність і ми

 

і стояти отак на умовній зимовій межі

наче ми найрідніші якими бувають чужі

що разом перейшли бурштинові розбурхані води –

 

неземний чоловік і земний поміркований бог

щоб ділити не порівну але навзаєм – на двох

усамітнену віру в мовчання у захват і подив

 

ВЛАСНЕ

власне, якщо задуматись, від неврозів –

до посттравматичних синдромів наче й не

відстань, – лишень усталені рапорти в прозі.

хотів поезії, Татчине?

 

ваш чоловік загинув смертю хоробрих!

вашого сина поранено…якщо нічого не зміниться,

евакуація /через Дніпро/ у Вінницю.

все буде добре.

 

переді мною штатка і дві особові справи.

загиблий, зі Львова, зліва.

поранений, з Хмільника, справа.

пляшка віскі – закреслено, начштабу й комбат.

надворі снігопад.

 

«козак од’їжджає, дівчинонька плаче» в моїй голові

вже, певно, другу чи навіть третю добу поспіль.

троє контужених. але, славабогу, живі.

матимуть свіжу постіль.

 

а вляжеться ув очах туман, межи ребер клекіт –

за тиждень-другий зможуть стати до бою.

«козаче-соколю, візьми мене із собою

на Вкраїну далеку».

 

Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.

Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматіhttps://litgazeta.com.ua/peredplata-ukrainskoi-literaturnoi-hazety-u-formati-pdf/

УЛГ у Фейсбуці: https://www.facebook.com/litgazeta.com.ua

Підпишіться на УЛГ в Телеграмі: https://t.me/+_DOVrDSYR8s4MGMy

“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.